• Smileycat

Vab vid hemsjukvård? Eller annan ersättning...?

Hej!

Fick en dotter för tre veckor sedan, den21a aug i v.32+4, BF 11e okt..
    Vi var på Neo de två första veckorna och har nu hemsjukvård.
    Båda föräldrarna fick ju Vab-papper de första veckorna på Neo, MEN hur blir det nu när man är hemma?
    Jag menar.. Man har ju en garanterad plats på sjukhuset OM man känner att det blir "för mkt/ för svårt hemma"?
    För jag har hört att båda INTE får vabba när man kommit hem?
    Men man behöver ju ändå hjälpa till o avlasta varann o vara hemma när sjukteamet kommer, med sondning osv osv?
    För man ska ju inte springa ute med den lilla och hur ska man då kunna hämta syskon o handla osv som man skulle gjort med en fullgången o så...?

Någon som förstår mina funderingar..?
    Fick ju höra att det inte skulle vara några problem att förlänga vabben, men nu när vi tagit upp det så verkar det som om de tycker att bara en förälder ska fixa det?
    Samma "jobb" som på sjukhuset ändå? Plus allt det där andra, med hem, mat, syskon, springa till apotek o hämta mediciner osv..?

Hur har ni andra fått lösa det när ni kommit hem?
    Vill bara ha lite mer info om vad som gäller?  

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vab vid hemsjukvård? Eller annan ersättning...?
  • DuTrorAttDuVet

Vi fick tillfällig föräldrapenning ända tills han blev utskriven, dvs EFTER hemsjukvården :)

• Elsis

Det fick vi också. Grattis till den lilla förresten.

• Mercurialis

Vi hade båda tillfällig föräldrapenning under den tid vår yngste hade hemsjukvård. Prata med personalen på neonatal så skriver de ut ett intyg.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Smileycat

Tack
    Ok, men då vet jag att det är så som jag trodde.
    Men ungefär när blev ni utskrivna då? =) 

• Mercurialis
    Smileycat skrev 2012-09-10 18:09:53 följande:
    Tack
    Ok, men då vet jag att det är så som jag trodde.
    Men ungefär när blev ni utskrivna då? =) 

Sonen föddes i vecka 35+3 och blev utskriven på BF+1. De första 16 dygnen var vi på neonatal och resten av tiden hade vi hemsjukvård.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • 08 i Skåne

Grattis till dottern!!

Vi fick också tillfällig föräldrarpenning även under hemsjukvårdstiden. Man är ju fortfarande inskriven på Neo men bor hemma. Neo skrev ut läkarintyg till oss utan konstigheter.

Sonen föddes i v. 32+6 och var tillväxthämmad, vi tillbringade 3 veckor på Neo (1 på Neo och 2 på Neo samvården) därefter hade vi hemsjukvård i 5 veckor.  Vi blev helt utskrivna från Neo på BF + 14

• Smileycat

Tack för alla svar o grattis! <3
    Hon föddes som sagt den 21a aug, den 24e tror jag det var så fick vi "familjerum" på neo för att sköta dottern så mkt vi kunde själva..  Den 4e sept kom vi hem med sjukvård, hade TFP för båda tom den 7e.
    Nu får EN förälder TFP ("vab") och den andra får ta FP eller "pappadagarna" för detskriver bara hemsjukvårdsteamet ut, det är "bara" om barnet räknas som väldigt sjukt de vill skiva ut för båda, annars får vi ta kontakt med Neo o se om de vill ge intyg för båda..
    Visst är vi glada att allt går så bra, hon går upp fint i vikt osv. men jobbigt nu då hon börjat larma och det är så mkt runt omkring så jag skulle verkligen inte klara allt själv!
    Jag menar om maken måste ta de där tio pappadagarna nu så är det alltså sen meningen att jag ska iväg ut med bebisen o hämta de andra barnen o handla osv?
    Har en massa grejer som vi måste fixa, typ hämta/ lämna bonusdottern varannan vecka, fotbollsträning osv... :-s
    Det är mest sånt som oroar mig, vill ju knappt gå ut nu lixom...
    Får kanske ringa Neo o fråga dom men det lät som sjukvårdsteamet tyckte det var "onödigt" då allt går sååå fint så.. :-/
    *kluven* 

• mina12

Om hon fortfarande "larmar", så är hon ju ändå inte helt frisk. Kolla vad neo säger.

Vi var hemma båda två med vår dotter i 7,5mån, varav nästan 4mån på sjukhus. Hennes läkare från neo skrev intyg till FK. 

• Smileycat

Ringde NEO idag och sa till att jag behövde förlänga mitt vab-intyg..
    Jaha, sa dom, det gör hemsjukvården så ta det med dom?
    Jaha, ok tack då sa jag..

Men..
    Ooookej? De sa ju innan jag åkte att det var bara att ringa så skulle DE fixa det? Och ja, JAG har ju fått förlängt, men vilka dagar kan pappan ta då?? Vanlig FP, sina "pappa-dagar" eller vad?? Jag menar jag har ju TFP med henne nu...? Och vad ska maken då ta..? Kan det bli "fel" osv..? Krångligt.. :-s Vi står ju fof "inskrivna", blir nog utskrivning till vanliga bvc i mitten på veckan så vad ska maken ha för ersättning under tiden då??..

• Inorr02
    DuTrorAttDuVet skrev 2012-09-10 17:50:12 följande:
    Vi fick tillfällig föräldrapenning ända tills han blev utskriven, dvs EFTER hemsjukvården :)

vi fick samma dottern är född i v 33+4 blev utskriven då hon var ca 1 månad samt så hade vi hemma vård från hon var 1½ vecka gemmal 
  • Hera78

Ring igen och begär intyg! T.o.m dagen för utskrivning ska ni båda få tillfällig föräldrapenning, du kan ta ut 7 dagar/vecka och din man 5 dagar/vecka.

Dagen efter utskrivning får du börja ta föräldraledigt och din man kan ta sina pappadagar. Dessa måste tas ut senast 60 dagar efter barnets födelse men eftersom ni varit inskrivna på neo räknas det från dagen då ni skrivs ut.

Vår dotter föddes i v 34+4 och var rejält tillväxthämmad, vägde bara 1332 gram. Hon är född 17/6, 2/7 fick vi tidig hemgång och 8/8 skrevs hon ut. Idag väger hon 3935 gram

• Smileycat

Ska garanterat kontakta neo eller sabh igen, jag fixar inte det här själv trots att allt går sååå bra med lilltjejen..
    Vi gör en "andningsutredning" nu i helgen här hemma, då hon larmar från och till med några dagars mellanrum. Skulle ha blivit utskrivna i tisdags, då var vår "bvctant" hit också men då hon larmat den helgen också så görs det lite mätningar nu denna helg, så de är på säkra sidan.
    Skönt att de inte bara släpper oss trots att det nog "bara" är omogen andning. Ska lämna tillbaka maskinen på måndag och sen göra hörselscreeningen o lämna tillbaka pumpen osv, så blir det nog utskrivning under den veckan om nu allt ser bra ut..
    Men då JAG nu har fått då ännu mer förlängt TFP till den 7e okt, så menar dom då att jag skulle fixat EN hel månad ensam? När det inte ens är tänkt man ska behöva göra det för ett fullgånget barn?
    Man har ju de där "pappadagarna" just pga sånt tex.. Och nu ska ju de användas EFTER utskrivningen, så vad tror de vi ska leva på nu?
    Maken jobbar egentligen väääldigt oregelbundna tider, de andra barnen går på olika ställen allihopa och det var oftast jag som handlade förut innan jag inte fick osv..
    Men vart tusan ska man vända sig till att börja med?
    Får kanske gå in till neoavd. på måndag?
    Det här börjar bli tungt psykiskt nu oxå, att behöva "kriga" för det här?! Något alla andra "får" och det känns som om vi är jätteknäppa då vi ställt frågan om förlängt för honom med typ.. :-s
    Vaddå, DET skriver ju iaf bara VI ut för barn som är "akuta", alltså sådan som KRÄVER omsorg av två stycken typ..
    Så då känner man sig dum för att man ens ställde frågan.. Inte är hon sjuk eller behöver omsorg till den nivån, jag vet ju hur det var med sjukvård i hemmet då min mamma var sjuk och senare gick bort och här går ju allt bara framåt!
    Det är ju allt omkring som inte fungerar..?
    Tungt o drygt och vill inte axla alla krav själv Så man "måste ju kräva" ngt..? För vad gör vi nu ANNRS om vi INTE får tfp för båda!!??
    Men jag har världens finaste tjej och vill inte bråka om det här så ibland så vill jag bara skita i allt och fortsätta som vi har gjort, men då maken vabbade för sonen en vecka, så vet jag inte vad han ska göra med dessa två veckor nu ändå..?
    Vi kan absolut inte stå utan ersättning och inte funkar det med bara en av oss hemma? 

• Hera78

Jag hoppas verkligen att det löser sig för er, ni ska inte behöva kriga för någonting! Vi fick utskrivet intyg för oss båda utan krusiduller.. Och jag hade gärna sett att hon var inskriven längre trots att hon var/är fullt frisk, det innebär ju att man spar föräldradagar...

Svar på tråden Vab vid hemsjukvård? Eller annan ersättning...?