• hönamor

Dessa jäkla bilstolar, skrotar skiten snart!

Vi har en rätt bred bil (och att byta bil är inget alternativ) 
    Man får in 3 bilstolar bak. En är bakåtvänd och den tar väl mest plats. De andra 2 barnen sitter på vanliga kuddar från britax. Men de är ju så breda att de inte kan knäppa sig själva då stolarna döljer bältesknäppet. Ibland får man nästan lov att sitta på snedden för attt kunna knäppa.

Varför finns det inte smalare kuddar? Eller finns det det? Vi har så vi kan sätta in säten i bakluckan om vi offrar bagageutrymmet och det funkar väl sådär men då ska det klivas över massa säten och där bak måste bilkuddarna vinklas rätt mycket för att man ska se o kunna knäppa fast bältet. Jag blir galen snart.

Hur sitter ni som måste ha 3 bältesanordningar i bilen? 

• Svar på tråden Dessa jäkla bilstolar, skrotar skiten snart!
  • Sisisisi

Julas bilkuddar är de smalaste vad jag vet. Annars kan jag rekommendera Britax Adventure, en billig, smal bältesstol som inte har horn, vilket såklart gör att det blir enklare att knäppa bältet.

• hönamor

med horn, menar du de där längst ner på sidorna då? Finns inte risk att bältet kommer för högt upp? Dom ska ju ha kuddar så lång tid framöver men det måste ju funka praktiskt oxå. ska kolla jula o den från britax du nämnde. Mellantjejen är fortfarande i behov av ryggstöd helst för att inte få bältet i ansiktet

• Sisisisi
    hönamor skrev 2012-08-31 13:51:46 följande:
    med horn, menar du de där längst ner på sidorna då? Finns inte risk att bältet kommer för högt upp? Dom ska ju ha kuddar så lång tid framöver men det måste ju funka praktiskt oxå. ska kolla jula o den från britax du nämnde. Mellantjejen är fortfarande i behov av ryggstöd helst för att inte få bältet i ansiktet

Ja, armstöden typ. Adventure är byggd så att sidorna går ut på ett sätt som håller bältet nere på låren. Min 7-åring är 135 cm och kan växa mycket till innan han är för lång för den stolen.
  • Kodia

Vi har billiga bälteskuddar från Coop/Ica etc (tror alla är likadana trots olika märkning) och de är klart smalare än Brio och Aktas!
    Jag känner igen problemet - skrapade knogar, och så tar det en evighet innan man kommer iväg...

• pigglet

Kommer snart ha samma problem, när vi ska ha 3 framåtvända stolar. Just nu har vi en bakåtvänd i mitten, då funkar det ändå hyfsat. Men sedan...
    Vi har kollat lite på bältesförlängare. De är inte godkända för att spänna fast människor i, men efter mycket funderande så har jag kommit fram till att det måsta handla om att bältet hamnar fel om man använder bältesförlängaren utan bilstol. MED bilstol så hamnar nog bältet bra ändå, eftersom stolen bygger upp lite och dessutom har de där hornen. Så det kommer vi titta mer på, när det blir dags. 

• hönamor

Bältena räcker ju, men det är det att stolen hänger över där man ska knäppa fast sig. Har en stol från IcaMaxi (som iofs ligger hos mamma ifall hon skulle behöva hämta nån gång) och dom är ju smalare men de verkar så hårda om man ska åka långt. Man borde kunna montera bort hornen på stolarna.

• ansanviol

Hornen är jätteviktiga så bältet inte skär in i magen o förstör "innanmätet" vid krock!!! Alla organ måste skyddas för barnens höftben är för mjuka för att klara en krock!

• pigglet
    hönamor skrev 2012-08-31 22:33:02 följande:
    Bältena räcker ju, men det är det att stolen hänger över där man ska knäppa fast sig. Har en stol från IcaMaxi (som iofs ligger hos mamma ifall hon skulle behöva hämta nån gång) och dom är ju smalare men de verkar så hårda om man ska åka långt. Man borde kunna montera bort hornen på stolarna.
    Nej, alltså spännet fäster du i den där delen som man inte kommer åt mellan stolarna, där man knäpper fast bältet alltså. Och i andra änden sitter en ny sådan. Så då får man själva spännet uppe vid "hornen", om du hänger med? Svårt förklara... Vitsen blir i alla fall att man kommer åt att fästa bältet, eftersom man gör det lite högre upp (och inte mere mellan stolarna, som det blir med 3 stolar i bredd).
  • Kina79

Jag skulle också vilja tipsa dig om Britax Adventure.

När vi skulle ha in en bakåtvänd och två bältesstolar i vår Volvo 855, letade vi efter den smalaste bältesstolen på marknaden. Det är Britax ADventure, tätt följd av Aktas Rallysport.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • hönamor
    pigglet skrev 2012-09-01 10:42:14 följande:
    Nej, alltså spännet fäster du i den där delen som man inte kommer åt mellan stolarna, där man knäpper fast bältet alltså. Och i andra änden sitter en ny sådan. Så då får man själva spännet uppe vid "hornen", om du hänger med? Svårt förklara... Vitsen blir i alla fall att man kommer åt att fästa bältet, eftersom man gör det lite högre upp (och inte mere mellan stolarna, som det blir med 3 stolar i bredd).
    Aha, men det var ju fiffigt =)
Svar på tråden Dessa jäkla bilstolar, skrotar skiten snart!