• boggielo

Tygblöjor?

Det är så att jag har tänkt prova med tygblöjor när jag får barn vid årsskiftet. 

MEN, är det någon som kan tipsa om vilka tygblöjor som inte är så mycket klumpigare för barnet än "köpeblöjor" ? Som då inte tar så mycket mer plats i kläderna? :) Om ni förstår vad jag menar :)

Har kollat mest på A-I-O och pocket då jag gärna vill att det ska vara lätt för andra att byta med. 
    Något speciellt märke ni rekommenderar? 

• Svar på tråden Tygblöjor?
  • Lena

Jag gillar imse-vimse AIO med tryckknappar. De blir lite bylsigare men tyg suger inte så bra som mirakelblöjorna så det behöver vara lite tjockare. De är lätta och byta med och inte klumpiga

• boggielo

Hur är det med bodysar då? Har hört mycket om att de växer ur dom på längden så fort när man har tygblöjor

• Venne

Tror inte du behöver oroa dig för klumpigheten faktiskt. Min brydde sig inte ett skvatt iaf. Vi skiftade mellan tyg och engångs och märkte inte att min dotter brydde sig om vilket. men a-i-o är väl smidigt om andra ska byta också. Jag använde mycket "vanliga" tygblöjor, med tygstycke man viker och lägger i ytterbyxa. Men det är inte någon höjdare för andra att lyckas med. Kolla om det inte finns något blandat prova på-paket så du märker vilket du gillar. 

• boggielo

Ok, tack för hjälpen!

Har ni börjat med tygblöjor direkt? Eller när dom varit några veckor?

• Venne

jag upptäckte det först efter ca ett halvår. Men ärligt talat hade jag nog inte orkat köra engångs precis i början, när man har nog med sömnbrist och amning som ska fås att fungera osv. Dessutom är nyfördingbajs gaaaanska kladdigt. Och du måste stå och få bort det värsta innan du tvättar. 

• Lena

Vi började direkt och har varvat engångs, aio, blöjbyxa+formsydda och blöjbyxa+vikblöjor.

• Lena

Till bäcket har vi kört engångs men amningsbajs försvinner i maskinen utan sköljning innan

• Ellikapellika

Till spädis formsydda med ullbralla. Numera varvar vi med pocketblöjor stoppande med ett tunt bambuinlägg.

• boggielo
    Venne skrev 2012-09-07 22:22:21 följande:
    jag upptäckte det först efter ca ett halvår. Men ärligt talat hade jag nog inte orkat köra engångs precis i början, när man har nog med sömnbrist och amning som ska fås att fungera osv. Dessutom är nyfördingbajs gaaaanska kladdigt. Och du måste stå och få bort det värsta innan du tvättar. 
    Ja de är så jag tänkt också, att i början vill man använda tiden till att lära känna den lille och inte försöka lära sig tygblöjor. Sen just det med nyfödingsbajs att det är ju ganska kladdigt också så :)

• boggielo
    Ellikapellika skrev 2012-09-07 22:30:00 följande:
    Till spädis formsydda med ullbralla. Numera varvar vi med pocketblöjor stoppande med ett tunt bambuinlägg.
    Hur är det med formsydda, tar dom stor plats i bodysen och byxan? 
  • boggielo

Någon som kan tipsa om något speciellt märke som har bra priser och bra funktion? :)

Svårt att sätta sig in i tygblöjs världen som helt ny, speciellt när man inte har någon vän/bekant/släkting som har erfarenhet.  

• Ellikapellika
    boggielo skrev 2012-09-07 22:53:27 följande:
    Hur är det med formsydda, tar dom stor plats i bodysen och byxan? 
    det beror lite på vilken sort man använder. Vi har smidiga i pocketformat, d.v.s såna man lägger ett inlägg i. För oss räcker ett tunt bambuinlägg/booster i dem.
    Sen har vi lite klumpigare också som räcker längre rent storleksmässigt.
    Alvenhamns formsydda i bambu Eller Glimmas om man köper begagnat, tycker jag är smidiga och bra.

Pocketblöjor, där gillar vi sidoknäppta varianten.

Håller med Lena o att sjalbarn.se är toppen för inköp av begagnade blöjor!
  • boggielo

Då passar jag på att fråga med, vad är ett bra pris på begagnade pocket och aio blöjor?

• SuzyLee

Vi använder nästan bara tygblöjor till vår kille på 2v. Använder nästan bara vikblöjor, har även formsydda i frotte, men tar lång tid för dem att torka. Dessutom

är de billigare om man köper nya.

Vi beställde våra blöjor på minimundus.se.

Tvättar en full maskin varannan dag ungefär, tycker att det funkar rätt smidigt ändå att använda tygblöjor. Roligt att det är fler som använder, känns som att det inte är så vanligt idag.

Svar på tråden Tygblöjor?