Får inte riktigt till det...
Jag fick tvillingar för 8 veckor sen, och mitt mål har hela tiden varit att jag vill amma dem så mycket det bara går. De får oftast ersättning på natten, eller, jag ammar en av dem och den andra får ersättning av maken, nästa gång de vaknar gör vi tvärtom. Vår son är 2 år snart, och honom ammade jag bara i några veckor, sen fick han ersättning, jag mådde inte bra alls och kände att amningen blev för mycket. Så jag vill liksom "ta igen" den tiden nu.
Tjejerna tar bröstet bra, de ammas fritt och nu blir det ungefär varannan - var tredje timme dygnet runt. Kvällstid vill de förstås ammas oftare. På grund av att de är två och att vi har ett barn till så kan de inte ligga vid bröstet så länge som de (och jag...) skulle vilja. Sonen låg ju vid bröstet i timmar ibland och bara snuttade eller sov, men nu måste jag allt som oftast avbryta amningen för att byta barn, eller ägna mig åt sonen. Det är ju inte optimalt... Nu har jag börjat stänga in mig i sovrummet för att amma tjejerna, för att få lite lugn och ro. Tjejerna äter olika snabbt och det är bökigt med dubbelamning med rapning och det, så oftast ammar jag en i taget.
Men det är knöligt nu. Jag har fått svamp på bröstvårtorna (och behandling) för andra gången, ena bebisen har torsk. Samma bebis verkar också ha väldigt trassligt med magen, hon kan vakna och gallskrika, hon rapar och fiser massor (vilket också hennes syster gör). De har kolik båda två, vilket läkare konstaterat, och vi har provat utesluta mjölk utan resultat. Trassel-fröken skriker ofta vid bröstet, spottar och fräser, vill inte ha, rapar, kräks och bökar en massa. Så tar hon plötsligt tag och börjar äta, äter en liten stund, oftast tittar hon på mig med tårar i ögonen hela tiden, för att sen tvärsomna igen. Så kan hon vakna av att hon kräks.
Den andra bebisen har förvisso ont i magen och skriker en hel del, men hon tar bröstet, äter, släpper taget och sen är hon nöjd. Kräks kanske upp lite överskott, rapar och somnar lugnt.
Trassel-Fia söker ofta efter bröstet när hon ligger där, hon får in det i munnen, men sen stänger hon inte munnen och tar tag, utan blir jätteledsen i stället. Eller så tar hon tag, suger ett drag och släpper sen, ledsen. När hon var helt nyfödd fick vi bråka lite med henne för att hon skulle orka vara vaken och äta, men hon går upp i vikt som hon ska. Hon har samma beteende när hon får flaska, så det verkar inte vara bröstet i sig som är problemet.
För en stund sen så låg hon i min famn och sov när hon plötsligt började hulka rejält, men allt som kom upp var några rejäla rapar, men jag hörde hur det rörde sig i magen på henne.
Det känns som att jag kört fast, det funkar inte riktigt, och det gör mig ledsen. Vad gör jag? Vad kan vara fel hos lill-tjejen?