• Liselurvan

16 åringen accepterar inte att hans pappa har ny familj

Måste fråga om någon känner till hur tonåringar "brukar" reagera när föräldrarna separerar.
    Kort fakta: Pappan o jag inledde en relation för drygt 2 år sedan. Både jag och han var uppe mitt uppe i en separation och jag tror att han fick höra från sin mamma att pappan var otrogen, vilket inte var riktigt sant då mamman gjort slut o ville lämna honom sen innan. Jag har en 5.5åring sen innan (då 3.5) och han har 16 åringen (då 14). Nu har vi en gemensam dotter på 7månader.
    Min son har jag delad vårdnad med och det funkar kanon o han tycker jätte mycket om sin extrapappa
    Problemet: Hans son har aldrig varit hemma hos oss/ träffat mig, min son el nya bebisen, som ju är hans lillasyster.
    Pappan bjuder hit honom om o om igen men de få gånger de träffas är antingen hemma hos dem el ute på bio etc..Han vill inte komma till oss..

Jag, mitt ego, tycker det är jobbigt när han åker hem till sin före detta för att träffa sin son, fel? rätt?
    HUR ska man förhålla sig?? Är det vanligt att tonårspojkar reagerar så här??
    Skulle inget hellre än att han kommer hit o känner sig välkommen..

• Svar på tråden 16 åringen accepterar inte att hans pappa har ny familj
  • Iam

Har pappan någon gång pratat med sin son om varför det är som det är? 
    Har dom pratat om separationen, om kärlek, om familj?

Det känns som att pappan borde ta tag i situationen istället för att bara acceptera den. Han tillåter att hans familj är uppdelad i två läger och gör inget för att ena familjen. Det skulle jag personligen vara riktigt förbannad över.  

• Liselurvan

Tja jag vet ju egentligen inte vad de pratar eftersom jag aldrig är med..
    Pappan säger till sonen att han är välkommen till oss när han vill men vill inte "tvinga" honom till att umgås..men kan hålla med om att han inte riktigt på allvar verkar ta tag i det utan tillåter, med sorg, att han inte träffar sin son mer...vad göra tycker ni?? fler med synpunkter??

• Liselurvan

Puff och frågan som berör mig mycket:
    Tycker ni det är ok att sambon åker hem till sitt ex och sonens lägenhet för att träffa sonen??
    Är jag för svartsjuk ang detta??

• Liselurvan

Provar att puffa en gång till!
    Så, skulle ni tycka det var ok att er sambo åkte till hans fd/mamma till deras pojk, för att träffa sonen?? Skulle ni acceptera detta eller "tvinga" sonen att komma till oss?
    Som det har varit hittils har det varit enda sättet för honom att överhuvudtaget träffa sin son, eftersom sonen inte vill komma till oss.

• misplacedname

Sonen är 16, vill han inte besöka er så kommer han heller inte att göra det. Är då enda sättet för pappan att träffa sin son att åka till hans bostad är väl inte det så konstigt?

• vampyria2
    Liselurvan skrev 2012-09-04 11:44:10 följande:
    Puff och frågan som berör mig mycket:
    Tycker ni det är ok att sambon åker hem till sitt ex och sonens lägenhet för att träffa sonen??
    Är jag för svartsjuk ang detta??
    Jag umgås en hel del med min yngsta dotters pappa, vi är väldigt goda vänner och äter ofta tillsammans, går på bio med dotter m.m men han är som en bror för mig och det finns inte en chans att det skulle kunna hända något mellan oss igen.
    Min kille har inget emot det pga att han vet att jag aldrig ser på exet på något annat sätt än som en bror, prata med din man och be honom vara lite övertydlig med hur han ser på sitt ex, jag tror ärligt talat inte att du behöver vara orolig här.

När det gäller 16 åringen så låt han ta sin tid, även om det tar flera år till, pappan kan ju försöka prata med honom om att han kanske borde lära känna sitt nya syskon m.m och försöka få honom att inse att han inte behöver svika sin mamma bara för att han hälsar på er, jag tror att mycket ligger i att han tror att han sårar mamman om han gör det.
  • Liselurvan

Tack för era svar o synpunkter! Nää det kanske inte är så konstigt att han åker dit?? Det är den frågan jag vill bolla med "folk" om...man fastnar lätt i ett tänk som kanske inte alltid är rätt..
    Är dock en aning svartsjuk ang det.

• bokarro

Du känner dig avundsjuk? Hur tror du sonen känner? Pappan som han har träffat varjedag i 14 år flyttar ifrån honom och nu träffas de endast ibland.
    Om du och din sambo skulle separera och det skulle hända ungefär samma sak igen fast det är du som är mamman till detta barn som inte vill träffa ditt exs nya familj, hur skulle du tänka då?

• Liselurvan

Ja fy, både sonen o pappan (min sambo) mår ju såklart jätte dåligt av det här! självklart har jag tänkt hur det skulle vara i omvänd situation o alla är vi olika, men jag hade jobbat stenhårt på att barnet skulle bo/vara hos pappans nya hem, inte "tvinga" pappan att komma hem till oss/mig. Vi har ju i den situationen separerat. Men sen är man ju inte svartsjuk mot sig själv liksom..
    Är det vanligt att tonåringar reagerar såhär? Är det som vampyria2 skriver, för att inte göra mamman besviken? Det har ju ändå gått 2år nu o vi vill ju inget hellre än att han bor/kommer hit regelbundet. Att mamman har hela vårdnaden är något pojken har fått bestämma själv, då han hade svårt att bo i pappans lägenhet även innan vi flyttade ihop. Ibland funderar jag på om mamman ligger bakom detta, att det är hon som inte vill att sonen bor hos oss. Detta förnekas bestämt om jag tar utt det med min sambo dock.
    Fler eller någon som har varit i samma situation??

Svar på tråden 16 åringen accepterar inte att hans pappa har ny familj