Anonym (?) skrev 2012-09-05 17:19:35 följande:
tack för ett bra svar!
detta handlar om att han "Inte orkat/velat/pallat träffa sitt barn mer än ett fåtal gånger och barnet är över halvåret. Hur mycket jag än tjatat och bett honom dyka upp så har han inte velat det. ställt in de få träffarna som vi bestämt in.. nu har jag börjat ge upp kampen i att tvinga honom till umgänge....men det är då han vill ha gem.. alltså för att jävlas och göra det svårare för mig. det gör ont i hela mig att han gör detta av fel grund.jag vill se ett fungerande umgänge innan man kastar över de juridiska rättigheterna på någon som lär missbruka de.
är osäker och nervös över hur det blir i fr och liknande
Han kommer definitivt inte få växelvis boende nu när barnet är 1 år. Det behöver du absolut inte oroa dig för. Även om föräldrar bott ihop från början då barnet fötts anses växelvis boende vara lämpligt för barn från ca 3 års ålder enligt barnpsykologer. Och då handlar det om föräldrar där båda har en god anknytning till barnet. Han får börja ha barnet i timme åt gången nu kanske. sedan utöka till några timmar, så småningom till en halv dag sedan hel dag och kanske efter ett år eller så han kan börja ha en natt i veckan. Det finns inga exakta regler för detta. Utan ni får se hur barnet reagerar, mår, hur lyhörd pappan är för barnets signaler/behov, intresse osv. Kommer han nu verkligen vara jätteintresserad om han inte varit det hittills? det återstår ju att se.
För att kunna ha gem vårdnad så behöver ni kunna samarbeta. Då måste han vara anträffabar när du söker honom på telefon eller så t. ex. Och ni kan inte vara totalt oense om allt kring barnet och bråka.
Det kommer göras utredningar, famrätt kommer intervjua er båda osv, det kan ta upp till ett års tid. De kommer nog försöka få er på samarbetssamtal först. Risken är ju b ara större att ni blir mer osams än innan efter en sväng i rätten.