• jajja78

Första klass

Jag undrar lite över en sak min sjuåriga son har precis börjat skolan och han har nu gått i fem dagar och hans fröken tycker att han är ett problem, jag har aldrig hört att någon annan pedagog har sagt detta om honom tidigare. Jag börjar fundera på om hon är en sådan bra pedagog hon har klagat på honom sen första dagen och jag undrar nu om det är någon annan som har varit med om samma problem...
    Man får ju tänka på att detta är en helt ny situation för barnen och att det är mycket nytt som ska tas in och det tar ju inte bara en vecka eller hur??

Min son har inga problem och är hur snäll och duktig som helst..
    Vad ska man göra?

• Svar på tråden Första klass
  • Simbelmynë

Lite svårt att svara på när man inte vet vilket problem det handlar om.

• Kodia

Nu vet jag ju inte vad hon har sagt, men kan det inte vara så att hon vill berätta för er vad som händer i skolan, och vad han har svårt med, så att ni vet? Det är viktigt att föräldrarna är informerade om barnens skolgång, och särskilt om det är något som inte fungerar. Då kan ni prata om det hemma, och kanske hitta en förklaring.

Ibland kan det vara så att föräldrar förnekar problem som pedagogerna ser (trots att de inte är med i skolan) och då känner sig personalen tvungen att berätta om varje enskild händelse för att föräldrarna ska förstå. (Nu säger jag inte att det är så i detta fallet!)

Kolla lite med sonen, och ha en öppen dialog med personalen, så blir det nog bra! 

• Kärlek84

Du skriver att din son inte har några problem.

Om du nu är så säker på det så förklara det för pedagogen att hon har fel. 

• kutiom

Han är hur snäll och duktig som helst, hemma. Inte lätt att börja i ettan kan jag tänka mig och jag tycker det är helfel att hon beskriver honom som ett problem. Ungefär hur menar hon då? Hoppas du fått mer information.

Barn/människor kan ju vara visa olika delar av personligheten på olika ställen. Tror jag. Min dotter säger till mig att skolan är tråkig och att hon vantrivs, bland annat. När jag pratade med hennes lärare säger hon tvärtom, att hon är en glad unge som leker med alla. Inte lätt att veta hur det är för dom små alltid

• jajja78

Det konstiga är att jag har aldrig hört detta tidigare utav någon annan pedagog, men jag har ju pratat med honom och han säger att det är andra som gör saker och kanske att han hänger på dem ibland och det vet jag.

Men hon som lärare kallar honom ett problem efter att de gått i skolan i fem dagar och det är fel, jag vet själ eftersom jag har jobbat som lärarvikarie, och jobbat med barn och ungdomar hela mitt liv så jag vet hur de funkar, men första prioritet som en bra pedagog ska tänka på är ju att lära känna barnen och det gör hon ju inte...

Jag litar ju på vad min pojk säger och sen får man ju givetvis ha en bra dialog med läraren också men han har absolut inte de problemen som hon nu kallar det...

Tack för att ni svarar mig på detta...

Svar på tråden Första klass