• Dina08

Ska jag tvinga min 16- åring till extrajobb?

Min väninna kan ordna ett ok extrajobb till min 16- åring, men hon vill inte. Hon klarar sig bra på studiebidraget, pluggar rätt hårt men gör inget på fritiden utom att sitta vid datorn. Kommer hon att bli en slacker längre fram om hon inte börjar jobba nu? Har många exempel på välutbildade ungdomar som går hemma och drar efter avslutade studier för att jobben inte duger, eller rättare sagt för att de inte klarar av jobben som finns. Blir man bekväm av att bara plugga när man egentligen skulle kunna göra något mera. Kan man motivera med annat än pengar?

• Svar på tråden Ska jag tvinga min 16- åring till extrajobb?
  • JanaLiiN

Jag hade nog inte "tvingat" på terminerna, men däremot på sommarlovet. Det är bra att lära sig jobba men det är också bra att få ro att plugga.

• Mariaaa

Så länge ditt barn går i skolan så tkr jag inte du kan tvinga på ditt barn ett extra jobb, dock under lov så är det ju toppen.

• Bambi07

Tvinga, nej, men jag tycker absolut att du ska försöka få henne att ta det. Jag själv började jobba extra på Donken som 16-åring och det lärde mig ansvar och att handskas med pengar, samt är otroligt bra att ha på CVet. Det, i lite kombination med kontakter, gjorde att jag fick mitt nuvarande jobb där jag började som 19-åring. Så länge det inte skadar skolarbetet så tycker jag att man ska skaffa ett extrajobb så tidigt som möjligt.

• ZaftMonkey

Du kan ju alltid motivera med alla plus man får av att ha något i sitt CV redan när man ska börja söka jobb. Dra fram lite fin statistik från AMS med antalet jobbsökande VS antalet jobb och påvisa hur mycket starkare man blir med lite i bagaget när man väl kommer ut i arbetsmarknaden :)

Men som sagt, så länge hon sköter sin skola så finns ingen anledning att "tvinga" henne att jobba extra ^__^ det beror ju också lite på om och vad hon vill läsa vidare till sen.

• pigglet

Nej, inte om hon går skola. Det räknas ju som heltidssysselsättning.
    På sommaren däremot, då kan det ju vara bra att prova på arbetslivet.

• Dina08

Tack för nya tankar. Kommer inte att tvinga henne denna gång (hon har sommarjobbat), men prata lite om CV.

Svar på tråden Ska jag tvinga min 16- åring till extrajobb?