• NM09

Bilstol

Vi har en 3-åring som snart är över en meter lång och väger 18 kg. När vi köpte vår nuvarande bilstol besafe X3 så trodde vi inte att vår dotter skulle väga över 18kg innan 4-års ålder och säljaren var mycket övertygad om att det skulle vara ok, vi köpte stolen också för att den hade vunnit säkrast på marknade flera år i rad. Den bilstolen är bara godkänd upp till 18kg och vår dotter är bara 3-år, jag är väl medveten om rekommendationerna och att sitta bakåtvänd till 4års ålder. Eftersom vår dotter är så lång har hon stora problem med fötterna också i vår bil som är rätt trång i baksätet. Så nu vet vi inte vilken stol vi ska köpa eftersom det kommer att krävas en ny stol inom snar framtid. Det jag undrar är om någon har erfarenhet av detta och hur ni har löst det?

• Svar på tråden Bilstol
  • tinis77

Man köper en större bakåtvänd, Britax two-way tex, så kan hon åka bakåt några år till.
    Min äldsta fick en sån när han var 4,5 år, och satt bakåt i den tills han var 6 år och 3 månader.

• Sisisisi

Jag skulle köpa en britax twoway! Min 4-åring har precis bytt till den när han växte ur sin britax secura. Den har högst rygg av alla stolar så den funkar längst tid.

• veh

Jag skulle kollat på Britax Two-way eller Axkid Kidzone, båda ska tydligen vara lämpliga för långa barn, och användas upp tills barnen är ca 125 cm långa och 25 kg tunga. Det är dessa jag tänker kolla närmare på när mitt barn börjar växa ur sin besafe-stol. Jag hoppas kunna ha barnet bakåtvänt till 6-7 års ålder i någon av dessa stolar...

• NM09

Tack så mycket! Ska kolla på dessa!

Svar på tråden Bilstol