• UWO BaraJag

Vad är det som gör att flaskmatningen ökar?

Läst och hört en del på sistone att "amningsfrekvensen minskar". Men om man vänder på det då? Och säger som det också är "-flaskmatningen ökar". Vad är orsakerna till det tror ni? Känns inte som det pratas något om det så undrar lite hur ni ser på orsakerna?

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-12 10:53
    Tack för alla svar! Jag har läst dem alla. :)

Orsaken till att jag ställde frågan som jag gjorde var för att man får svar efter hur man ställer frågor.
    Pratar man om att amningsfrekvensen sjunker kommer svaren koncentreras främst på amningen. Jag ville gärna även ha svar från den andra sidan för att få med icke ammande mammors syn på saken också. Kände att jag skulle få en bild som skulle vara mer rättvis mot föräldrar.
    Och det har jag fått! :)

Tusen tack alla!!

Svaren kommer, utan att varken citeras eller anges varifrån de kommer!!, användas för att se vilka aktiviteter föreningen Amningshjälpen eventuellt ska planera att göra under 2013.
    Våra aktiviteter kommer endast vara amningsfrämjande och _inte_ vara försök att motverka alternativa matningssätt.
  • Svar på tråden Vad är det som gör att flaskmatningen ökar?
  • UWO BaraJag

Ingen som törs våga sig på en gissning? :)

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • Danjella

flaskmatningen ökar väl eftersom barnet växer o måste ha i sig mer mat??
    att de minskas med amningen skulle jag aldrig gissat på. de låter ju konstigt :P

• Nyfiken2012

- Okunskap, man vet inte att det är normalt att bebisen vill äta ofta, utan tror att man har för lite mjölk osv. - Bekvämlighet/lathet, man vill/orkar inte med att amma, man vill återuppta delar av sitt gamla liv så fort som möjligt mm.

• Lili78

Kanske för att de flesta av oss har ett stressigare liv än våra mammor hade, och nu när vällingen är nästan lika bra som amningen är vi inte tvungna och försöka på samma sätt ...
    Jag tror nästan alla vill och försöker så gott det går få amningen att funka , men till vilket pris som helst

• Winterfell

Okunskap - väldigt många, de flesta jag stött på faktiskt, vet ingenting eller väldigt lite om amning. Många myter accepteras som sanningar, t ex att många tror de har för lite mjölk, för "tunn" eller "blaskig" mjölk när bebisen aldrig blir nöjd, många får inte till tekniken och söker inte hjälp för det. 

En annan anledning är det fria valet. Många väljer helt enkelt bort amning av ett eller annat skäl.

• Madame Mom

Egoism...  lathet..  Åsikten "inget ska förändras för att man får barn" hör man ju både här och där...
    Men just egoism (mammor som bara måååååste ha egentid för att må bra...) är en av de största anledningarna...

Och ja...  jag vet att man inte får säga/skriva så...

• MalinEddie
    Lili78 skrev 2012-09-07 14:23:35 följande:
    Kanske för att de flesta av oss har ett stressigare liv än våra mammor hade, och nu när vällingen är nästan lika bra som amningen är vi inte tvungna och försöka på samma sätt ...
    Jag tror nästan alla vill och försöker så gott det går få amningen att funka , men till vilket pris som helst
    Välling lika bra som amning? Ersättning är ett mycket bra alternativ, inte välling.
  • Madame Mom

Just det...  måste bara påpeka att jag VET att det finns de kvinnor som inte kan amma...  MEN jag vet också att det är en bråkdel av alla de kvinnor som väljer att flaskmata....

• Natulcien
    UWO BaraJag skrev 2012-09-03 10:02:57 följande:
    Läst och hört en del på sistone att "amningsfrekvensen minskar". Men om man vänder på det då? Och säger som det också är "-flaskmatningen ökar". Vad är orsakerna till det tror ni? Känns inte som det pratas något om det så undrar lite hur ni ser på orsakerna?
    Fast svaren blir ju desamma oavsett hur du vänder på frågan.
    Amningsfrekvensen minskar för att flaskmatningen ökar...
    Flaskmatningen ökar för att amningsfrekvensen minskar...

Och det beror, tror jag, på okunskap och en skev bild av vad jämställdhet är...
  • Tow2Mater

Mera kunskap om att flaska inte är så dåligt, det är ett bra substitut om man vill beakta hela familjens bästa.

Svar på tråden Vad är det som gör att flaskmatningen ökar?