• Datorberoende

Datorberoende- ett problem i familjen

I vår familj har vi två barn som båda är i tonåren. Det har blivit så att båda barnen spelar dator i timmar efter skolan och på helgerna. De spelar onlinespel och är uppkopplade konstant mot en server där de har kontakt med andra spelare. Jag är rädd att det här ska få konsekvenser i form av fetma framförallt. Vad är ok och inte. Barnen mår bra och har kompisar med spelandet är det enda de bryr sig om verkar det som. 
    //Orolig pappa 

• Svar på tråden Datorberoende- ett problem i familjen
  • plockopinn

Har inte mycket hjälp till dig,

Har ett barn som lite grann levde så när han väntade på gymnasiet.
    men så tråkigt s det var att vara ensam på dagarna då,
    så sköter han det bättre nu när skolan är igång.
    Jag vet inte hur jag ska få honom intr av gym etc heller. För min del var det nog skräck propaganda...i hans ålder!
    Och så fanns inte Internet än...

Prata om ordningen som du ser det vad som är allra viktigast :
    hälsa eller betyg?
    att ha kompisar eller städat hemma? Vi vuxna säger allt är VIKTIGT men det finns gradskillnader.
    Krassa fakta om antal timmar man sitter på en stol oxå o att det är att leva som en 90 åring- o det kan man ta och göra då när man är 90.

Jag kan vara frän när jag väl pratar.

Att dra in månads peng osv kanske du redan varit inne på?

• Azi

Om det går ut över hälsa och betyg är det inte okej.
    Sätt en gräns för spelandet, kanske två timmar per dag. Sen kan de förtjäna mer tid genom att motionera/hjälpa till hemma/annat som känns viktigt.

~*rabiat*~
  • Johan92

kanske inte bästa personen att svara då jag endast är 20, men reggade här för att kunna se och hjälpa ur en annan synvinkel än föräldrarna. Tror inte du ännu behöver oroa dig, mina föräldrar var likdanna, de ansåg att jag spelade för mycket, vilket jag gjorde, hela mitt liv handlade om datorer, från ca. 13 till 16 års ålder, sedan blev det bilar, alkohol, brudar. Går det som för mig kan du oroa dig för hur det blir senare, man växer från datorn. Det har de flesta av mina vänner också gjort

• kakmonstret123

Bättre fet och lycklig, än smal och olycklig, eller? Jävlas inte med dina ungar, utan låt dem spela. Sköter de plugget?

Svar på tråden Datorberoende- ett problem i familjen