• Anonym (vill inte)

Orkar inte jobba heltid. Gör du?

Hej!

Vill bara kolla om det finns likasinnade och hur ni i sådana fall tänker.

Jag orkar inte jobba heltid. Jag har gjort det i någon period och blir verkligen helt utmattad.
    Hur märker jag det då? Jo, huvudvärk varje dag. Ingen ork till att laga mat och städa hemma. Gråter lätt och ofta. Blir kort och elak mot min partner. Ont i kroppen. Ingen ork till något socialt utanför jobbet.

Jag trivs på mitt jobb så det är inte där problemet sitter. Jag har bara ett väldigt stort behov av att få vara ensam och göra det jag själv vill och väljer, utan någon press utifrån. Men det kan vara behovet av ensamhet som är allra störst, för min del.

Jag känner inte att jag är "sjuk" på något sätt, bara att vanligt lönejobb inte passar mig helt. Jag vill inte vara fast i hjulet  som säger att man ska äta-sova-jobba-äta-sova-jobba för att sedan dö. Livet är så mycket mer.

Jag förstår såklart att det blir mindre pensionspengar men jag vill inte leva mitt liv i ett tung dimma bara för att kunna åka till Maldiverna som pensionär.

Finns det fler än jag som VALT att inte jobba heltid och varför har du valt det?

• Svar på tråden Orkar inte jobba heltid. Gör du?
  • Anonym

Det är ju ett helt fritt val att inte arbeta heltid. Dock ger det ju ofta mycket mindre pengar att leva livet för..Inte bara vid pensionen.

• Anonym (80%)

Jag jobbar endast 80% självmant av den enkla anledningen att Jag mår bättre utav det! Får mer fritid, inte lika stressade.. känner att jag hinner med att leva :) vill inte jobba för att kunna leva. Nåckdelen är väl lönen, men man får prioritera!

• Anonym

Jag håller med, trivs bäst med att vara hemma ensam och göra sånt man vill. Livet ska inte bestå av mestadels jobb, det finns så mycket annat! Men hur ska man då kunna försörja sig i dagens samhälle?

• kaffe

Jag jobbar 23 timmar i veckan. Lite drygt halvtid alltså. Den främsta anledningen är att jag inte vill missa mina barns uppväxt.

• Anonym (vill inte)

Skönt att det finns fler!

Lyckligtvis har jag en sambo som tjänar en "normalhög" lön. Så vi kan fortfarande ha ett fint inrett hus, hundar, äta god mat och allt det där. För att kompensera honom så ser jag till att ta största delen av hushållsarbetet.
    Han märker också så tydligt på mig om jag jobbar heltid eller 75% i hur jag mår. Och han slipper städa när han kommer hem från jobbet ;)

Det blir liksom en win win på det sättet iallafall..

Oftast när man hör om folk som jobbar deltid så är det för att det helt enkelt inte finns några alternativ på deras arbetsplats..

• Anonym (Karolin)

Jag hade hemskt gärna jobbat deltid (75%). Tyvärr finns inga möjligheter på mitt jobb. Är chef inom äldreomsorgen och det enda som det pratas om är alla undersköterskors rätt till heltid. En viktig fråga visst, men vi är många chefer som gärna hade gått ned i tid och det är det ingen som bryr sig om. Det är bara de som har barn som kan jobba deltid men å andra sidan så har de samma arbetsbelastning ändå. Bara färre timmar att utföra jobbet på.

• Queenie70

Nej, jag orkar verkligen inte jobba heltid. Att jobba heltid är grymt och omänskligt och inte människovärdigt. Men jag har liksom inget val, så det är bara att streta på.

• Petrol

Jag har möjligheten att jobba ungefär så mkt eller lite jag vill, det är hur skönt som helst.

Att lägga den största delen av sin tid på lönearbete är absurt i min mening och jag jobbar ungefär 1-2 dagar i veckan istället.

Jag trivs utmärkt.

• Anonym (vill inte)
    Petrol skrev 2012-09-04 12:26:45 följande:
    Jag har möjligheten att jobba ungefär så mkt eller lite jag vill, det är hur skönt som helst.

Att lägga den största delen av sin tid på lönearbete är absurt i min mening och jag jobbar ungefär 1-2 dagar i veckan istället.

Jag trivs utmärkt.
    Hur klarar du dig på en sån liten lön?
  • MeNoLike

Jag jobbar 30 h i veckan. Ibland mer när jag Könner att jag har tid å lust. Tycker 30 är lagom, får lite mer tid både för mig själv och med barnen

Svar på tråden Orkar inte jobba heltid. Gör du?