• Coyote

Får inte riktigt till det...

Jag fick tvillingar för 8 veckor sen, och mitt mål har hela tiden varit att jag vill amma dem så mycket det bara går. De får oftast ersättning på natten, eller, jag ammar en av dem och den andra får ersättning av maken, nästa gång de vaknar gör vi tvärtom. Vår son är 2 år snart, och honom ammade jag bara i några veckor, sen fick han ersättning, jag mådde inte bra alls och kände att amningen blev för mycket. Så jag vill liksom "ta igen" den tiden nu.

Tjejerna tar bröstet bra, de ammas fritt och nu blir det ungefär varannan - var tredje timme dygnet runt. Kvällstid vill de förstås ammas oftare. På grund av att de är två och att vi har ett barn till så kan de inte ligga vid bröstet så länge som de (och jag...) skulle vilja. Sonen låg ju vid bröstet i timmar ibland och bara snuttade eller sov, men nu måste jag allt som oftast avbryta amningen för att byta barn, eller ägna mig åt sonen. Det är ju inte optimalt... Nu har jag börjat stänga in mig i sovrummet för att amma tjejerna, för att få lite lugn och ro. Tjejerna äter olika snabbt och det är bökigt med dubbelamning med rapning och det, så oftast ammar jag en i taget.

Men det är knöligt nu. Jag har fått svamp på bröstvårtorna (och behandling) för andra gången, ena bebisen har torsk. Samma bebis verkar också ha väldigt trassligt med magen, hon kan vakna och gallskrika, hon rapar och fiser massor (vilket också hennes syster gör). De har kolik båda två, vilket läkare konstaterat, och vi har provat utesluta mjölk utan resultat. Trassel-fröken skriker ofta vid bröstet, spottar och fräser, vill inte ha, rapar, kräks och bökar en massa. Så tar hon plötsligt tag och börjar äta, äter en liten stund, oftast tittar hon på mig med tårar i ögonen hela tiden, för att sen tvärsomna igen. Så kan hon vakna av att hon kräks.

Den andra bebisen har förvisso ont i magen och skriker en hel del, men hon tar bröstet, äter, släpper taget och sen är hon nöjd. Kräks kanske upp lite överskott, rapar och somnar lugnt.

Trassel-Fia söker ofta efter bröstet när hon ligger där, hon får in det i munnen, men sen stänger hon inte munnen och tar tag, utan blir jätteledsen i stället. Eller så tar hon tag, suger ett drag och släpper sen, ledsen. När hon var helt nyfödd fick vi bråka lite med henne för att hon skulle orka vara vaken och äta, men hon går upp i vikt som hon ska. Hon har samma beteende när hon får flaska, så det verkar inte vara bröstet i sig som är problemet.

För en stund sen så låg hon i min famn och sov när hon plötsligt började hulka rejält, men allt som kom upp var några rejäla rapar, men jag hörde hur det rörde sig i magen på henne.

Det känns som att jag kört fast, det funkar inte riktigt, och det gör mig ledsen. Vad gör jag? Vad kan vara fel hos lill-tjejen?

• Svar på tråden Får inte riktigt till det...
  • pigglet

Grattis till 2 små underverk!
    Första tiden är ju strulig för de flesta, och inte blir det bättre av att man har två små samtidigt. Det låter som du kämpar på väldigt bra måste jag säga!

Men det låter ju jobbigt för Trassel-Fia  :(
    Inte lätt komma med bra råd där, hon är ju kollad av läkare. Men det låter som hon har stort behov av att rapa i alla fall. Mitt yngsta barn kräktes mycket, han kunde fortsätta ända fram till nästa måltid om han inte fick hjälp att rapa ordentligt. Ett rap-tips: när det inte kommer fler rapar, lägg ner barnet en stund (typ 5 minuter) och lyft sedan upp det mot axeln igen. Då kommer det ofta en till rap.
    Provat sempers magdroppar? 

Hoppas hon får må bättre snart!      

• Coyote
    pigglet skrev 2012-09-05 20:53:20 följande:
    Grattis till 2 små underverk!
    Första tiden är ju strulig för de flesta, och inte blir det bättre av att man har två små samtidigt. Det låter som du kämpar på väldigt bra måste jag säga!

Men det låter ju jobbigt för Trassel-Fia  :(
    Inte lätt komma med bra råd där, hon är ju kollad av läkare. Men det låter som hon har stort behov av att rapa i alla fall. Mitt yngsta barn kräktes mycket, han kunde fortsätta ända fram till nästa måltid om han inte fick hjälp att rapa ordentligt. Ett rap-tips: när det inte kommer fler rapar, lägg ner barnet en stund (typ 5 minuter) och lyft sedan upp det mot axeln igen. Då kommer det ofta en till rap.
    Provat sempers magdroppar? 

Hoppas hon får må bättre snart!      
    Tack för rap-tipset! Vi har märkt att när vi är ute och promenerar med henne i sele eller sjal så kan hon fortfarande rapa efter en timme. Det känns så jobbigt att vi liksom inte kan få ur henne dem på en gång efter rapning.

Sempers magdroppar använder vi till alla barn, även storebror.

Jag är lite fundersam över det här med att hon inte vill ta bröstet ordentligt efter ett tag. Som det är nu kan jag amma henne från båda brösten, då får systern ersättning, och hon uppför sig som om hon är hungrig ändå, men tar inte bröstet på rätt sätt. Hon försöker ju, men lyckas inte. Man kan fylla på med ersättning då, och hon får i sig mellan 90-120 ml, vilket känns sjukt mycket. När jag pumpar ur brösten så får jag ut ungefär 200 ml ur båda, så jag undrar om hon är dålig på att få ut mjölken effektivt? Ibland kan jag låta henne äta, och sen får den andra bebisen "ta över" och då äter hon så hon blir mätt, av det som "är kvar". Brösten kan ibland också kännas halvfulla trots att trassel-fia ätit länge och väl. Vad är det som pågår då? Några idéer?
  • Coyote
    Strawberry3 skrev 2012-09-05 23:31:18 följande:
    Bara en tanke angående lilla Trassel-fia. Reflux??? Se länk:

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sju.../
    Jag har tänkt tanken... Sonen hade något liknande när han var liten, mer som massor av sura uppstötningar, och har det fortfarande till viss del, men vi fick aldrig någon diagnos eller så. Men hon går upp i vikt som hon ska göra och sådär.
  • Strawberry3

Hon kanske är lite mer omogen där bara då, fast reflux förekommer tydligen i alla former, bara de allvarligaste går ner i vikt, måste vara svårt att bedömma av läkaren om hon "bara" upplever obehag.

Appropå att hon tycks ha svårt att driva ut mjölken, har BVC eller dyll kollat tungbandet om det ser lite kort ut?

http://se.babycenter.com/baby/health/tonguetie/

• Coyote
    Strawberry3 skrev 2012-09-05 23:40:50 följande:
    Hon kanske är lite mer omogen där bara då, fast reflux förekommer tydligen i alla former, bara de allvarligaste går ner i vikt, måste vara svårt att bedömma av läkaren om hon "bara" upplever obehag.

Appropå att hon tycks ha svårt att driva ut mjölken, har BVC eller dyll kollat tungbandet om det ser lite kort ut?

se.babycenter.com/baby/health/tonguetie/
    Ja, kanske det! Ska höra med bvc i morgon, ska dit då. Tungan kan hon sticka ut långt, så jag tror inte att tungbandet är för kort. Eller kan det vara det i alla fall?
  • Strawberry3

Läste en bok av Annica Lantz (radioprataren) där hon bla skrev om sin son som visade sig ha en form av reflux. Här finns en intervju med henne. Kräktes tydligen mycket och ont när han låg ner
    http://www.udovic.se/?page_id=25

Hoppas ni får bra hjälp och stöd, du är fantastisk som orkar kämpa!! Önskar en vändning till er mycket snart!!!   

• Strawberry3
    Coyote skrev 2012-09-05 23:47:32 följande:
    Ja, kanske det! Ska höra med bvc i morgon, ska dit då. Tungan kan hon sticka ut långt, så jag tror inte att tungbandet är för kort. Eller kan det vara det i alla fall?
    Det kan vara lite kort så att det bara är kämpigare för dem att få tag. Min första hade så och man gjorde inget åt det eller så, men amning var ett h-vete de första två månaderna innan det vände. Eftersom hon var först kunde jag ju också sitta och amma hela dagarna så det var ju tur för mig. Men mycket amningskrångel beror på teknik också och vissa har bra sugteknik och andra inte, är individuellt det där!!!
  • Coyote
    Strawberry3 skrev 2012-09-05 23:52:54 följande:
    Läste en bok av Annica Lantz (radioprataren) där hon bla skrev om sin son som visade sig ha en form av reflux. Här finns en intervju med henne. Kräktes tydligen mycket och ont när han låg ner
    www.udovic.se/

Hoppas ni får bra hjälp och stöd, du är fantastisk som orkar kämpa!! Önskar en vändning till er mycket snart!!!   

Vilken bra artikel! Tack snälla för dina tips och peppning!
Svar på tråden Får inte riktigt till det...