• izzi073

Hur länge på neo?

Hejsan!

Min dotter är snart en månad gammal, hon föddes i v 27+4. Hon kom ur kuvösen för en vecka sedan och har börjat andningsträna utan CPAP nu.

Vet att det säkert finns en massa sådana här trådar redan, men jag frågar ändå, hur länge fick era prematurer födda mellan v. 26-29 ca stanna på neo?

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Hur länge på neo?
  • Lillibet

Mår barnet bra brukar det vanligtvis vara att man ligger kvar till barnet är fullgången typ v 38-40.

• MeNoLike

Tills då barnet skulle varit i v 38 har jag hört å så sa sa till oss. Mina söner föddes 35+5 och vi stannade 12 dagar

• Metalizer

(men man ska räkna med att få stanna kvar tills barnet egentligen var beräknat att födas, sa dom till oss)

• minnamarie

Sonen föddes i v 25+1 och vi fick åka hem när han var i 37+6. Så vi var tre månader på neo.

• FabulousMom

Sonen var runt v. 38, till oss sa de att barnet måste kommit över 2500 g. och att maten ska funka bra. Man kan ha med både sond och syrgas hem så det var vikten och maten de gick efter här, han skulle äta nån viss mängd. Detta var snart 5 år sen så jag minns inte precis alla detaljer, men det är väl lika bra att ställa in sig på att bli kvar tills BF, går det tidigare är det ju en bonus. Glad

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • izzi073

Tack för era svar!

Jo, jag har också fått höra att man alltid räknar med hemgång vid BF, om det inte finns några komplikationer. Dock har det varit många på vår avdelning som har försvunnit relativt tidigt (när barnet är runt 33-34 v gammalt), så jag tänkte bara höra om detta var en "slump".. ;)

Än så länge är riktlinjen enligt läkarna att lillan ska väga minst 2 kg (just nu väger hon 1,3) och kunna amma, helt eller delvis innan vi får åka hem. Längtar efter att komma hem men ändå känns det tryggt att ha henne här, man vet att hon är i goda händer!

• hotten

född v 26+6, fick stanna exakt 5 månader... men då var hon väldigt tillväxthämmad vid födelsen mm, så vid hemgång 5 mån vägde tjejen ca 2 kg...

• gullvivorna

Hej

Vårt barn är fött v 26. Skrevs ut när hen var i v 37 men fick återinläggas nästan på en gång och skrevs då hem när vi var i slutet av v 38. Hen vägde då ca 3 kg. Hade då dock varit på perm( o således hemma) nästan hela den extra tiden o var bara inlagda 2 dagar. Vi gick hem utan hemsjukvård båda gångerna. Vårt barn mår helt bra och har inga kända men utöver att hen per definition (då hen är så tidig) har en lätt BPD samt har en refluxproblematik.

v 33-34 tycker jag låter alldeles för tidigt. Många går ju hem med hemsjukvård förstås men v 33 då är man omogen. Till oss beskrev de massa olika scenarior som var tvungna att vara uppfyllda för ev hemskrivning ( vikt, sondfri, tid utan syrgas osv...) men när det kom till kritan så följdes inte detta utan man tittade på allmäntillståndet samt hur bekväma vi som föräldrar verkade vara med att hantera allt. Till oss sa de att man "aldrig" skrevs ut innan v 35 oavsett hur bra barnet mådde, var i sthlm, men vet såklart inte hur det efterföljdes.

Jag tycker man måste stå på sig och vara uppriktig med sin ev oro när det börjar bli dags för hemskrivning/hemgång med hemsjukvård. Vi skrevs ut för tidigt då en del trådar fortfarande var lösa och därför fick vi komma tillbaka igen (även om allt var snabbt fixat). Det var helt klart pga att det var sommar och de hade brist på personal inom hemsjukvården samt att vi båda är inom vården o de då omedvetet/medvetet ställde krav på oss.

Önskar er all lycka med ert lilla barn! enormt kämpig tid på neo men det finns en tid efter också håll det i tankarna

• Wallskan

Min son är född v 32+6 och av olika anledningar fick vi flyttas runt mellan olika sjukhus och det verkar som att olika sjukhus har lite olika förhållningssätt. Där vi slutade sa de att de inte släppte hem några barn innan de blivit 34 hela veckor. Men även vikten och andra sjukdomsaspekter spelar så klart roll. Dock kan man få flytta hem med hemsjukvård även om barnet sondmatas. Vi fick stanna drygt två veckor på sjukhus och hade sedan hemsjukvård i 2,5 vecka. Väldigt skönt att få vårdas hemma istället för på sjukhus!

• vännen

Stabil andning och kunna äta 1-2 mål mat per dygn själv var hemgångskriterierna på vårt neo för normalt utvecklade prematurer. Ingen vikt eller vecko-gräns. 

Men allt beror ju på barnet. Det finns ju barn som exempelvis aldrig lär sig äta själva och de får ju givetvis åka hem ändå så småningom.

Svar på tråden Hur länge på neo?