• Mee11

Testamente, svärmor vill skriva allt till oss och inget till sin man...

Min svärmor e olyckligt gift men kan inte skilja sig av först och främst ekonomiska anledningar. Hon äger hälten av huset som är värderat till runt 4,5 milj.

Kan hon skriva testamente så att hennes son får ut arvet med en gång efter bortgång eller finns det lag på att hennes man måste få det först? 
    Detta skulle i så fall tvinga maken att sälja huset omgående om något skulle hända henne.
    Eller måste en make sitta i orubbat bo innan sonen kan ärva?

• Svar på tråden Testamente, svärmor vill skriva allt till oss och inget till sin man...
  • Olympia

Det beror på om hennes make är far till din man.
    Är han inte det så har din man rätt att få ut sitt arv så när hans mor dör.

• Mee11

Jo han är pappa till honom. 
    Finns det någon möjlighet att frånskriva hennes make rätten till hennes del och ge detta till sonen? 

• Anonym (?????)

och är han pappa så äger väl han "bara" hälften och sonen hälften. eller har jag helt galet fel nu??

känner en vars mamma dog, de var fyra syskon så pappan ärvde 50% och de fyra barnen fick dela på 50% 

• Mee11

Jag har för mig att de som föräldrar äger allt tillsammans så länge de lever och först när de båda är bort s ärver sonen. Men är man inte gift så ärver sonen med en gång.

• viseversa

Om han är pappa och dom är gifta så ärver han allt! Sen ärver sonen när pappan dör!

• Mee11
    viseversa skrev 2012-08-29 21:26:36 följande:
    Om han är pappa och dom är gifta så ärver han allt! Sen ärver sonen när pappan dör!
    Det är så jag har fattat det också men går det att skriva ett juridiskt testamenta som säger att sonen skall ha sin arvslott med en gång?
  • niky40
    Mee11 skrev 2012-08-29 21:28:38 följande:
    Det är så jag har fattat det också men går det att skriva ett juridiskt testamenta som säger att sonen skall ha sin arvslott med en gång?

Ja!
  • Anonym

Nej., det går inte.
    DIn mans far har rätt att sitta i orubbat bo om hand fru går bort. Din man får ingenting förrän båda är avlidna.

• niky40
    Anonym skrev 2012-08-29 21:30:04 följande:
    Nej., det går inte.

DIn mans far har rätt att sitta i orubbat bo om hand fru går bort. Din man får ingenting förrän båda är avlidna.

Stämmer inte. Man har rätt att testamentera bort allt. Dock utan att inkräkta på efterlevande makes rätt till 4 pbp.
Svar på tråden Testamente, svärmor vill skriva allt till oss och inget till sin man...