• Snöfrun

Hur gör man på vintern?

Min son är 3,5 år och har varit blöjfri sedan 3 års ålder. Det har gått bra men nu har vi en längre period med många bakslag. Framför allt kissar han ner sig helt och hållet på förskolan (alltså inte bara lite skvätt i kalsongerna utan han tömmer hela blåsan i kläderna). Jag vet att det kan rätta till sig till vintern men om det inte gör det måste vi ju (väl?) köpa flera vinteroveraller så att han har att byta med om han kissar ner sig utomhus. Det kan bli väldigt dyrt... Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Hur gör man på vintern?
  • Danitra

Kör med blöja utanpå underkläderna, då känner han när han kissar på sig utan att alla kläderna blir blöta. Om han går med på det vill säga.

• Vickan I

Skulle han gå med på sådana där training pants från ex Imse Vimse?

• Snöfrun
    Vickan I skrev 2012-09-05 21:15:59 följande:
    Skulle han gå med på sådana där training pants från ex Imse Vimse?
    Jag har kört med sådana men det ger ingen effekt. Han bryr sig liksom inte att han kissar på sig. Inte ens om han är helt blöt i kalsonger och byxor är han vidare villig att byta. Han har som sagt varit blöjfri i drygt 6 månader och första 4 månaderna gick det bra med bara få olyckor. Det är nu de senaste 1-2 månaderna som antalet olyckor har ökat till att inträffa varje dag och han verkar inte riktigt bry sig om det. Han bara leker vidare som om inget hade hänt. Ibland säger han till, ibland inte. 
    Danitra skrev 2012-09-05 21:09:55 följande:
    Kör med blöja utanpå underkläderna, då känner han när han kissar på sig utan att alla kläderna blir blöta. Om han går med på det vill säga.
    Det var en kreativ idé! Ska höra med honom vad han säger. Jag vill inte tvinga på honom blöja om han inte vill för det känns inte bra då han har varit blöjfri såpass länge 

• Danitra
    Snöfrun skrev 2012-09-05 21:20:51 följande:

Det var en kreativ idé! Ska höra med honom vad han säger. Jag vill inte tvinga på honom blöja om han inte vill för det känns inte bra då han har varit blöjfri såpass länge 

Du kan ställa ett litet ultimatum, det är han stor nog att förstå. Om han inte vill ha blöja så måste han börja säga till när han ska kissa. En gissning, utan att känna honom alls, är att han tycker det är för omständigt att gå iväg för att kissa.
  • Snöfrun
    Danitra skrev 2012-09-05 21:23:31 följande:
    Du kan ställa ett litet ultimatum, det är han stor nog att förstå. Om han inte vill ha blöja så måste han börja säga till när han ska kissa. En gissning, utan att känna honom alls, är att han tycker det är för omständigt att gå iväg för att kissa.
    Ja du har nog rätt. När vi frågar honom varför han inte går och kissar när han är kissnödig så säger han att det är så tråkigt att kissa Vi kanske får köra något som sporrar honom att gå och kissa. 
  • Danitra
    Snöfrun skrev 2012-09-05 21:25:47 följande:
    Ja du har nog rätt. När vi frågar honom varför han inte går och kissar när han är kissnödig så säger han att det är så tråkigt att kissa Vi kanske får köra något som sporrar honom att gå och kissa. 
    Man ska ju inte pressa för mycket med toaträningen men ibland kan man behöva pusha och "hota" lite för att väcka motivationen. Kanske vore det bra om han punktmarkerades lite också, så att så fort han kissar på sig så måste han iväg till toan och avbryta leken. Då lär han sig att han inte bara kan fortsätta leka trots att det kommit kiss.
  • Snöfrun
    Danitra skrev 2012-09-05 21:28:41 följande:
    Man ska ju inte pressa för mycket med toaträningen men ibland kan man behöva pusha och "hota" lite för att väcka motivationen. Kanske vore det bra om han punktmarkerades lite också, så att så fort han kissar på sig så måste han iväg till toan och avbryta leken. Då lär han sig att han inte bara kan fortsätta leka trots att det kommit kiss.
    Jag ska prata med personalen på förskolan. Det är oftast där han kissar ner sig helt. Hemma kommer det ofta bara lite skvätt i byxan. Jag kom bara att tänka på hur vi gör i vinter för om vi ska köpa typ 3 vinteroveraller så att han har utrymme att kissa ner sig så blir det rätt dyrt. 
  • Danitra
    Snöfrun skrev 2012-09-05 21:31:41 följande:
    Jag ska prata med personalen på förskolan. Det är oftast där han kissar ner sig helt. Hemma kommer det ofta bara lite skvätt i byxan. Jag kom bara att tänka på hur vi gör i vinter för om vi ska köpa typ 3 vinteroveraller så att han har utrymme att kissa ner sig så blir det rätt dyrt. 
    Och mycket att tvätta!

Nej, kör stenhårt i ett par veckor - i team med personalen för att verkligen lära honom att han måste ta en paus när kisset är på gång.
Svar på tråden Hur gör man på vintern?