Separationsångest vid lämning till förskoleklass
Hej,Mina döttrar har börjat förskoleklass nu för drygt en vecka sedan. De är tvillingar men väldigt olika med olika behov. Det här handlar om N.
Hon har alltid varit lite extra känslig. Kan vara väldigt stor och stark och frammåt men har också stora kontakt och närhetsbehov. Hon är i övrigt fullt normal till sin utveckling, räknar ganska mycket har inte helt klurat ut läsningen men vill, cyklar och leker gärna och bra med vänner.
Det som har blivit nu är att hon fått rejäl separationsångest. Hon älskar skolan och fritids men hon klarar inte av att jag eller hennes pappa lämnar henne där. Då får hon något som närmast liknar panikångest. Hon skriker vilt, slår omkring sig och gråter tills hon kräks. Förra veckan som var hennes första (norra Sverige börjar en vecka senare) så var jag med första och andra dagen. 3:e dagen började ångesten ta fart men vi lyckades genomföra lämningar i alla fall trots att de kunde ta tid. Nu idag gick det inte alls. Det slutade med att jag fick ta henne med till jobbet.
Hon älskar skolan och kompisarna ochlärarna och fritids. Det är separationen hon inte klarar.
Någon som varit med om liknande ch hur löste ni i så fall det??
Vi hade liknande i omgångar på dagis men då fanns mer resurser som kunde stta med henne i famn tills hon lugnat ner sig vilket kan ta upp emot 60 minuter. Dessa resurser finns ju inte på skolan och jag tycker dessutom att det blivit värre nu.
Så. Några förslag på hur vi ska göra??
MVH Lisa