• Datorberoende

Datorspel- Okej eller inte?

I vår familj har vi två barn som båda är i tonåren. Det har blivit så att båda barnen spelar dator i timmar efter skolan och på helgerna. De spelar onlinespel och är uppkopplade konstant mot en server där de har kontakt med andra spelare. Jag är rädd att det här ska få konsekvenser i form av fetma framförallt. Vad är ok och inte? Barnen mår bra och har kompisar med spelandet är det enda de bryr sig om verkar det som. 
    //Orolig pappa 
  • Svar på tråden Datorspel- Okej eller inte?
  • icy

Hej, det är mycket normalt med såna onlinespel bland ungdomar och det är ingenting du bör oroa dig för så länge dom mår bra och sköter skolan anser jag. 

Min kusin är 10 och spelar WoW väldigt mycket men samtidigt så går han på sina aktiviteter såsom fotboll och innebandy så han inte blir fet.

Onlinespel är oftast på engelska där lär dom sin kommunicera med andra människor i olika åldrar allt från 10 till 50 år. Du behöver inte vara orolig så länge det inte påverkar deras skola eller hälsa!

• Tygtiiger

Barn som spelar tv-spel och datorspel blir faktiskt inte fetare än andra barn. Se upp med tv-tittande och söta drycker, det är värre. (Japp, finns studier på sånt)

Det är ett problem om det tar över deras tillvaro, tankar och sociala liv. Jag tycker det du beskriver låter mycket och det hade jag tyckt om vilken hobby som helst. Resonera med barnen och se om de kan själva komma fram till ett bra sätt att skära ner på spelandet - ha paus vissa dagar och få spela lite längre andra (för att hinna med raider etc)?  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Vildängel77

Jag håller med föregående talare. Dataspel är mer aktiverande för hjärnan än dataspel enligt min mening, för TV är envägskommunikation, barnet tar bara emot. Medan onlinespel kräver en del av spelaren. Jag ser på mitt barns kroppsspråk hur sant det är- i tv-soffan sitter han som en passiv hösäck och i datastolen sitter han med rak rygg och arbetar aktivt.

• icy
    Vildängel77 skrev 2012-09-17 17:22:33 följande:
    Jag håller med föregående talare. Dataspel är mer aktiverande för hjärnan än dataspel enligt min mening, för TV är envägskommunikation, barnet tar bara emot. Medan onlinespel kräver en del av spelaren. Jag ser på mitt barns kroppsspråk hur sant det är- i tv-soffan sitter han som en passiv hösäck och i datastolen sitter han med rak rygg och arbetar aktivt.
    Jag instämmer!
  • Dr Mupp

Se till att de äter nyttigt och går/cyklar till skolan så de får daglig motion så ska det inte vara nått problem. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Datorspel- Okej eller inte?