• Erik

Tips på bra bilstol som går att använda från ca 4 månaders ålder och i flera år

Det är så längesen jag behövde köpa ny bilstol så jag vet inte vilken stol som är "inne" nu. :) En stol som är enkel att montera, inte tar så stort utrymme och som går att använda bakåtvänd från 4 månaders ålder (0-18 kg?) och som sen går att svänga framåtvänd så hon kan använda samma stol i flera år. 

Erik -04, Elias -07, Edit -12
  • Svar på tråden Tips på bra bilstol som går att använda från ca 4 månaders ålder och i flera år
  • Lillis80

Eftersom rekommendationen är att de ska åka bakåt till iaf 4 år så skulle jag satsa på en 9-26 kg stol (vi har britax max way och är jättenöjda). En sån kan de flesta barn sitta bra i från 6 månaders ålder och sen så länge de får plats - i 4-5 år till. Därefter kan man gå över till en framåtvänd bältesstol. Babyskyddet kan de ha upp till 9 kg tror jag, så den funkar oftast till 6 månader :) När vi skulle köpa bilstol så plöjde jag test och info, och de säkraste är de som används bakåt och fästs med bälten i bilen. 0-18 kg är oftast isofix och inte riktigt lika säkra (men ändå bra!) och kan inte användas lika länge. Vet att det finns en tråd här inne om barnstolar som är väldigt informativ :)

• Sisisisi

Kolla efter en stol som går att använda bakåtvänd länge. Du bör ha barnet bakåt tills stolen är urvuxen och inte vända en kombistol framåt!!

Min 4-åRing sitter i en britax multitech som jag är jättenöjd med, kan verkligen rekommendera den. Andra stolar som funkar lång till är BeLogic, MaxWay, Axkids och Twoway. Maxway är väl den som passar bäst till både bebisar och större barn.

• Erik

Tack för tipsen... jag skall söka efter tråden som Lillis80 rekommenderade och läsa mer där. :)

• Erik

Tack!

Svar på tråden Tips på bra bilstol som går att använda från ca 4 månaders ålder och i flera år