• Anonym

Vårdnad vid grav/skilsmässa

Fråga. Om man är gift, planerar att skiljas och ändå råkar bli gravid i ett försök att laga relationen. Får man då automatiskt enskild vårdnad om skilsmässan går igenom (med 6 månaders betänketid då det redan finns ett barn) innan barnet föds?

Bespara mig vänligen från kommentarer om annat än min juridiska fråga. Jag tänker inte lägga energi på att förklara varför jag undrar men det är en befogad fråga.    

• Svar på tråden Vårdnad vid grav/skilsmässa
  • Anonym

Vet inte till 100%

Men föds barnet innom äktenskap, så har föräldrarna gemensam vårdnan, om det föds utom äktenskap så har ju modern enskild, om hon inte går med på gemensam, eller blir stämd och förlorar den enskilda vårdnaden i en tvist.

Så det borde ju då bero på om skillsmässan till fullo gått igenom när barnet föds, har den det så borde du ha enskild vårdnad på det barnet, men gemensamt på de barnet som fötts innom äktenskapet.

Men för ett 100% riktigt svar, ring familjerätten, de finns där för att hjälpa oroliga föräldrar med deras funderingar =)

• Anonym

Tack, kan man ringa anonymt dit? Saker blir inte alltid som man tänkt sig i drömmen om Familjen.

• Anonym

När man har minderåriga barn i familjen så är det alltid 6 månaders betänketid, skriver inte maken på skilsmässan efter dom månaderna utan kanske vill ha längre betänketid så föds barnet inom äktenskapet och gemensam vårdnad gäller då samtliga barn.
    Om pappan är en normal pappa men inte en perfekt make så kommer han inte acceptera skilsmässan innan barnet fötts.

• Anonym (Inlägg #1)

Ja man kan ringa anonymt, säg bara ditt förnamn, ber de om fler uppgifter så säg att du inte vill lämna det, inga konstigheter alls

• Anonym

Har fått svar på min fråga. Hinner jag lämna in papper + sex månaders betänketid och bekräftar innan bebis är född blir det enskild vårdnad. Och nej, han kan knappast juridiskt bestrida skilsmässan. Man kan skilja sig trots att bara en vill, mannen har inget veto.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 00:01:58 följande:
    Har fått svar på min fråga. Hinner jag lämna in papper + sex månaders betänketid och bekräftar innan bebis är född blir det enskild vårdnad. Och nej, han kan knappast juridiskt bestrida skilsmässan. Man kan skilja sig trots att bara en vill, mannen har inget veto.
    Nej, just mannen har inget veto, det hade varit likadant om det varit han som ville ha skilsmässa och inte du.

När betänketiden har löpt under sex månader dömer tingsrätten inte automatiskt till äktenskapsskillnad. Den ena eller båda makarna måste lämna in ansökan om fullföljd av äktenskapsskillnaden till tingsrätten. Ansökan ska vara inlämnad senast inom ett år från den dag betänketiden började löpa. Görs inte det är de fortsatt gifta som om de aldrig hade ansökt om äktenskapsskillnad. Har t.ex. en gemensam ansökan om äktenskapsskillnad kommit till tingsrätten den 31 augusti 2012 kan en av makarna eller de båda tillsammans tidigast den 28 februari 2013 och senast den 31 augusti 2013 komma in med en fullföljdsansökan till tingsrätten.

I fullföljdsansökan ska eventuella yrkanden om vårdnad om barn, barns boende, umgänge med barn, underhållsbidrag till make och barn och rätt att bo kvar i bostaden finnas med igen om parterna inte är överens i sådana frågor.

Makar har rätt till äktenskapsskillnad utan betänketid om de är överens om att skiljas direkt och inte har vårdnad om och bor tillsammans med gemensamt barn under 16 år eller med ena makens barn under 16 år från en tidigare relation.

När fullföljdsansökan skall lämnas in är barnet troligtvis fött och pappan kommer då automatiskt få gemensam vårdnad. Är du gravid i ett mycket tidigt skede så är du höggravid och pappan kan dra ut på tiden och kräva gemensam vårdnad.
  • Anonym

Det har du rätt i, jag har inget att säga till om heller om det är han som väljer att ansöka om skilsmässa. Om han är intresserad av gem vårdnad, ja. Eller vill bråka om det som ett maktmedel mot sin ex-fru.

Svar på tråden Vårdnad vid grav/skilsmässa