• Anonym

Torra skaviga ögon med linser

Jag undrar om det är någon som haft det som jag. Jag har haft linser i många år och ögonen har blivit snustorra med åren. Sitter mycket framför datorn, så det blir väl inte bättre av det direkt. Droppar med fuktdroppar varje dag, men ibland skaver det och sticker så jag håller på att bli galen. Tänkte gå till optikern snart och försöka få nya linser utprovade. Jag har vanliga endagslinser nu. Någon som blivit bättre av byte av linser, och vilka linser har i så fall hjälpt?

Hittar jag inget tänker jag operera mig, men vill först försöka få någon rätsida på det hela med linser.

• Svar på tråden Torra skaviga ögon med linser
  • IsDimma

För mig var månadslinser (såna man tar ut varje kväll) och endagslinser precis så som du beskriver. Jag höll på att ge upp linser men jag avskyr mina glasögon än mer när jag skaffade mina månadslinser (som man har inne en hel månad och sover med) så hoppade dom ur ögonen ibland i början. Men nu är dom helt perfekta! Jag är helnöjd med att alltid ha perfekt syn, redan när jag slår upp ögonen på mornarna. Att slippa hålla på och kladda med att få i och ur linserna, rengöra dom, ha helt rena händer osv. Att slippa tänka på att dom är där, dom bara finns där i fem, sex veckor (ja, jag slarvar lite på den biten) och sen har jag glasögon någon dag och så i med ny linser

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • katalysator

Jag upplever också mycket mindre skav med dygnet runt-månadslinser än vad jag gjorde med engångslinser. 

• milo76

Dygnet-runt-linserna, de i silikonmaterial som man kan ha en månad i streck (men bör ta ut och tvätta av / vila ögonen från ibland), är väl inne på generation två nu.

Det tog rätt lång tid för mig att hitta en modell som passade mina ögon - de är liite lite tjockare och tydligen gjorde det skillnad för mig. Annars är det ingen större skillnad på dem som linser jämfört med de gamla vanliga. Men det är hur skönt som helst att aldrig behöva tänka på sina linser. Efter nån vecka börjar jag bli lite torrare i ögonen på morgon / kväll, då tvättas de av ett varv och sedan kan de bara sitta i igen.

• Trinis

Jag har också haft linser i många år, endagslinser, samma märke, men så plötsligt så fick jag som du ont i ögonen och det skavde. Jag frågade optikern och hon berättade att de hade gjort förändringar i tillverkningen. Jag provade då ett annat märke och det blev jätteskillnad, så efter det var det bra igen. Så gå till din optiker och prata med dom.

• Pimpinellan

Silikonlinser hjälpte mig. Kan inte sova i dem även om man får,men torr och skaver är mycket ovanligt. Endagslinser är väl egentligen mer för dem som sällan har linser som t.e.x min man för kvaliteten är ju inte den bästa så byte av linser är nog ett måste. Linser ska inte kännas,man ska liksom glömma bort att de sitter där.Glad

• Anonym

Det lät intressant med dygnetrunt linser, men jättekonstigt att det ska fungera bättre. Ibland är jag helt slut i ögonen bara efter någon timme med linserna på och vill bara slita ur dem! Förr hade jag linser all vaken tid, men nu brukar jag vara utan hemma. Hittar ju hemma även utan linser Kan man inte ta ur dygnetrunt linserna till kvällen?

• Anonym
    Pimpinellan skrev 2012-09-04 11:06:07 följande:
    Silikonlinser hjälpte mig. Kan inte sova i dem även om man får,men torr och skaver är mycket ovanligt. Endagslinser är väl egentligen mer för dem som sällan har linser som t.e.x min man för kvaliteten är ju inte den bästa så byte av linser är nog ett måste. Linser ska inte kännas,man ska liksom glömma bort att de sitter där.Glad

Är det dygnetrunt linser du har alltså som du tar ut och tvättar varje kväll? Vad har du för märke och hur ofta byter man till nya?
  • Anonym

Jag har månadslinser och kan ändå knappt använda dem. Det känns som jag har två pappbitar i ögonen. Redan när jag fick dem så konstaterade optikern att jag har torra fläckar i ögonen som förmodligen kommer sig av att ajg inte stänger ögat helt när jag blinkar.

Det enda sättet att komma till rätta med problemet är att hitta linser som andas eller att använda ögondroppar (som jag gör typ en gång i timmen). Men nu har jag gett upp och gått över till glasögon. Så mycket skönare.

Men mitt råd är alltså att gå tillbaka till optikern och se om du kan få andra linser utprovade som är gjorda för torra ögon.

• Anonym

Jag hade samma problem som du ts, jag provade andra endagslinser som är lite tjockare - de kan hålla mer vätska i sig + släpper igenom mer syre, dessutom är de billigare märkte jag. Vilka linser har du nu ts?

• angeiica

De finns ju linser som "andas" mer men det kanske du redan har.

Svar på tråden Torra skaviga ögon med linser