• Mytime

Bilstol, gammal ??

Hej, 

Det är såhär att jag har en Acta Graco (babylift?), bilstol. Den här allra första bilstolen man använder iaf.

Till saken,
    Ja har en dotter på 4.5år och planerar väl nr 2 om ungefär ett år och då kommer alltså denna bilstol vara ungefär 6år gammal. Vågar ja använda den till barn nr 2 då eller bör den bytas ut?

Jag tänker lite eftersom de e mkt plast i en sån bilstol.
    Jag trivdes jättebra med den och tyckte om basen o allt med snabbfäste o grejer.
    Men ur säkerhetssynpunkt undrar jag om jag bör sälja/göra mig av med den tidigare eller om den duger säkerhetsmässigt till barn nr 2 om ett år el två när den är ca 6år gammal.

Jag köpte den ny när dottern föddes så självklart har den inte varit med om någon olycka eller liknande.

Hur skulle ni gjort och vad tror ni?

Rent krasst köpte ja den för ca 2000:- men skulle ja sälja den får ja kanske 300:-

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-05 20:48
    Vart på stolen hittar man ett datum?

Den är förvarad i källarförrådet och i vindsförrådet, så svalt och mörkt

• Svar på tråden Bilstol, gammal ??
  • veh

Jag har för mig att det rekommenderas 5-7 års användningstid. Så det är väl på gränsen... Har du kollat efter något datum på babyskyddet, så du vet exakt hur gammal stolen är? Den kan ju ha stått i affären ett tag innan du köpte den... Hur har du förvarat den? Mörkt och svalt? I så fall skulle jag nog vågat mig på att använda den upp tills den är sju år gammal. Baserat på datumet på stolen.

• Joico

Sålänge bara du/ni har använt den och vet hur den sköts och förvarats så låter det som att det är helt OK att använda den igen. 5-7år är vad man säger för babyskydd, anledningen till att det är lägre än bilbarnstolen (som är 10år) är för att babyskyddet bär man mer, man slår i, monterar i och ur osv. 

Svar på tråden Bilstol, gammal ??