Läsmamman skrev 2012-09-09 21:14:37 följande:
Hej igen!
Tack för era svar. Nej, han mår nog inte dåligt, det är mest det att han sitter still så ,många timmar i sträck. Han läser ofta tillsammans med andra också, kompisar som kommer hem till oss som gillar att läsa själva. Han är inte intresserad av andra aktiviteter än läsning. Jag är rädd att det ska bli ensidigt. Är det inte bra med andra intressen också?
Sen undrar jag om läsning i sig alltid är så bra, även om man inte läser för att man mår dåligt kanske man kan må dåligt av själva läsningen, tänker jag?
Ser ni inga risker alls med för mycket läsning?
Om han för övrigt verkar må bra. Nej

. Jag jobbar som högstadielärare och blir lite lycklig i själen när jag hör om din son. Generellt skulle jag säga att de ungdomar jag läser mycket tillhör dem som oftast mår bra och har ett rikt inre liv så att säga. Av de pojkar jag haft som varit storläsare - de är tyvärr inte så många - så har de inte minst varit väldigt uppskattade av det motsatta könet

. De förstår på ett annat sätt relationer (som intresserar tjejer) och har ett språk. Tänk på språket han får med sig......och alla erfarenheter. Var glad över att han läser

. Tonåringar har en tendens att snöa in på specifika intressen. De går in helhjärtat för saker och ting

.