banansmoothie skrev 2012-09-04 14:30:15 följande:
Okej om jag ska vara helt ärlig så äter du rent åt helvete. Du kommer ligga på sjukan med brutna ben innan du är 50 om du fortsätter som du gör!
1. Du äter ALLDELLES för mycket protein! Högt proteinintag leder till en försurning av kroppen, vilket gör att kalcium lakas ur benen för att väga upp den sura pH:n. Detta leder tillslut till benskörhet. Dessutom kommer du förmodligen få problem med lever och njurar. Du ska äta max 100 gram kött per dag (eller max 125 gram fisk).
2. Du äter alldelles för lite grönsaker och frukt! Du ska äta MINST 500 gram grönsaker om dagen, hellst ca ett kg.
3. Du äter för mycket mjölkprodukter. Mjölkprodukter har en bevisad effekt att förhindra viktnedgång och dessutom är det inte nyttigt att äta för mycket av andra orsaker. Äter du mycket mjölkprodukter så tar kroppen inte till godo sig av kalciumet eftersom proteinet förstör pH balansen (dvs, du tar upp kalciumet, men kroppen förlorar MER calcium än du tar upp p.g.a. den höga proteinhalten). Obs, detta händer enbart om det totala intaget protein är för högt (vilket det är hos dig!!).
4. Du äter alldelles för lite kolhydrater. Jag vet att många inte håller med mig (LCHF-tjafset) men kroppen är byggd för att drivas av kolhydrater, och din kropp, speciellt med din träning, mår inte bra av en kolhydratfattig kost! LCHF är ENBART för viktminsking och jag säger inte att det inte fungerar, men det är inte hälsosamt för folk som inte är överviktiga och snabbt behöver gå ner i vikt (samtidigt som de inte klarar av att vara utan grädden...).
5. Du ska inte ligga på en vikt mindre än 53 kg vilket du säkert är väl medveten om.
6. Minimum intaget kcal per dag är 1200 (dvs det minsta du kan äta utan att få bristsjukdommar), äter du mindre går kroppen in i svält och du kommer inte gå ner i vikt utan enbart förlora muskelmassa. Sikta på ca 1600 per dag för viktnedgång med din träning så kommer du gå ner hälsosamt fort.
ÄT: Oraffinerad plantmat! Hela korn, quinoa, råris, matvete, råg osv. Havregrynsgröt är bra frukost men öka till 2,5 dl. Nästan alla korn kan kokas som ris (1 del korn + 3 delar vatten)! GRÖNSAKER! Sikta på 500-1000 gram per dag. En eller ett par frukter om dagen (istället för mellanmålet du nu äter). BALJVÄXTER såsom ärtor, bönor, linser, jättebra proteinkällor. Max 100 gram kött om dagen (dvs till ett av dina två mål), men det är bra för kroppen att köra helvegetariskt några gånger i veckan också.
Tack för tipsen banansmoothie. Har alltid trott att jag äter för lite protein, men det kanske inte stämmer. Och det här med mejeri/mjölkprodukter har jag faktiskt läst (nu när du säger det) att de kan ha en inverkan på viktnedgången. Får helt enkelt byta ut mellanmålen till något annat, kanske en frukt. Men som alla vet så innehåller frukt en del socker (5 frukter innehåller lika mycket socker som en halvliters cola flaska har jag läst). Men man behöver ju kanske inte äta 5 frukter om dagen, utan en frukt kanske räcker.
Kolhydraterna har jag ökat något nu, har lagt till t.ex. matvete till lunchen, får kanske lägga till lite mer grönsaker också. Får avvakta och se nu någon vecka eller två hur det känns med dessa förändringar, om vågen rör på sig eller inte.