• Anonym (Nitlotten?)

Rättskydd - Swedbank villahem PLUS

Jag kommer snart hamna i en vårdnadstvist och har nyss läst på mina försäkringsvillkor. Där står det att rättsskyddet INTE gäller om man hamnar i tvist med tidigare maka/make, partner eller sambo......
    Kändes ju riktigt roligt då jag valt en försäkring som kostar lite mer och därför skulle vara såååååå bra.....

Är det ngn här som har riktig koll, har denna försäkring själv och nyttjat rättskyddet alltså.

Eller är det så illa så jag får svälja förtretet och betala allt ur egen ficka?

• Svar på tråden Rättskydd - Swedbank villahem PLUS
  • Onormalin160

Saxat ur Tre Kronors försäkringsvillkor:

Försäkringen gäller inte för:
    tvister med naÌ?gon som du aÌ?r eller har
    varit gift, registrerad partner eller sammanboende med. FoÌ?rsaÌ?kringen gaÌ?ller dock foÌ?r tvist om vaÌ?rdnad, um- gaÌ?nge och barns boende om tvisten uppkommer tidigast ett aÌ?r efter det att aÌ?ktenskapet, partnerskapet eller sammanboendet upphoÌ?rde.

Försäkringen gäller alltså för vårdnadstvist, dock tidigast ett år efter att ni separerat/skiljt er.

Vad jag har förstått så ser villkoren rätt likvärdiga ut hos alla försäkringsbolag just om vårdnadstvist. Lycka till!

• Anonym (Nitlotten?)
    Onormalin160 skrev 2012-09-09 06:01:02 följande:
    Saxat ur Tre Kronors försäkringsvillkor:

Försäkringen gäller inte för:
    tvister med någon som du är eller har
    varit gift, registrerad partner eller sammanboende med. Försäkringen gäller dock för tvist om vårdnad, um- gänge och barns boende om tvisten uppkommer tidigast ett år efter det att äktenskapet, partnerskapet eller sammanboendet upphörde.

Försäkringen gäller alltså för vårdnadstvist, dock tidigast ett år efter att ni separerat/skiljt er.

Vad jag har förstått så ser villkoren rätt likvärdiga ut hos alla försäkringsbolag just om vårdnadstvist. Lycka till!
    Oh vad jag hoppas du har rätt! Glad
    I swedbanks villkor står det nämligen bara

"6 Rättsskydd Om du som privatperson och ägare till den försäkrade fastigheten hamnar i rättstvist kan du få hjälp med advokatkostnaderna.
    Försäkringen ersätter
    • Advokatkostnader om du hamnar i tvist med någon. Om du förlorar tvisten betalar Tre Kronor även motpartens kostnader. Tvisten ska kunna prövas av allmän domstol.
    Försäkringen ersätter inte
    • Tvister som har samband med arbete.
    • Tvist med någon som du varit gift, regist rerad partner eller sammanboende med.
    • Småmål, det vill säga tvister som rör
    belopp under ett halvt basb
    elopp. Tvist med Tre Kronor om försäkringsavtalet om fattas dock.
    Högsta ersättning
    • 120 000 kr. Om du tecknat VillahemPLUS ersätter vi högst 240 000 kr."
  • Anonym (vart där)

Har själv tre kronor som villa/hem försäkring, OCH har vart i rätten ang vårdnad/umgänge om 2 av mina barn.

Jag tolkade också vilkoren som att jag inte hade rätt till hjälp därifrån, så jag fick ansöka om rättshjälp.

Advokaten jag hade hjälpte mig med det, fick hjälp med 25% av kostnaden.

Du kanske ska göra det jag INTE gjorde... RING dit och fråga om det gäller, eller inte gäller.

• Anonym (Nitlotten?)
    Anonym (vart där) skrev 2012-09-10 10:41:57 följande:

Har själv tre kronor som villa/hem försäkring, OCH har vart i rätten ang vårdnad/umgänge om 2 av mina barn.

Jag tolkade också vilkoren som att jag inte hade rätt till hjälp därifrån, så jag fick ansöka om rättshjälp.

Advokaten jag hade hjälpte mig med det, fick hjälp med 25% av kostnaden.

Du kanske ska göra det jag INTE gjorde... RING dit och fråga om det gäller, eller inte gäller.

Ahh är inte logik underbart! Skrattande

Jag har skickat all info kring försäkringen till min advokat så jag ska se vad hon säger först eftersom det står lite olika i villkoren.

Annars är ju ditt tips oslagbart! Man kan ju faktiskt ringa direkt  *känner mig lite korkad* Flört
  • Anonym (vart där)
    Anonym (Nitlotten?) skrev 2012-09-10 12:22:15 följande:
    Ahh är inte logik underbart! Skrattande

Jag har skickat all info kring försäkringen till min advokat så jag ska se vad hon säger först eftersom det står lite olika i villkoren.

Annars är ju ditt tips oslagbart! Man kan ju faktiskt ringa direkt  *känner mig lite korkad* Flört

*S* nja känn dig inte korkad... skulle ju isf innebära att JAG är det med, som inte tänkte så heller...

Ibland blir man bara blind för uppenbara saker Tungan ute

Svar på tråden Rättskydd - Swedbank villahem PLUS