• indiemorsa

Nu ger jag upp amningen, hur förhindrar jag mjölkstockning?

Som rubriken ovan lyder har jag efter 3,5 månaders krångel med amningen bestämt mig för att flaskmata min lille kille. Han har fått ersättning en flaska varje kväll i ungefär en månad och den senaste veckan har vi gett honom en flaska till på morgonen, utöver detta har jag ammat fritt så gott det går.

Nu har jag dock bestämt mig för att köra flaska och jag undrar hur jag ska göra övergången så smärtfri som möjligt. Jag är nämligen rädd för att få mjölkstockning eller liknande.

Nån som har några kloka råd? 

• Svar på tråden Nu ger jag upp amningen, hur förhindrar jag mjölkstockning?
  • Pissenisse

Jag pumpade ut det värsta, alltså bara när de höll på att sprängas i två dagar kanske, sen pumpade jag bara lite på morgonen några dagar till, klämde kanske ut lite i handfatet då o då också (haha) men mjölken försvann snabbt!

• lövet2

För min del har det inte funnits några genvägar. Jag har fått ta bort målen väldigt långsamt (ca 2 veckor/mål) för att inte bli sjuk. Men visst känner jag mammor, som kunnat trappa ned amningen mycket fortare än så ...

• Sofie 158

Jag pumpade också när det sprängde som mest, typ på morgonen.
    Vi krånglade också väldigt mycket med amningen så när jag pumpade vad det mest vatten, vilket gjorde att det sinade på några dagar.

• Bling1975

Jag hade aldrig någon mängd mjölk så det gick ganska fort över. Pumpade lite när det började spänna.

• finelinan

Jag ammade min son i fyra veckor, och hade fyra mjölkstockningar. När jag bestämde mig för att ge ersättning istället slutade jag tvärt, och hade inte ett uns till problem med brösten eller mjölkstockning efter det.

• indiemorsa

Jag har inte gett upp amningen helt, jag ger honom ersättning 180 ml morgon och tidig eftermiddag, däremellan kanske jag ammar en eller två gånger. Han får lite gröt vid femtiden och sen vid sju får han 210 ml ersättning och sover bra! Jag ammar på natten en eller två gånger.

Så nej, jag gav inte upp amningen helt och kommer nog delamma så länge det går. Dock måste jag säga att vi har fått en helt annan bebis efter att vi börjat ge honom mer ersättning och gröt. Han sover om dagarna, är pigg och glad och inte alls lika gnällig som han var de första tre månaderna. Så: glad mamma och glad bebis! 

• indiemorsa

vad skönt att höra! Hur mycket ersättning ger du om dagen? Är rädd att jag kanske ger lite för lite...

• emelianzei

Ska också trappa ner med amningen då det inte funkar men min 4-månaders. Tänkte ta det långsamt för att minska risken för mjölkstockning, det är ju inte skönt! Nu ger jag två flaskor om dagen, en på förmiddagen och en på eftermiddagen/tidig kväll. Ska utöka det snart tänkte jag. :)

• indiemorsa

nej det är samma här, han bökar och vill hellre ligga och jollra och leka med sina händer...

• KimPossible

Har du Facebook? I så fall kan jag tipsa om några grupper där du kan få råd, stöd och tips. En heter "Till dig som flaskmatar - tips och råd på vägen", en annan "Rätten att välja -flaskmatning/amning" och även "Rätten att välja flaskmatning" (den senare är dock mer en diskussionsgrupp än en renodlad råd- och tipsgrupp, men väldigt trevlig och intressant ändå). Många bra tips från olika människor, och i princip helt fritt från pekpinnar och tjafs.

Du kan även kolla in på www.attflaskmata.se , där finns också bra råd och tips.

Lycka till! 

• Antilopen
    indiemorsa skrev 2012-09-30 21:52:48 följande:
    Jag har inte gett upp amningen helt, jag ger honom ersättning 180 ml morgon och tidig eftermiddag, däremellan kanske jag ammar en eller två gånger. Han får lite gröt vid femtiden och sen vid sju får han 210 ml ersättning och sover bra! Jag ammar på natten en eller två gånger. Så nej, jag gav inte upp amningen helt och kommer nog delamma så länge det går. Dock måste jag säga att vi har fått en helt annan bebis efter att vi börjat ge honom mer ersättning och gröt. Han sover om dagarna, är pigg och glad och inte alls lika gnällig som han var de första tre månaderna. Så: glad mamma och glad bebis! 

Skönt att det löst sig så bra för er! Jag som är väldigt för amning blir glad av att läsa att det funkar för er att delamma. Vill man sluta amma helt så ska man såklart göra det, men mammor som inte orkar helamma men ändå önskar fortsätta amma kan säkert bli hjälpta av att läsa hur du löste det.
  • Jag och mitt mammaliv

Amningen är toppen men när man är så trött på att amma så man gråter och nästintill hatar sitt barn när de skriker vid bröstet så är amning inte toppen!! För oss gjorde delamning att jag orkade amma 2 månader längre och delammar än... Dock börjar sonen tappa intresset för amningen men nu är han ändå 4 månader så jag är enormt stolt över att jag orkade kämpa så och ändå fått tillbaka glädjen över mina barn!!!

Svar på tråden Nu ger jag upp amningen, hur förhindrar jag mjölkstockning?