• Hemlighet

Dags att kolla på en till bilstol

Behöver lite hjälp.
    Det är snart dags att köpa en till bilstol till bilen så lillebror slipper sitta i babyskyddet( han är 4,5 månader nu).
    Dottern på 3 ,5 år har en britax multi-tech som vi har varit nöjda med, men skulle ev vilja testa en annan modell som tar mindre plats åt sonen eller åt dottern.
    För det blir nog bra tight att ha två sådana stolar i bak=/

Men min fundering är:
    Skall vi köpa en ny stol åt dottern som är bättre att vända på senare( tycker britaxen är för stor/tung för att vända) eller skall hon ha den tills det är dags att köpa en bältesstol och vi köper en ny åt lillebror?
    Vilket är smartast?
    Vill INTE vända dottern än på ett tag, hade hon varit större så hade jag funderat på det men hon är liten (12kg).
    Och vilken stol?

Har verkligen gått vilse i denna djungel=/

♥ Embla 22/4 -09 ♥ Vincent 20/4 -12 ♥
  • Svar på tråden Dags att kolla på en till bilstol
  • E Maria

Vill bara säga att om en stol är urväxt bakåtvänd så är den urväxt framåtvänd också.. Låt barnen åka bakåt så länge det går... Sen kan jag tipsa om att ringa NTF o höra med dom.. Dom vet vilka bilstolar som sitter bra i olika bilmodeller, och kan ge bättre tips än här på stolar.. Jag har precis köpt en axkid kidzone till min dotter på 8 månader.. Tycker den verkade toppen o NTF rekommenderade den till min bil...

• pigglet

Instämmer med föregående. Använd inte de bakåtvända stolarna framåt. Dels ska barnet sitta bakåtvänd tills stolen är urvuxen, och då är den det även framåtvänd. Dels så är bältesstyrningen för dålig på de bakåtvända när man ska använda bilens eget bälte, det hamnar inte rätt på barnet. Och till sist så är stolen för tung, vid en ev krock får barnet inte bara fånga upp sin egen vikt utan även stolens.
    Så när det är dags för att åka framåt - köp en bältesstol.

Ta med bilen och åk till en välsorterad affär och prova ut stolar. De passar som sagt olika bra i olika bilar.   

• Sisisisi

Låt henne sitta bakåt i multitechen tills hon vuxit ur den på längden och köp ny stol till bebben. Prova olika stolar och välj den som passar bäst. Hiway och triofix tar liten plats i bilen.

Svar på tråden Dags att kolla på en till bilstol