• Anonym (galen)

Pappan flyttar från orten, vems ansvar att köra barnen?

Jag undrar vad lagen säger egentligen, om det finns någon lag i detta?

Mamman och pappan väljer att gå skilda vägar, barnen ska vara varannan helg hos pappa då han valt att flytta flera mil bort (och varannan vecka ej funkar pga avståndet och skola)

Vem ligger ansvaret på enligt lagen, att hämta/lämna barnen varannan helg?

Är det någon som vet något om detta.

Jag är uppriktigt så jäkla trött på att det ställs krav på mig som inte valt att flytta ifrån mina barn.. Men ändå ska jag köra o mötas o skjutsa o ställa upp i tid och otid. Jag har inte valt den här extra bensin kostnaden som blir..

Snälla hjälp! 

• Svar på tråden Pappan flyttar från orten, vems ansvar att köra barnen?
  • Anonym

Ligger på bådas intresse att se till att ungarna har en fungerande kontakt med båda sina föräldrar, men oftast så pratar man att över 10 mil delas men beror ju på inkomst och så

• Anonym (galen)

Vem ska man prata med för att få veta exakt vad som gäller?

• AnnaS83
    Anonym (galen) skrev 2012-09-09 14:45:49 följande:
    Vem ska man prata med för att få veta exakt vad som gäller?

Antingen läser du föräldrabalken eller så kontaktar du familjerätten. Eller en jurist, om du så vill. Men det finns ingen exakt lag som reglerar just umgängesresor. Båda vårdnadshavarna är skyldiga att möjliggöra ett umgänge mellan barnen och den andra föräldern, med allt vad det innebär.
  • Iam

Jag TROR inte att det finns något lagstadgat på det där. Vet att vi diskuterade det när mina bonusbarns mamma flyttade till en annan kommun. 
    Vår inställning är att den som flyttar är den som får ta ansvaret.  

• AnnaS83

Föräldrabalken 6 kap. 15§ 2 st: "Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses."

• AnnaS83
    AnnaS83 skrev 2012-09-09 15:00:29 följande:
    Föräldrabalken 6 kap. 15§ 2 st: "Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses."

Det spelar alltså ingen roll vem som flyttar var, båda har lika stort ansvar.
  • Anonym
    Iam skrev 2012-09-09 14:54:34 följande:
    Jag TROR inte att det finns något lagstadgat på det där. Vet att vi diskuterade det när mina bonusbarns mamma flyttade till en annan kommun.  Vår inställning är att den som flyttar är den som får ta ansvaret.  

Men nu undra ts smakmässigt inte om er inställning i din familj
  • Anonym (galen)
    Iam skrev 2012-09-09 14:54:34 följande:
    Jag TROR inte att det finns något lagstadgat på det där. Vet att vi diskuterade det när mina bonusbarns mamma flyttade till en annan kommun. 
    Vår inställning är att den som flyttar är den som får ta ansvaret.  
    Jag tycker som du. Men det hjälper inte mig att tycka tyvärr..
  • Iam
    Anonym skrev 2012-09-09 15:03:27 följande:

Men nu undra ts smakmässigt inte om er inställning i din familj
    Smakmässigt?
    Du menar att hon ville ha ett sakligt svar?

Enligt vår advokat finns det inga lagar som reglerar vem som betalar vad när en förälder flyttar.
    Däremot BRUKAR dom flesta komma överens om att dela.

Jag gav därför ett svar utifrån oss.
    Att mamman flyttar, hon ansvarar för att barnen kommer dit dom ska.
    Däremot har vi gjort så att efterhand som hon blivit lättare att ha att göra med, så hjälper vi henne mer. Så nu är det den som har bäst möjlighet som kör. 
  • Anonym (Nattugglan)
    Resekostnader vid umgänge

Kostnaderna för umgängesresor kan leda till konflikter mellan föräldrarna och därmed till en pressad situation för barnet. I värsta fall kan ett umgänge mellan barnet och den förälder barnet inte bor tillsammans med omöjliggöras.

Det primära ansvaret för resorna i samband med umgänge ligger på den förälder som inte bor tillsammans med barnet. Den förälder som barnet bor med ska dock ta del i kostnaderna efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter (6 kap. 15 b § första stycket FB). I normalfallet ska samma principer tillämpas som när underhållsbidrag till barn bestäms. En förälder som saknar förmåga att bidratill resekostnaderna är inte heller skyldig att göra det.

För att det ska finnas en skyldighet att bidra till resekostnaderna ska barnet bo tillsammans med bara den ena av föräldrarna. Om barnet bor i stort sett lika mycket hos var och en av föräldrarna, dvs. växelvis, är frågan inte aktuell.

En förälder med otillräcklig inkomst har möjlighet att söka ekonomiskt bistånd hos socialtjänsten för kostnader för umgängesresor.

umgängesresor

1) UFF skall själv betala umgängesresor upp till 10 mil ENKEL resa

2) Utöver dessa 10 mil ENKEL resa säger praxis att var o en av föräldrarna skall bidraga efter ekonomisk förmåga.

I praktiken betyder det alltså följande sak, UFF betalar själv sammanlagt för upp till 40 mil /umgängestillfälle... (ty det var som sagt ENKEL resa upp till 10 mil som är den springande punkten i detta) Om BOF har eko förmåga skall denna enl praxis bidraga med pengar till dessa överstigande mil som finns/umgängestillfälle

Not: ett umgängestillfälle innehåller alltså enkel resa till hämtningsadressen inför ett umgänge,enkel resa tillbaka till umgänget, likaså enkel resa tillbaka vid lämning från umgänge samt enkel resa tillbaka till sin adress som UFF när lämning efter umgänge är utfört.

Vidare så är det som så när BOF befinns skyldig enl praxis och ev. även en i domen inskriven ö.k i sakfrågan att bidraga med pengar till dessa umgängesresor så skall beräkningen göras på billigaste färdmedlet inget annat. väljer UFF att använda ett dyrare färdsätt än vad nöden påkallar så får h*n stå för den kostnaden själv.

Det enda BOF skall bidraga till är de mil som är utöver vad praxis säger att UFF själv skall stå för och det skall då alltså vara beräknat på billigaste färdmedlet. Här spelar det sen ingen roll om barnet inte kan åka swebus för att det är för litet att åka själv,utan själva uträkningen skall likväl göras på billigaste möjliga färdmedel.

UFF=Umgängesfld, BOFF= bofld
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Nattugglan) skrev 2012-09-10 03:09:11 följande:
    Resekostnader vid umgänge

Kostnaderna för umgängesresor kan leda till konflikter mellan föräldrarna och därmed till en pressad situation för barnet. I värsta fall kan ett umgänge mellan barnet och den förälder barnet inte bor tillsammans med omöjliggöras.

Det primära ansvaret för resorna i samband med umgänge ligger på den förälder som inte bor tillsammans med barnet. Den förälder som barnet bor med ska dock ta del i kostnaderna efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter (6 kap. 15 b § första stycket FB). I normalfallet ska samma principer tillämpas som när underhållsbidrag till barn bestäms. En förälder som saknar förmåga att bidratill resekostnaderna är inte heller skyldig att göra det.

För att det ska finnas en skyldighet att bidra till resekostnaderna ska barnet bo tillsammans med bara den ena av föräldrarna. Om barnet bor i stort sett lika mycket hos var och en av föräldrarna, dvs. växelvis, är frågan inte aktuell.

En förälder med otillräcklig inkomst har möjlighet att söka ekonomiskt bistånd hos socialtjänsten för kostnader för umgängesresor.
    umgängesresor

1) UFF skall själv betala umgängesresor upp till 10 mil ENKEL resa

2) Utöver dessa 10 mil ENKEL resa säger praxis att var o en av föräldrarna skall bidraga efter ekonomisk förmåga.

I praktiken betyder det alltså följande sak, UFF betalar själv sammanlagt för upp till 40 mil /umgängestillfälle... (ty det var som sagt ENKEL resa upp till 10 mil som är den springande punkten i detta) Om BOF har eko förmåga skall denna enl praxis bidraga med pengar till dessa överstigande mil som finns/umgängestillfälle

Not: ett umgängestillfälle innehåller alltså enkel resa till hämtningsadressen inför ett umgänge,enkel resa tillbaka till umgänget, likaså enkel resa tillbaka vid lämning från umgänge samt enkel resa tillbaka till sin adress som UFF när lämning efter umgänge är utfört.

Vidare så är det som så när BOF befinns skyldig enl praxis och ev. även en i domen inskriven ö.k i sakfrågan att bidraga med pengar till dessa umgängesresor så skall beräkningen göras på billigaste färdmedlet inget annat. väljer UFF att använda ett dyrare färdsätt än vad nöden påkallar så får h*n stå för den kostnaden själv.

Det enda BOF skall bidraga till är de mil som är utöver vad praxis säger att UFF själv skall stå för och det skall då alltså vara beräknat på billigaste färdmedlet. Här spelar det sen ingen roll om barnet inte kan åka swebus för att det är för litet att åka själv,utan själva uträkningen skall likväl göras på billigaste möjliga färdmedel.

UFF=Umgängesfld, BOFF= bofld

Det finns inget stöd i lagen för att umgängesföräldern ALLTID betalar de första 10 milen själv. Skall kostnaden fördelas (om enkel väg är ca 10 mil _OCH_ kostnaden betydande) så fördelas den i sin helhet efter vars o ens ekonomiska förmåga. Så säger lagen o dess förarbeten ....
  • Anonym (insatt)

Glömde att tillägga; i lagen talas bara om kostnaden för umgängesresor. Inget om själva jobbet - att köra. Det anses vara umgängessförälderns ansvar om man inte kan enas om annat. Umgänge inleds och avslutas alltid där barnet befinner sig, vanligen i hemmet.

Svar på tråden Pappan flyttar från orten, vems ansvar att köra barnen?