• scrapparlotta

Från bilstol till bara en bilkudde?

När lät ni era barn byta från bilstolen till en vanlig bilkudde?? Våran tjej är 6 år nu och bilstolen känns för liten för henne, hon säger själv åxå att hon sitter trångt med axlarna. Men det kanske är för tidigt att låta henne sitta på en bilkudde? 

• Svar på tråden Från bilstol till bara en bilkudde?
  • Sömntutan

Om bilstolen är för liten så fyller den inte sin funktion och skyddar då inte som den ska.

• Yinsan

Bältesstyrningen över axeln behövs längre än 6 år om hon inte är någon jätte. Ny bältesstol kanske??

• Busbellan

Min snart 9-åring sitter i bältesstol än, han är visserligen ganska liten men får plats på längden utan problem tror till och med den går att höja ett steg till sen 

Mamma till Nora, August och Ella
  • scrapparlotta
    Yinsan skrev 2012-08-29 23:05:09 följande:
    Bältesstyrningen över axeln behövs längre än 6 år om hon inte är någon jätte. Ny bältesstol kanske??
    Nä, hon är tvärtom ganska liten....eller tja, normal i alla fall. Inte alls stor....känns så onödigt med en dyr bältesstol bara. Men det klart, man vill ju att dom ska sitta säkert såklart.
  • Yinsan

Min 7 åring har britax kidfix och har långt kvar på längden innan den är urväxt. 130 lång. Bältesstol rekomenderas till 10 år och 140 cm lång så slår du ut kostnade för åren framåt kanske det är värt det??

• Sisisisi

Till en 6-åring skulle jag absolut köpa en ny bältesstol. Vilken har du nu som är så trång?

• Sömntutan

Med mitt inlägg menade jag såklart att ni borde köpa en ny bältesstol om den ni har är för liten.

• Kodia

En sexåring borde få plats utan problem i en bältesstol! Vad är det för stol ni har nu?

Min dotter fick plats i sin bakåtvända stol tills hon var 6 år, och sedan hade hon bältesstol i flera år. Även sonen, som alltig varit störst i klassen, hade bältesstol tills han var 8-9 år, så att börja med bara kudde till en sexåring känns väldigt konstigt. Hur lång/tung är hon? 

• pigglet

10-åringen sitter i bältesstol.
    Hur blir den för trång över axlarna? Visst är den liksom öppen där? Det är inte så att den går att höja ryggstödet på - det gör i alla fall båda våra stolar. Man "lossar på spärren" (olika på olika stolar) och drar liksom "huvuddelen" uppåt så att den hamnar högre.
    Annars: köp en ny stol.  

• t0va
    scrapparlotta skrev 2012-08-29 23:07:44 följande:
    Nä, hon är tvärtom ganska liten....eller tja, normal i alla fall. Inte alls stor....känns så onödigt med en dyr bältesstol bara. Men det klart, man vill ju att dom ska sitta säkert såklart.
    Den dagen ni krockar så lovar jag dig att det inte känns onödigt med en ordentlig stol. Att barnet skadas och kanske aldrig kan gå igen utan ni måste släpa runt rullstol och bära henne in och ur bilen är superjobbigt. Så lägg ner de där extra pengarna, det får man igen många gånger om ifall man smäller.

Jag har flera vänner som är trafikskadade och deras smärta och svårigheer önskar jag ingen.
  • scrapparlotta

Ja, det kanske går att höja ryggstödet....det måste vi kolla på. Vi har en sån som vi köpt från If försäkringsbolaget....den är jättebra annars. Hon är 111 cm och väger ca 18 kg....så ganska liten. Men det ska vi kolla upp med ryggstödet...

• Sisisisi

Klart den går att höja! Om du googlar på izi up finns det säkert nån video som visar hur man gör

• Kodia
    scrapparlotta skrev 2012-08-30 21:53:57 följande:
    Ja, det kanske går att höja ryggstödet....det måste vi kolla på. Vi har en sån som vi köpt från If försäkringsbolaget....den är jättebra annars. Hon är 111 cm och väger ca 18 kg....så ganska liten. Men det ska vi kolla upp med ryggstödet...

Om hon är så liten borde det funka med vilken bältesstol som helst...  (Bakåtvänd i en Britax Twoway hade inte heller varit några problem, för övrigt) Testa om ryggstödet går att höja - det har gått på alla de stolar jag kommit i kontakt med.
Svar på tråden Från bilstol till bara en bilkudde?