trött på vänners ouppfostrade barn
Hej.
Jag har ett litet problem. Jag börjar bli så himla trött på vänner och familjs ouppfostrade barn. Någon mer som känner så? Det är ju lite tabu och uppenbart ett mycket känsligt ämne. Men, nu är det såhär att vi orkar inte bjuda hem folk längre.Känns liksom lite bortkastat att köpa hem dyr mat, göra sig besvär med tillagning och göra det fint hemma och försöka umgås när barnen mer eller mindre kvaddar vårt hem under sitt besök. Det är ju dessutom så himla svårt att säga till andras barn... Någon gång eller ett par går ju. Men det känns som att man måste säga till dom hela tiden. Vi äter tex inte glass eller mat i soffan (när man är 3 år) och speciellt inte om vi är hos andra. Eller lägger bebisar på soffan utan att lägga filt under. Vi vill ju inte ha kräk från andras bebisar på vår helt fläckfria soffa. Alltså, hallå, tänker inte folk? Eller bytar blöjor i soffan!
Vad stör oss? För det första så kretsar allt kring barnen. Självklart ska man ägna barnen tid och låta dom vara med i samtal, men dom vuxna måste väl få säga två meningar utan att konstant bli avbrutna? Kan inte barn sitta och titta en liten stund på tv? Eller leka lite själva? Det rör sig om barn mellan 3 och 10 år.
Är det normalt att barn får göra precis som dom vill, ex hoppa i soffor? Hoppa ner från stolar på golvet? Gunga på stolar? Men framför allt, avbryta hela hela tiden och styra samtalet. Kan man inte be en sex eller tio-åring att vara tyst i 5 min?
Är det normalt att man tillåter sitt barn när man är borta att ta alla leksakerna utan att fråga först hos den man är gäst hos? Eller är det så att leksaker är till för alla barn?
Vi har också barn, men vi har regler hemma.
Vi känner att det daltas så himla mycket i vissa familjer. Vissa barn får aldrig ett nej. Det känns som att dom flesta tillämpar helt fri uppfostran? Dom springer och hoppar och är allmänt "speedade" istället för att be barnen att lugna ner sig lite?
Är det fler som tycker att andras barn är allmänt ouppfostrade? Att det känns meningslöst att bjuda hem vissa familjer för att det är mer jobb än trevligt?