• SiBiN

Föräldradagar och förskoleklass...?

Vi satt och pratade maken och jag om hur det egentligen fungerar med f-penningen nu när dottern börjat f-klass....

På förskolan(dagis) var ju barnet såklart hemma när man tog ut f-penning och man var ledig. Nu vet jag att de sa att de helst vill att barnen är på skolan varje dag även de dagar jag är ledig eftersom jag är ledig vissa dagar i veckan. Men om man tar ut f-penning hur funkar det då tro...? Ska hon vara där under "skoltid" ändå...? Självklart inte fritids... Hur funkar det, någon som vet? Ska ju kolla upp detta i morgon men tänkte att någon kanske vet här på fl...? 

• Svar på tråden Föräldradagar och förskoleklass...?
  • Sapato

Du kan inte ta ut FL för dottern när hon är på skolan.

• Jennie med ie

För att få f-penning ska man vara ord. vårdare om barnet så att säga. så antingen får barnet vara hemma eller så är man med barnet på skolan. Annars kan du bara ta f-penning för övrig tid.... inte hel dag.

• Simben

jag tror iofs att det är annorlunda med låg garantidagarna och att man kan ta en hel dag även om man inte jobbar hel dag men det kanske är annorlunda när det gäller förskoleklass? kolla upp om du kan ta sådana dagar eller ej,

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Jennie med ie

Juste det glömde jag. Tar man lägstanivådagar ska det räcka att man är ned barnet del av dagen...

• Trulis78

Ja precis, på lägsta nivådagarna får man ta ut en hel dag om man avstår minst en åttondel av sin arbetstid för att vara med sitt barn. Om barnet ifråga då går under skoldagen men sedan avstår fritis och är hemma med dig  i stället bör det inte vara några problem.

• Anne69

Lägstanivådagarna kan du ta ut som hel dag även om du bara har henne hemma en del av dagen tex fritidstiden. 

Sen slås jag av hur olika det är, i vår skola så säger de tydligt att det är ok att ha barnen hemma när man vill. Vi ser det lite som att vi nu ska passa på, det är sista chansen liksom.     

Svar på tråden Föräldradagar och förskoleklass...?