• avstängd

Eau de parfum vs Eau de toilette?

Jag vet att parfym är starkare än Eau de toilette men vad är för-respektive nackdelar med båda? Jag ska köpa en ny parfym i dag och vill gärna veta. Jag brukar köpa Eau de parfum men funderar på toilette istället för att det inte är lika starkt.

Hur länge håller en parfym förresten som står i badrummet?

• Svar på tråden Eau de parfum vs Eau de toilette?
  • Fia 28

Jag föredrar eau de toilette för att det inte doftar lika starkt. Det är svårt att spruta lite och jag vill inte dofta parfymaffär heller. Har aldrig varit med om att en parfym slutat dofta och alla mina står i badrummet.

• avstängd
    Fia 28 skrev 2012-09-10 15:50:13 följande:
    Jag föredrar eau de toilette för att det inte doftar lika starkt. Det är svårt att spruta lite och jag vill inte dofta parfymaffär heller. Har aldrig varit med om att en parfym slutat dofta och alla mina står i badrummet.
    Jag tror det får bli en toilette den här gången. Jag sprutar parfymen på mina kläder istället för på kroppen och kläderna luktar starkt av parfym trots att jag tvättat dom flera gånger.

Jag har en parfym som är 18 månader gammal och den luktar konstigt, tom min kompis märkte det som använder samma parfym. Det var därför jag undrade hur länge dom håller.
  • Vinterglädje

Men ska inte de stå svalt och mörkt?

• avstängd
    Vinterglädje skrev 2012-09-10 16:30:06 följande:
    Men ska inte de stå svalt och mörkt?
    Jag vet inte.

Jag köpte en eau de toilette men tycker inte den luktar nånting alls så jag ska gå tillbaka och byta till en eau de parfum istället.
  • Jellybeanbaby

Eau de Parfum är i högre koncentration och därmed också dyrare.

• avstängd
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-11 16:56:25 följande:
    Eau de Parfum är i högre koncentration och därmed också dyrare.
    Har använt just det men tyckt att det luktar så starkt fast nu när jag köpte toilette så tyckte jag det luktade för svagt. Att man aldrig ska bli nöjd.
  • Fia 28
    avstängd skrev 2012-09-11 17:03:00 följande:
    Har använt just det men tyckt att det luktar så starkt fast nu när jag köpte toilette så tyckte jag det luktade för svagt. Att man aldrig ska bli nöjd.
    Det finns ju toilette som luktar svagt och toilette som luktar starkare. Parfymen som började lukta konstigt, var det en sluten flaska eller öppen?
  • avstängd
    Fia 28 skrev 2012-09-12 10:17:45 följande:
    Det finns ju toilette som luktar svagt och toilette som luktar starkare. Parfymen som började lukta konstigt, var det en sluten flaska eller öppen?
    Det var Chanel Mademoiselle och den var sluten, om jag förstår dig rätt? Samma toilette luktar knappt nånting så jag ska byta den till parfym.
  • Fia 28
    avstängd skrev 2012-09-12 15:00:33 följande:
    Det var Chanel Mademoiselle och den var sluten, om jag förstår dig rätt? Samma toilette luktar knappt nånting så jag ska byta den till parfym.
    Ja om du har exakt samma doft så är det ju självklart att parfymen doftar starkare än toiletten.
    Tänkte om den som börjar dofta konstig stått utan lock en längre tid och avdunstat, men det borde ju inte ske om den varit sluten om den inte stått i solen eller riktigt varmt. 
  • avstängd
    Fia 28 skrev 2012-09-12 15:06:13 följande:
    Ja om du har exakt samma doft så är det ju självklart att parfymen doftar starkare än toiletten.
    Tänkte om den som börjar dofta konstig stått utan lock en längre tid och avdunstat, men det borde ju inte ske om den varit sluten om den inte stått i solen eller riktigt varmt. 
    Jag fattar att toilette doftar mindre men den här doftar typ ingenting alls. Eller så är det för att jag är van med en så mycket starkare parfym. Den gamla parfymen har varken stått i sol eller varmt men jag läste att parfym håller två år ungefär och den här har jag haft runt 15-18 månader och vem vet hur länge den stod på lagerhyllan i affären innan dess? Jag antar att den blev gammal bara.
  • Fia 28
    avstängd skrev 2012-09-12 15:10:56 följande:
    Jag fattar att toilette doftar mindre men den här doftar typ ingenting alls. Eller så är det för att jag är van med en så mycket starkare parfym. Den gamla parfymen har varken stått i sol eller varmt men jag läste att parfym håller två år ungefär och den här har jag haft runt 15-18 månader och vem vet hur länge den stod på lagerhyllan i affären innan dess? Jag antar att den blev gammal bara.
    Oj, då får jag börja sortera i skåpet hör jag. Jag har en flaska som gick ur sortimentet för typ 10 år sen som fortfarande doftar lika gott =).
    Men ja, det kan mycket bra vara vanesak.
  • avstängd
    Fia 28 skrev 2012-09-12 15:13:01 följande:
    Oj, då får jag börja sortera i skåpet hör jag. Jag har en flaska som gick ur sortimentet för typ 10 år sen som fortfarande doftar lika gott =).
    Men ja, det kan mycket bra vara vanesak.
    Använder du en 10 år gammal parfym? Eller du kanske bara har kvar den? Är du säker på att den inte luktar mysko?
  • Fia 28
    avstängd skrev 2012-09-12 15:14:29 följande:
    Använder du en 10 år gammal parfym? Eller du kanske bara har kvar den? Är du säker på att den inte luktar mysko?
    Jepp jag använder den ibland, och nej den doftar inte mysko. Syrran brukar sniffa lite extra när jag har den för den doftar så gott.
  • avstängd
    Fia 28 skrev 2012-09-12 15:15:41 följande:
    Jepp jag använder den ibland, och nej den doftar inte mysko. Syrran brukar sniffa lite extra när jag har den för den doftar så gott.
    Det var värst.
  • annca
    avstängd skrev 2012-09-12 15:16:17 följande:
    Det var värst.
    Tja, jag har ett antal flaskor jag haft och använt i 15-20 år och de doftar inte konstigt. Har definitivt inte förvarats enligt regelboken heller.
    Iofs kanske de inte doftar exakt som de gjorde när de var nya, men definitivt inte konstigt eller illa.

Däremot har jag hört att man inte ska spraya på hår eller kläder. Dofterna är gjorda för att appliceras på huden. Textilier innehåller ofta olika ämnen, (som tvättmedel, rester av tygfärg, kemikalier...) som reagerar med parfymen på ofta icke önskvärda sätt...
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Ruhan

Eau de toilet är som lättare form av saft som man behöver mycket saft för att späda ut i vattnet. Eau de perfume är som högre koncentrerad saft där man behöver väldigt lite saft för att späda ut o dricka. Så... du kan behöva spruta på dig många ggr med eau de toilet medan det bara behövs en sprut av eau de perfume. Det är därför som edp alltid är dyrare.

Svar på tråden Eau de parfum vs Eau de toilette?