• Emeliie89

Hur ligger man ner och ammar??

Fick en dotter för en vecka sen och amningen funkar jättebra sålänge jag sitter eller står men har ju läst att det ska vara så smidigt att ligga ner och amma på natten.. men hur gör man det?? Jag har försökt men får inte till någon bra ställning och det känns inte som hon får något bra grepp... 

Tips? 

• Svar på tråden Hur ligger man ner och ammar??
  • Nyfiken gul

jag låg på sidan med ena armen under mitt huvud så bröstet närmast madrassen fick fritt, bara att lägga dit bebis som också ligger på sidan. eventuellt kan man behöva palla upp med kuddar för att få en bekväm ställning för både bebis o mamma.

jag tycker personligen det är en fördel om man har lite större bröst om bebis ska få riktigt tag och kunna behålla bröstet i munnen (jag har E-kupa) 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • hannis

Ligg ner på sidan. Håll den nedersta armen (den som är mot madrassen) ovanför ditt huvud. Lägg barnet med magen mot din mage, något lägre än bröstets höjd. Låt barnet ta tag i bröstvårtan underifrån så att barnet måste gapa ordentligt för att få tag.

• hannis

Just det, några kuddar bakom ryggen/svanken är skönt. Kanske en mellan knäna också.

• Litenåfin

Hannis tips funkar utmärkt med b-kupa! Jag brukar även ligga på rygg med huvudet och överkroppen på kuddar och låta lilltjejen amma på mej. Funkar super och vi sover och ammar om vartannat :)

• Veritaslux

Öva på är mitt råd. Jag tyckte det var knepigt i början att få till en bra ställning (trots att boobsen inte var stora fastnade liksom dotterns näsa inborrat i bröstet hur jag än bar mig åt att hon skulle ta tag "underifrån", men hon verkade inte lida och fick tydligen luft ändå. ) Hamnade ofta i sjukt obekväma ställningar i början där jag svankade för mycket och fick ont i ryggen, domningar i armen och gud vet allt, men efter några veckor hade både dottern och jag äntligen fått till snitsen och det är jag glad för eftersom det var så enkelt att amma halvslumrande på natten. Hade inte överlevt annars med alla uppvak.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Nyfiken2012

Det är suveränt ska jag säga dig :) Men vi fick träna lite i början, jag tror det finns videos via amningshjälpen, googla annars!

• Falia

Super smidigt å definitivt värt att kämpa för att få att fungera. Här ville dock tjejen ligga på min mage när hon sov tills hon var ca 3 mån. Efter det så har det vart liggamning under nätterna, vilket har gjort att natt sömnen (hos mig) knappt blivit påverkad. Prova att lägg bebis på din arm, ligg på sidan å ha lite kuddar bakom dig. Lycka till :)

• iffis

Jag fick hjälp nu sista gången av amnings ssk på bb, jag fick lägga mig ner på en brits och så sa hon tänk dig att du ska ligga som ett V med extra rump putande. Och nu ligger jag i ett rumpputande V, sen sa hon att ta bebisen mot dig så tätt du bara kan mage mot mage med bebisens nästipp mot nedredelen av vårgården. Sen ta tag om bebisen huvud och för det mot bröstet och håll kvar, jag trodde hon skulle kvävas men då sa hon att en bebis som får luft suger och är rosa. Jag fick ryggskott efter 2 nätter och la sedan en kudde bakom ryggen som jag kunde falla bak mot lite.

• mikroE

Jag kan tillägga att jag i början bara kunde liggamma på en sida så se till att pröva bägge sidorna flera gånger innan du ger upp och om det inte funkar ta en paus i några veckor och prova igen, så fick jag till den andra sidan också, jag tror att barnet vuxit lite mer och då hade lättare att ta den sida där bröstvårtan satt i en lite mindre optimal vinkel för jag gjorde likadant som innan och det funkade plötsligt.

Svar på tråden Hur ligger man ner och ammar??