• Anonym (Orolig)

Boende utan vatten och avlopp med barn?

Mitt x och jag har en gemensam dotter tillsammans och vi har gemensam vårdnad. Han har blivit vräkt från sin bostad och har nu flyttat in i ett hus på landet där det ej finns något avlopp eller vatten. Dom kan inte duscha eller borta tänderna osv. Hans förra boende var en misär, det var så fruktansvärt stökigt och smutsigt överallt. Dom sov på madrasser i vardagsrummet och åt mat i sängarna osv. Det är bara en tidsfråga innan nästa hem blir likadant. Vi har hela tiden under tvår års tid haft varannan vecka men nu känner jag att jag inte längre vill att hon ska spendera lika mycket tid i det boendet. Men han vägrar ge med sig. Vad ska jag göra? Några tips?

• Svar på tråden Boende utan vatten och avlopp med barn?
  • Anonym

Gör en soc anm så gör de en utredning och hembesök för att se om det du säger stämmer

• Lena

Utan rinnande vatten och med utedass behöver inte betyda misär bara mer jobb

• Anonym (grandwolf)

I min generation är många, liksom jag, uppvuxna utan vatten och avlopp och EL! Man kan bli en välutbildad akademiker och en trygg vuxen person utan dessa finesser.

• sextiotalist
    Anonym (grandwolf) skrev 2012-09-10 22:51:24 följande:
    I min generation är många, liksom jag, uppvuxna utan vatten och avlopp och EL! Man kan bli en välutbildad akademiker och en trygg vuxen person utan dessa finesser.

Nu tror jag inte det är den stora faran. Man kan leva gott på att ha en brunn på gården, torrdass och endast fotogenlampa, men jag tolkar att det var liksom lite mer.

Det finns de som inte har el än idag (inte vanligt, men några få fastigheter i norrländska inlandet). 
  • Anonym

Verkar inte speciellt lämpligt att bo utan vatten,avlopp och el med små barn.

Pappan verkar inte vara en person som kan ordna ordentlig hygien genom att koka vatten och bada barn i balja, tvätta kläder genom att koka vatten och liknande eftersom  han lyckades leva i misär redan när det fanns bekvämligheter och dessutom bli lyckats bli vräkt.

15 grader kallt, inget vatten, ingen el och utedass med barn som ska till förskola eller skola varje dag? 

• Anonym

utan vatten måste väl betyda inget kranvatten och ingen brunn. alltså inget vatten alls... nej så ska inte ett barn behöva bo. duscha bör man ju kunna göra ialla fall 2 ggr i veckan. hur tvättar han kläder och sköter hygienen utan vatten? sova på madrass på golvet och äta på madrass låter inte heller sunt!

• sextiotalist
    Anonym skrev 2012-09-11 10:01:36 följande:
    Verkar inte speciellt lämpligt att bo utan vatten,avlopp och el med små barn.

Pappan verkar inte vara en person som kan ordna ordentlig hygien genom att koka vatten och bada barn i balja, tvätta kläder genom att koka vatten och liknande eftersom  han lyckades leva i misär redan när det fanns bekvämligheter och dessutom bli lyckats bli vräkt.

15 grader kallt, inget vatten, ingen el och utedass med barn som ska till förskola eller skola varje dag? 
    Det verkar nog så. Kan man inte fixa normal standard med bekvämligheterna inom metern, då är det nog värre när man är tvungen att anstränga sig lite extra.

Men än en gång, att inte ha rinnande vatten och utedass och inte el behöver inte alls vara så illa, men då krävs det lite mer för att få vardagen att gå ihop. 
  • Anonym

Jag har bott med flera barn med  rinnande vatten ( men inte drickbart) och utan tvättmaskin i väntan på att ett hus skulle bli färdigbyggt. Med planering går det alldeles utmärkt men kräver visst jobb. En förälder kan ha misär för sina barn även med dessa faciliteter.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-11 18:56:32 följande:
    Jag har bott med flera barn med  rinnande vatten ( men inte drickbart) och utan tvättmaskin i väntan på att ett hus skulle bli färdigbyggt. Med planering går det alldeles utmärkt men kräver visst jobb. En förälder kan ha misär för sina barn även med dessa faciliteter.
    I det här fallet verkar det ha varit misär när det funnits moderna bekvämligheter.
    Krävs mycket för att få det att fungera utan vatten och avlopp med småbarn, utedass går väl an men att ordna med vatten genom att hämta det någonstans är nog lite knepigare. 
  • Anonym (Gorby)

Frågan är ju vad det är som är det egentliga problemet: Att leva utan vatten eller är det att leva i misär? Jag tolkar det som att det är det senare, och som att pappan ändå skulle leva i misär även om han haft vatten. Men jag kan ha tolkat ts fel.

TS, ring socialkontoret på orten där du bor och berätta om dina farhågor.

• Anonym (~)

Varför skulle man inte kunna borsta tänderna för att man inte har rinnande vatten?

Om det finns andra problem är det ju det man ska fokusera på, inte bristen på vatten. Man dör inte av att leva lite obekvämt ett tag. Jag spenderade alla min barndoms somrar och lov i en liten stuga utan vatten eller avlopp och jag älskade det. Det är ganska nyttigt faktiskt, man lär sig hushålla med tillgångarna.

• Anonym
    Anonym (~) skrev 2012-09-11 19:05:24 följande:
    Varför skulle man inte kunna borsta tänderna för att man inte har rinnande vatten?

Om det finns andra problem är det ju det man ska fokusera på, inte bristen på vatten. Man dör inte av att leva lite obekvämt ett tag. Jag spenderade alla min barndoms somrar och lov i en liten stuga utan vatten eller avlopp och jag älskade det. Det är ganska nyttigt faktiskt, man lär sig hushålla med tillgångarna.
    På sommaren är det en helt annan sak än på kalla höstar och vintrar med tider som ska passas och kläder som ska vara rena ....och allt ska vara klart så att barnet kommer till skolan,
  • Anonym (~)
    Anonym skrev 2012-09-11 23:22:14 följande:
    På sommaren är det en helt annan sak än på kalla höstar och vintrar med tider som ska passas och kläder som ska vara rena ....och allt ska vara klart så att barnet kommer till skolan,
    Om du läser igen skrev jag somrar och lov, jag var där på höstar och vintrar också. Ibland var vi där även under terminstid med tider att passa. Varför skulle det ta längre tid att komma iväg för att man morgonkissar på dass istället för i en toalett?

Som sagt, familjen verkar ha problem men jag förstår inte vad avsaknad av rinnande vatten har med saken att göra. 
  • Anonym
    Anonym (~) skrev 2012-09-12 08:07:07 följande:
    Om du läser igen skrev jag somrar och lov, jag var där på höstar och vintrar också. Ibland var vi där även under terminstid med tider att passa. Varför skulle det ta längre tid att komma iväg för att man morgonkissar på dass istället för i en toalett?

Som sagt, familjen verkar ha problem men jag förstår inte vad avsaknad av rinnande vatten har med saken att göra. 
    Jag tror att för att få det att fungera ordentligt att leva så över tid i vardagen krävs det mer än vad det verkar denna pappa klarar av eftersom det var smutsigt och kaos när det fanns moderna bekvämligheter.

Mina barn har tillbringat stora delar av sommarlov långt ut i skärgården just utan färskvatten och avlopp sedan de var små och det har naturligtvis inte varit några problem, men då har de haft semester och haft obegränsat med havsvatten att tvätta i, tvätta sig i och bara använt köpt färskvatten till att dricka och till matlagning. 
  • Anonym (~)
    Anonym skrev 2012-09-12 09:12:04 följande:
    Jag tror att för att få det att fungera ordentligt att leva så över tid i vardagen krävs det mer än vad det verkar denna pappa klarar av eftersom det var smutsigt och kaos när det fanns moderna bekvämligheter.

Mina barn har tillbringat stora delar av sommarlov långt ut i skärgården just utan färskvatten och avlopp sedan de var små och det har naturligtvis inte varit några problem, men då har de haft semester och haft obegränsat med havsvatten att tvätta i, tvätta sig i och bara använt köpt färskvatten till att dricka och till matlagning. 
    Som sagt, familjen verkar ha problem, stora sådana. Men att de bor i ett hur utan vatten och avlopp ser jag inte som ett problem. Och som du säger, de hade problem i ett hus med moderniteter också, så jag förstår inte varför man inte fokuserar på det istället. 
  • Anonym (hur)

Jag håller med några i tråden, det behöver inte betyda misär för att det saknas moderniteter, däremot så är det rätt uppenbart att problemet är fadern som inte kan hålla ordning.

Hur gammalt är barnet och hur känner detta inför att bo så med pappa?
    Har pappan någon plan för hur det ska gå till så att säga? Ska de åka och duscha på ett badhus etc eller känner de någon, tex farföräldrar dit de kan åka och duscha? Kanske kan de få tillgång till er dusch i värsta fall?
    Om det var smutsigt och stökigt innan så lär det inte bli bättre men det kan ändå vara en ide och prata med din dotter och ta reda på hennes känslor inför detta. Att skicka soc på pappan är en sista utväg då dottern verkar trivas med pappan annars som jag förstått det?

• Anonym (hur)

oops såg nu att det är en gammal tråd som dök upp :)

Svar på tråden Boende utan vatten och avlopp med barn?