• t0va

Min 2åring sparkar och slår mig.

Jag har en kille som precis blivit 2år, sen han varit ca 1.5år så har han sparkat, bitit och slagit mig. Han började med att sparka på mig när han satt i soffan, han la sig ner och sparkade mig i sidan, flyttade jag mig så hasade han efter och sparkade. Sen har han haft perioder då han skallar mig när han sitter i mitt knä, han kastar huvudet bakåt. Nu när jag byter blöja så sparkar han på mig rätt i magen.

Han går fram och slår mig i ansiktet. Jag säger ifrån, har visat att det gör ont, att jag blir ledsen, sagt nej, pappan har gått in och sagt ifrån osv. Men det funkar inte. Vi gick hos barnpsykolog ett tag vars tips var att jag skulle höja rösten mer och skrika på ungen. Men där går min gräns, jag kan ryta ifrån och visa att det är allvar men skriker gör jag inte. Hon föreslog timeout också men det slutade i kaos, det kändes inte bra alls och han fick panik.

Det som funkat bäst är att jag säger nej och "så gör man inte det gör ont" och sen går därifrån, men det sa barnpsykologen att vi inte skulle göra.

Men nu håller jag på att gå sönder innuti, det är så jobbigt när han sparkar på mig om och om igen och hånler och skrattar och härmar när jag säger ifrån. Det gör så ont också hans sparkar, ibland så hinner jag parera men ibland så går det så fort. Han bits också till och från, kommer springades och hugger mig i låret.

Vad ska jag göra? Jag är den som är hemma med sonen, pappan jobbar sent så de träffas inte så mycket. På förskolan så biter de andra barnen endel och det är knuffar och småbus som personalen nu jobbar stenhårt med att förhindra och få bort. Min son bits inte på förskolan utan knuffbusar med de stora barnen men nu har vi sagt att han inte får det så personalen försöker lära de större att säga ifrån.

Ibland ser jag att sparkarna och slagen kommer när han vill ha uppmärksamhet om vi sitter och gosar och han vill busa så kommer en spark, eller om han vill ha en kram så sparkas han istället. För uppmrksamhet får han ju när han sparkas.

Emellan detta så kan han vara så snäll och gosig, men sen kommer den lille jävulen fram. Vad kan vi göra? Ska vi köra med att jag går därifrån eller finns dat andra saker att testa?

• Svar på tråden Min 2åring sparkar och slår mig.
  • icy

Du säger att han vill ha uppmärksamhet när han sparkas, det viktigaste är då att göra tvärt om. Ge absolut inte uppmärksamhet när han sparkas för då tror han att han gör rätt och fortsätter och vet att han får det ändå.

• Paincake

Sa psykologen varför man inte ska ställa ner barnet och gå därifrån? Så gjorde vi nämligen med sonen när han började bita oss. Sa till honom att tydligt och strängt att "när du gör så där vill jag inte vara med dig." och gick in i ett angränsande rum (med dörren öppen och inom synhåll). Då övergick hans raseriutbrott till nästa fas och när han sen kom efter, kunde man i lugn och ro prata om att det gör ont att bitas och man måste klappa fint och blåsa där det gör ont. 

Han slutade bitas ganska snart, tror bara jag behövde göra det en handfull gånger.

För det är ju så det funkar i verkliga livet, tänkte jag. Är man otrevlig och aggressiv är det ingen som vill vara med en. Ska man ha vänner och fungerande relationer måste man vara snäll. Låter kanske hårt mot en 1,5-2-åring men det funkade...

Jag säger inte att det är en jättebra metod, och säger psykologen att det är skadligt på något sätt ska jag naturligtvis inte rekommendera att göra som vi har gjort men det funkade för oss. 

• t0va

Nej hon kunde inte förklara varför på något vettigt sätt utan det handlade om att jag var för mesig så gick jag därifrån så skulle det undergräva min auktoritet.

Idag har jag gått iväg när han satte igång, har sagt "nu när du sparkas/slåss vill jag inte leka med dig" och sen gått. Han har blivit arg och ledsen och sprungit efter. En gång så klättrade jag upp i loftsängen för att få avsluta det jag gjorde med datorn, då började han klättra efter. Han får inte klättra upp där och det vet han så jag sa åt honom att gå ner och han gjorde det och började leka på golvet istället.

En annan gång så gick jag in i köket och stängde grinden och klappade på kaninen. Då ville han vara med och efter ett tag fick han också klappa och då var han lugn och snäll mot både mig och kaninen. Ibland så kan han vara hårdhänt mot kaninen så de får inte vara själva. Är väl lite avundsjuka också.

Ska ta och testa att gå iväg nu för det funkar inte att ryta åt honom som psykologen tyckte, han är så stark och snabb så han har skadat mig ett par gånger. Är ju inte hållbart.

Även om jag bara testat idag så har det inte varit lika mycket slag och sparkar och utbrott som igår, får hoppas att det är rätt väg för oss.

• Paincake

Men om du klart och tydligt förklarar för sonen att "när du sparkar mig vill jag inte leka med dig" och sen går iväg, borde det väl ändå vara ett indicium på att det är du som är den auktoritära, dvs du som sätter spelreglerna? Eller är jag helt ute och cyklar nu? 

• fågelungarna

Märklig psykolog, som förespråkade både time-out och skäll, vilket annars verkligen inte brukar rekommenderas från professionellt håll. För supernannys kan väl knappast kallas professionella. Tycker det verkar vara en mycket bättre metod som du nu har börjat med, TS. Hoppas det löser sig!

• icy

Att slåss är ju helt oacceptabelt!! visa det tydligt! Ge han konsekvenser, slåss han så får han inte göra XXX eller så får han inte xxxx.

Inte ok att slåss. Slåss = konsekvens! 

• Paincake

Icy, jag håller med dig till viss del. Samtidigt måste konsekvensen vara direkt kopplad till situationen. En tvååring har svårt att förstå att lördagsgodiset blir indraget om han sparkar mamma på onsdagen. 

Typ att "om du är elak mot kaninen får du inte klappa den längre." 

• icy
    Paincake skrev 2012-09-08 21:43:37 följande:
    Icy, jag håller med dig till viss del. Samtidigt måste konsekvensen vara direkt kopplad till situationen. En tvååring har svårt att förstå att lördagsgodiset blir indraget om han sparkar mamma på onsdagen. 

Typ att "om du är elak mot kaninen får du inte klappa den längre." 
    Aa precis, en tvååring förstår inte om konsekvenser är långt efter utan det ska vara direkt kopplad, det har du fullständigt rätt i.

• Coyote

Jag har samma problem med vår snart-två-åring, och han är också sjukt stark. Jag går därifrån när han gör mig illa, men säger först till en gång, ger honom en chans att sluta självmant. Då blir han ledsen och kommer efter för att kramas, vi kramas och börjar om igen.

Det är sjukt svårt, men jag jobbar på att aldrig göra en stor grej av det han gör, bara säga till att man klappar fint i stället, slår han igen går jag därifrån. Den där psykologen ni träffade känns lite... Ute och cyklar. Vi försöker skrika så lite som möjligt, det behöver man kunna ta till i en verklig nödsituation, typ när ungen är på väg ut på gatan eller så.

• t0va
    Coyote skrev 2012-09-08 22:00:05 följande:
    Jag har samma problem med vår snart-två-åring, och han är också sjukt stark. Jag går därifrån när han gör mig illa, men säger först till en gång, ger honom en chans att sluta självmant. Då blir han ledsen och kommer efter för att kramas, vi kramas och börjar om igen.

Det är sjukt svårt, men jag jobbar på att aldrig göra en stor grej av det han gör, bara säga till att man klappar fint i stället, slår han igen går jag därifrån. Den där psykologen ni träffade känns lite... Ute och cyklar. Vi försöker skrika så lite som möjligt, det behöver man kunna ta till i en verklig nödsituation, typ när ungen är på väg ut på gatan eller så.
    Exakt så tycker jag, det har ju blivit att när jag ska "skrika" och vara autoritär för mindre saker så lyssnar han inte alls när han är påväg att göra livsfarliga saker som att springa ut på gatan.

Vi har avslutat kontakten med den psykologen för det funkade inte alls, hennes råd kändes så fel och hon la över allt på mig som mamma, att sonens beteende är mitt fel och att det har att göra med att jag inte skriker som en tok och skrämmer honom till lydnad.

Jag säger åt honom att sluta nu när han slåss och sen går om han gör det igen, för påminnelse tror jag han behöver, han är rätt så impulsiv.

För mig är det lättare att bara gå ifrån för då eskalerar det inte i att han slår/sparkar mig mer och mer så jag får ont och blir ledsen, då har man ju inte så stort tålamod.

Psykologens lösning på att sonen sparkar mig när vi sitter i soffan var att jag ska sitta på en stol brevid soffan istllet så han inte når att sparka. Lät helt sjukt i mina öron, snacka om att visa sonen att han har vunnit och kan styra mig totalt.
Svar på tråden Min 2åring sparkar och slår mig.