• Ting75

Hjälp jag har blivit en napp!!!

Japp som rubriken lyder...Vet inte om jag ens bör klaga,,sonen är bara en vecka gammal men det börjar bli rätt tröttsamt att ha honom vid bröstet HELA natten!
    På dagarna kan han ammas till sömns och sen sova vidare i spjäsängen eller barnvagnen men nattetid vaknar han så fort jag lägger ifrån mej honom. Han fick vänja sig redan på bb att ligga på mitt bröst hela nätterna då jag blev snittad och kunde inte komma ur sängen själv,fortsatte likadant när vi kom hem då jag fortfarande är stel och öm.
    Hur ska jag få honom att sova själv efter amningen ,hur få honom sluta snutta hela natten..eller är han för liten för att ens ändra något???

• Svar på tråden Hjälp jag har blivit en napp!!!
  • Coyote

Han behöver ligga vid bröstet så mycket det går, han är så liten än.

• Ting75
    Coyote skrev 2012-09-09 10:36:30 följande:
    Han behöver ligga vid bröstet så mycket det går, han är så liten än.
    Mm misstänkte det :)förstår inte heller hur all mjölk ryms i den lilla magen :)
    Sen kan jag känna att myset med stora sonen (snart 5) minskat drastiskt då han inte kan kvälls eller morgongosa själv med mig som förut.
  • Juvina

Ammade min dotter dygnet runt i 3 månader så jag förstår dig har aldrig känt mig så fri som när jag fick tillbaka mina bröst för mig sj.

• indiemorsa

Det var exakt likadant för mig, det enda jag kan säga är att det blir bättre! HÅLL UT!

• Coyote

Ja, tyvärr så blir det ju mycket mindre tid med äldre syskon när man har en liten piraya vid bröstet, men det blir bättre!

• Smalinka

Prova att ge napp, om han inte är hungrig utan att bara snuttig. Jag fick ge napp när min kille var 4 dagar för han ville bara snutta inte äta och det går ju inte att "stänga av" mjölken så han höll på att drunkna :P

• Muminfröken

Min tjej är också extremt snuttig & vill gärna ligga vid tutten & använda mig som napp & då rinner det mjölk ut över hela mig eftersom hon inte sög ordentligt utan bara snutta & hon suger på fingarna om hon inte är vid bröstet, så jag började med napp när hon var en vecka & det underlätta massor eftersom hon inte var hungrig hela tiden utan bara ville snutta helt enket..

• Bina86

Jag förstår att det är jobbigt har gått igenom samma sak med båda min barn i synnerhet mitt andra barn som fortfarande snuttar mycket nattetid (hon är 6 månader snart). Vill du fortsätta amma så är det bra att han snuttar mycket och är han bara 1 vecka gammal så SKA han göra det. De första två månaderna är ofta tufft när det gäller amning för ja du är en levande napp och det finns en vits med det. Det är med att ge napp tycker jag inte att du ska göra för det är så individuellt hur just din mjölkproduktion reagear på det. Bara för att det fungerat jättebra för en annan kvinna så kan det för dig betyda att din mjölkproduktion minskar. Vänta med napp tills amningen är etablerad och det brukar ta ca 8 veckor. Ammade du ditt första barn går det säkert lite fortare. Håll ut, det blir bättre. Detta är inte för alltid , tar du dig igenom detta nu så kommer du antagligen ha en välfungerande amningen framöver. Lycka till!

• Nyfiken2012

Acceptera om du kan, det är inte för evigt o du ger din plutt trygghet. Det är helt normalt. Min snuttade massor första 2 mån, nu kan det plötsligt gå några timmar emellan, iaf på dagarna, bebis är fem mån. Tiden går ju så sjukt fort!

• Nyfiken2012

Samsovning o liggamning underlättar ju amningen vill jag tillägga.

• Ting75

Jag har gett honom napp sen amningen hoppade igång ordentligt. Men bara nån gång ibland,
    Han somnar numera på mitt bröst på kvällen och där har han ju sovit hela natten första veckan men de senaste
    dagarna har jag kunnat lägga ner honom i sin säng som står brevid min (med ena spjälväggen borta så han ligger brevid mej) där har han kunnat sova 3-4 timmar tills han vill äta..då har jag gjort om samma sak,lagt honom på mig så han får äta och somna om,efter nån timme har jag lagt honom tillbaka i sin säng där han sover vidare till morgonen.
    Känner mej inte längre som någon napp :)
    Att jag är så noga med att han ska sova i sin egen säng är att stora sonen på snart 5 år brukar komma över till oss på natten och lägga sig,vill ju inte att han lägger sig på minstingen :(

Svar på tråden Hjälp jag har blivit en napp!!!