• bruuden

skriver jag rätt tid ang min 6åring?

hon har börjat förskoleklass och dom går mån-fredag 8.15-11.15 men jag vägra springa som en stövarare

min sambo jobbar heltid och jag har timanställning,
    dom dagar jag ej jobbar skriver jag att hon går hem 13.30 och arnars om jag jobbar blir det oftast hem 17.

är det fel att skriva 13.30 dom dagar jag är hemma?    

• Svar på tråden skriver jag rätt tid ang min 6åring?
  • minafinastebarn

Ja det är fel! Barnet har rätt till frita när ni båda jobbar. När du är ledig så ska barnet vara ledigt!
    Så är det här där jag bor iaf.

• bruuden

men nu är det förskoleklass och ej förskola/dagis dom ska ju gå 15tim veckan

• minafinastebarn

Förskoleklass har ingen skolplikt.
    Varför skriver du till 13:30 om barnet slutar 11:15? Då ska väl barnet hem? Barnet får ju ihop 15 timmar. 3 Tim per dag.. 5 dagar.

• bruuden

tänker ej springa som en stövarare vi har 1,5km gång väg enkel.
    ska alltså hämta henne 11,15 gå hem och sedan gå tillbaka för att hämta syrran som slutar 13.30

nää därför skriver jag tiden så vägra springa 6km om dagen,   

• MariiieL

Jisses.

Min tös är oxå 6 år och precis börjat förskoleklass. Men hennes tider är 8-13.15
    Och de tider har min son i 2:an med. 
    Men som de andra säger, du får ju inte ha henne på fritids om du inte jobbar..... 

• minafinastebarn

Ja du har ju inte rätt att ha barnet på frita om du inte jobbar. Så enkelt är det.
    Då får du gå/springa/cykla/bila för att hämta.

• bruuden

så att sitta hemma och söka jobb hela dagarna som arbetsförmedligen anser man ska göra räknas ej som jobb?

• BymBym

Är du jobbsökande så KAN du ha rätt till fler timmar. Men det beror på kommunen. Vissa har 15-timmarsregel och andra 30-timmarsregel.

Kolla med din kommun

• bruuden

ja dom dagar jag ej jobbar söker jag jobb, ska genast kolla med kommunen,

• Lattjo

Kolla upp reglerna. Här i sthlm får barnen gå på fritids även om man är hemma. Sonen gick till 16 varje dag när jag var föräldraledig med hans lillasyster (hans val, inte mitt, jag ville hämta honom tidigare men han hatade att alltid behöva gå bryta upp först när han gick på dagis och jag hämtade honom först av alla så nu fick han välja själv). Hans fritids hade och har dessutom en massa aktiviteter (som vår teater tex) som han då skulle ha missat om han inte gick på fritids.

• Lilia

Jag tycker det är okej, vet dock inte vad konsikvenserna blir om du blir upptäckt. Jag tycker det är hur fel som helst att det finns regler angående dagis, man ska få ha barnen där hur mycket eller lite man vill utan att de ska lägga sig i.

• bruuden

ja jag tycker oxså man borde sj få bestämma hur mkt barnen ska få vara där så länge man har råd att betala,

jag har nu mailat rektorn och hoppas snart på svar 

• bruuden

fick svar redan nu av rektorn som skriver följande
    " "Eleven kan gå till kl:13.30 när du är jobbsökande.

Svar på tråden skriver jag rätt tid ang min 6åring?