• Jag och mitt mammaliv

Förstörd amning...hur länge kan jag delamma?

Hej! Har en liten gosse som är drygt tre månader, ända sen han var två veckor har han bara kunnat sova i bärsele och då ska man gå runt och slå honom i rumpan! Har tagit upp det med Bvc hur många gånger som Helst men de har sagt att en del barn kräver mer närhet etc.. När han var drygt två månader stannade han upp i vikten! Bvc sa då: ge ersättning! Vilket vi gjorde och helvetet brakade loss!!! Så nu har det visat sig att han är mjölkallergiker... Jag äter mjölkfritt å ammar så mkt jag kan men han blir inte nöjd...natten och morgonen funkar bäst! Men på eftermiddag och kväll måste jag mata till med mjölkfri ersättning... Frågan är hur gör jag bäst för att rädda den amning som finns Och hur länge kan det gå??

• Svar på tråden Förstörd amning...hur länge kan jag delamma?
  • Tugg

Min dotter fick problem med komjölksprotein när hon var en månad gammal. Jag hade haft svårt med amningen och hon fick då därför ersättning till ca 70%. När vi fick diagnosen så tog det tvärstopp. Hon vägrade den mjölkfria ersättningen som smakade illa så jag ammade på så mycket jag kunde för att hon skulle få i sig så mycket som möjligt.

Jag ammade på bägge brösten varje gång, drack och åt ordentligt och ammade ofta ofta nattetid vilket sägs ska öka mjölkproduktionen. Det funkade för oss och inom någon vecka så helammade jag. :)

Det jag vill komma till är att det går att öka produktionen igen även med ett lite större spädbarn. Amma på och se till att amma ofta så kan du nog hålla igång så länge som du själv vill.

• Jag och mitt mammaliv

Njae han äter den mjölkfria ersättningen men hull å hår så när han inte blir nöjd vid bröstet skriker han tills han får den så öka produktionen tror jag inte eller vet jag inte går men vill rädda den amning jag ändå har idag!

• Tugg

Inte meningen att trampa dig på tårna. Det är säkert olika från person till person hur mycket brösten vill producera men generellt så anpassar sig bröstmjölksproduktionen efter efterfrågan. Jag vet andra som lyckats fortsätta amma 1 ggn om dagen vid läggning utan att mjölken sinat.

Det du kan göra för att bättra på dina chanser är att amma ofta och att alltid se till att amma från bägge brösten varje gång. Jag behöver amma en gång i timmen minst för att öka produktionen. Även om du nu inte kan få mjölk så att det räcker så borde ändå principen vara densamma. Amma så mycket som möjligt, amma ofta och alltid från bägge brösten och ge inte ersättning så han blir proppmätt utan bara nöjd. Hoppas du förstår hur jag menar.

• namera

Jag vill tipsa om tillmatningsset. Då kan din son få i sig ersättning samtidigt som din egna mjölkproduktion stimuleras. Ju mer han suger på ditt bröst (med ett bra tag), ju mer mjölk kommer din kropp producera.

Mamma till Jacob 2010-08-04 & Simon 2011-07-30.
  • hannis

Du kan nog delamma så länge du vill. Så länge barnet ammar regelbundet så kommer ju brösten fortsätta producera mjölk. Själv delammade jag i 1,5 år.

• leiapp
    namera skrev 2012-09-07 11:39:20 följande:
    Jag vill tipsa om tillmatningsset. Då kan din son få i sig ersättning samtidigt som din egna mjölkproduktion stimuleras. Ju mer han suger på ditt bröst (med ett bra tag), ju mer mjölk kommer din kropp producera.

En kanongrej som används alltför sällan!
  • ränderpåtvären

Fick liknande problem. Amningsvägrade och därefter funkade det nästan bara nattetid, och liggamning helt ensamma vid sovtiderna dagtid. Ibland funkade det när det var jättemycket liv ute också ;) Gick upp bra i vikt på det. Tror också att du kan öka produktionen genom att minska och till slut ta bort ersättningen om du vill.

• Jag och mitt mammaliv

Delamning passar mig egentligen ganska bra då jag har en treåring också... Men det var mer om det fanns chans fortsätta länge med det?!

• Alexi

Jag delammade första barnet från dag ett (för att det blev en del ersättning redan på BB) och i åtta månader. Hon ledsnade på amningen när hon började äta vanlig mat ordentligt men i övrigt hade jag inga problem att delamma. Ska dock säga att jag gav så lite ersättning jag kunde i sex månader och ammade minst varje - varannan timma dagtid hela den perioden också för att jag verkligen ville amma. Hon fick en flaska innan läggning på kvällen och sen vid 3-4 månader fick hon också lite på eftermiddagen, i övrigt ammade jag allting.

• Höghus

Delamma kan du göra så länge du vill. Jag delammade mina barn mellan 5-6 mån och 2 års ålder utan problem

Svar på tråden Förstörd amning...hur länge kan jag delamma?