• 8Glader8

Står stilla på samma vikt sedan en längre tid tillbaka *frustrerad*

Hej.
    Som rubriken lyder så står jag stilla på samma vikt sedan en tid tillbaka trots att jag tränar regelbundet (dvs. någon slags träning nästan varje dag, är det inte på gym så är jag ute och springer 30 minunter åt gången eller tar en prommenad i ca. en timme). Äter bra det gör jag också anser jag, så här kan en dag se ut: 

Frukost: 1 dl Havregrynsgröt+lite hallon+kanel+2 dl kaffe+0,5 dl mjölk
    Mellanmål. 125g keso+2 msk lågkalori äppelmos+kanel
    Lunch: 150g kött eller fisk+100g grönsaker + ev. 120g avokado
    Mellanmål: 125g keso+ 2msk lågkalori äppelmos+kalen
    Mellanmål 2 (direkt efter träningen): Proteinshake
    Middag: 150g kött eller fisk) 100g grönsaker

Varför står min vikt stilla? Äter jag för mycket/lite? Motionerar jag för lite? Hjälp, förstår ingenting:/

• Svar på tråden Står stilla på samma vikt sedan en längre tid tillbaka *frustrerad*
  • Lilith Dark

Du skriver inte vad du väger vilket gör det svårt att svara på. Är du normalviktig så kan det ha att göra med att det är vad du borde väga. Oavsett vad man själv tycker om saken brukar kroppen ha sin egen idealvikt och den krävs det hårt arbete att komma under. Är du överviktig får du helt enkelt i dig mer kalorier än du förbränner.

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • 8Glader8

Jag är 1.70 och står stilla på 56kg. Har alltid vägt runt 50-52kg. Anledningen till varför jag gått upp några kilon är för att jag mådde lite dåligt i några månader och tröståt en del. Men nu vill jag bli av med dessa "extrakilon" som jag lagt på mig.

• MajaVira

Har du räknat ut hur många kalorier maten blir? Om du tränar mycket kan du behöva äta mer.

Jag fungerar lite "tvärtom" gentemot generella viktminskningstipsen (dvs äta lite och träna mycket), att äta 800 kcal per dag och träna 3-4 gånger i veckan gör att jag står still eller till och med går upp lite i vikt. Äter jag 1200-1300 kcal per dag och tränar max 2 gånger per vecka så går jag ner.

• MajaVira
    8Glader8 skrev 2012-08-29 16:31:09 följande:
    Jag är 1.70 och står stilla på 56kg. Har alltid vägt runt 50-52kg. Anledningen till varför jag gått upp några kilon är för att jag mådde lite dåligt i några månader och tröståt en del. Men nu vill jag bli av med dessa "extrakilon" som jag lagt på mig.
    Då är det inte konstigt att du inte går ner, du är ju på gränsen till underviktig redan nu!
  • 8Glader8

Har räknat på det och ligger på ca. 1200-1300kcal om jag inte tränar.

• Lilith Dark
    MajaVira skrev 2012-08-29 16:32:14 följande:
    Har du räknat ut hur många kalorier maten blir? Om du tränar mycket kan du behöva äta mer.

Jag fungerar lite "tvärtom" gentemot generella viktminskningstipsen (dvs äta lite och träna mycket), att äta 800 kcal per dag och träna 3-4 gånger i veckan gör att jag står still eller till och med går upp lite i vikt. Äter jag 1200-1300 kcal per dag och tränar max 2 gånger per vecka så går jag ner.
    Ja fast att du står still om du äter så lite är inte så konstigt. Du startar på 800 kcal och sen tränar du bort säkert minst hälften. Det förbränner mer kcal än vad kroppen mår bra att göra av med och då gör kroppen allt den kan för att det inte ska hända. Förbränner du hälften av vad du äter så är du nere på 400kcal och det är mellan 0-400 kcal cirka som kroppen ställer in sig på svält och vägrar släppa ifrån sig minsta lilla kcal. Kroppen är en fascinerande maskin och vet oftast bättre än vi själva vad den behöver och justerar utifrån det så gott den kan.
  • Lilith Dark

Till TS skulle jag även tipsa om att skippa proteinshake efter träning. Det är få vardagsmotionärer som tränar så hårt att de faktiskt behöver ren protein efter träning. Ät istället något proteinrikt så kommer kroppen att må mycket bättre.

• 8Glader8

Anledningen till varför jag tar en proteinshake efter träningen är mest för att det är praktiskt!:) Men mottager mer än gärna tips på annat jag kan äta efter träningen och innan middagen!:) Men för övrigt, ser matintaget bra ut? Inte för mycket eller för lite av något? Och inte för lite kcal?

• Lilith Dark

Ägg är otroligt proteinrikt och går att variera så mycket att det är svårt att tröttna. Ett eller två ägg direkt efter träning, och så äter du middag senast en timma efter att du tränat klart.

Jag personligen tycker att dina mellanmål är lite väl mycket faktiskt. Mellanmål ska egentligen bara se till att ge jämn förbränning. En halv näve nötter eller liknande räcker gott och väl eller två morötter osv.

Saknar faktiskt också kolhydrater i din kost. Nu menar jag inte vitt bröd och snabbmakaroner men det finns bra kolhydrater också. Pasta behöver inte vara fel så länge det är fullkorn och av ett bra märke. Så en dl pasta, couscous, bulgur eller liknande till maten hade jag i alla fall behövt för att orka. Tänk på att hjärnan behöver kolhydrater. Nu är det ju otroligt olika på vilka behov olika kroppar men jag hade aldrig fungerat och kunnat prestera utan kolhydrater. Och som sagt, tänk på att ge även hjärnan vad den behöver och inte bara resten av kroppen.

• Lilith Dark

Testa dig fram lite så kommer du så småningom att hitta det som fungerar för just din kropp. 

• 8Glader8

Absolut det ska jag göra! Nu när jag har räknat på det lite mer noggrant så ligger jag på strax under 1000kcal/dag om jag inte tränar! Så jag äter nog inte för mycket, men borde kanske variera mina mellanmål lite och sen lägga till lite mer kolhydrater till lunch iaf! För kolhydrater över natten behöver ju kroppen inte! Vad tror du om det?

• Lilith Dark

Kroppen behöver inte mycket av nånting till natten. Du ska äta utifrån hur mycket energi kroppen behöver efter.

Frukost stooort mål för det ska starta dagen. Litet mellis för att hålla igång, stor (utan att överdriva) lunch för du har mer än halva dagen kvar. Litet mellis igen, ska du träna senare kan du äta lite mer.. Liten middag eftersom att det börjar bli sent och man tar det lugnt och förbränner väldigt lite fram tills morgonen. 

• Loreena
    8Glader8 skrev 2012-08-29 16:31:09 följande:
    Behöver du väga så lite när du tränar en massa då? Om du väger 56 kg och är 170 cm lång så är du ju ändå redan riktigt smal! Och om du dessutom tränar så har du antagligen en del muskler. 50-52 kg till den längden låter som undervikt i mina ögon. Om du har hittat en balans, står stilla i vikt och redan väger lite, varför tvinga  kroppen att gå ner mer?

• Loreena
    MajaVira skrev 2012-08-29 16:32:14 följande:

Jag äter ca 2000-2500 kcal/dag, tränar inte och går ner så sakteliga omkring 0,5-1 kg/vecka mot min idealvikt på 57 kg... Jag äter LCHF. När jag åt fettsnålt, motionerade massor och åt ca 1600 kcal/dag så gick jag inte ner ett gram.
  • Loreena
    8Glader8 skrev 2012-08-29 18:33:18 följande:
    Anledningen till varför jag tar en proteinshake efter träningen är mest för att det är praktiskt!:) Men mottager mer än gärna tips på annat jag kan äta efter träningen och innan middagen!:) Men för övrigt, ser matintaget bra ut? Inte för mycket eller för lite av något? Och inte för lite kcal?
    Sorry att jag är så tjatig...
    Jag tycker helt klart att du äter för lite fett. Byt ut havregrynsgröten mot en omelett till frukost så håller du dig mättare, ät keson(gärna hela burken) efter träningen och lägg till lite fet sås till lunch och middag. Om du har svårt för att äta fett så kan du ringla lite olivolja över salladen eller äta lax med tex. tsatsiki till.

Om du är rädd för kcal så innehåller ett ägg bara 100 kcal. Så gör du en stor omelett på 3 ägg så har du ändå bara fått i dig 300 kcal, samtidigt som du håller dig mätt länge och fått i dig en hel massa vitaminer, mineraler, proteiner och bra fetter.
  • 8Glader8

Tack Loreena för tipsen!:) Att äta lite mer fett kanske inte vore så dumt! Kan dock inte äta LCHF. Provade det under en period på några månader men det slutade med att min mage sa ifrån. Och det låter sannolikt att jag kan ha fått lite mer muskler nu när jag tränar en del och att de är de som väger något eller några extra kilon.

• banansmoothie

Okej om jag ska vara helt ärlig så äter du rent åt helvete. Du kommer ligga på sjukan med brutna ben innan du är 50 om du fortsätter som du gör!

1. Du äter ALLDELLES för mycket protein! Högt proteinintag leder till en försurning av kroppen, vilket gör att kalcium lakas ur benen för att väga upp den sura pH:n. Detta leder tillslut till benskörhet. Dessutom kommer du förmodligen få problem med lever och njurar. Du ska äta max 100 gram kött per dag (eller max 125 gram fisk).

2. Du äter alldelles för lite grönsaker och frukt! Du ska äta MINST 500 gram grönsaker om dagen, hellst ca ett kg.

3. Du äter för mycket mjölkprodukter. Mjölkprodukter har en bevisad effekt att förhindra viktnedgång och dessutom är det inte nyttigt att äta för mycket av andra orsaker. Äter du mycket mjölkprodukter så tar kroppen inte till godo sig av kalciumet eftersom proteinet förstör pH balansen (dvs, du tar upp kalciumet, men kroppen förlorar MER calcium än du tar upp p.g.a. den höga proteinhalten). Obs, detta händer enbart om det totala intaget protein är för högt (vilket det är hos dig!!).

4. Du äter alldelles för lite kolhydrater. Jag vet att många inte håller med mig (LCHF-tjafset) men kroppen är byggd för att drivas av kolhydrater, och din kropp, speciellt med din träning, mår inte bra av en kolhydratfattig kost! LCHF är ENBART för viktminsking och jag säger inte att det inte fungerar, men det är inte hälsosamt för folk som inte är överviktiga och snabbt behöver gå ner i vikt (samtidigt som de inte klarar av att vara utan grädden...).

5. Du ska inte ligga på en vikt mindre än 53 kg vilket du säkert är väl medveten om.

6. Minimum intaget kcal per dag är 1200 (dvs det minsta du kan äta utan att få bristsjukdommar), äter du mindre går kroppen in i svält och du kommer inte gå ner i vikt utan enbart förlora muskelmassa. Sikta på ca 1600 per dag för viktnedgång med din träning så kommer du gå ner hälsosamt fort.

ÄT: Oraffinerad plantmat! Hela korn, quinoa, råris, matvete, råg osv. Havregrynsgröt är bra frukost men öka till 2,5 dl. Nästan alla korn kan kokas som ris (1 del korn + 3 delar vatten)! GRÖNSAKER! Sikta på 500-1000 gram per dag. En eller ett par frukter om dagen (istället för mellanmålet du nu äter). BALJVÄXTER såsom ärtor, bönor, linser, jättebra proteinkällor. Max 100 gram kött om dagen (dvs till ett av dina två mål), men det är bra för kroppen att köra helvegetariskt några gånger i veckan också.

• 8Glader8
    banansmoothie skrev 2012-09-04 14:30:15 följande:
    Okej om jag ska vara helt ärlig så äter du rent åt helvete. Du kommer ligga på sjukan med brutna ben innan du är 50 om du fortsätter som du gör!

1. Du äter ALLDELLES för mycket protein! Högt proteinintag leder till en försurning av kroppen, vilket gör att kalcium lakas ur benen för att väga upp den sura pH:n. Detta leder tillslut till benskörhet. Dessutom kommer du förmodligen få problem med lever och njurar. Du ska äta max 100 gram kött per dag (eller max 125 gram fisk).

2. Du äter alldelles för lite grönsaker och frukt! Du ska äta MINST 500 gram grönsaker om dagen, hellst ca ett kg.

3. Du äter för mycket mjölkprodukter. Mjölkprodukter har en bevisad effekt att förhindra viktnedgång och dessutom är det inte nyttigt att äta för mycket av andra orsaker. Äter du mycket mjölkprodukter så tar kroppen inte till godo sig av kalciumet eftersom proteinet förstör pH balansen (dvs, du tar upp kalciumet, men kroppen förlorar MER calcium än du tar upp p.g.a. den höga proteinhalten). Obs, detta händer enbart om det totala intaget protein är för högt (vilket det är hos dig!!).

4. Du äter alldelles för lite kolhydrater. Jag vet att många inte håller med mig (LCHF-tjafset) men kroppen är byggd för att drivas av kolhydrater, och din kropp, speciellt med din träning, mår inte bra av en kolhydratfattig kost! LCHF är ENBART för viktminsking och jag säger inte att det inte fungerar, men det är inte hälsosamt för folk som inte är överviktiga och snabbt behöver gå ner i vikt (samtidigt som de inte klarar av att vara utan grädden...).

5. Du ska inte ligga på en vikt mindre än 53 kg vilket du säkert är väl medveten om.

6. Minimum intaget kcal per dag är 1200 (dvs det minsta du kan äta utan att få bristsjukdommar), äter du mindre går kroppen in i svält och du kommer inte gå ner i vikt utan enbart förlora muskelmassa. Sikta på ca 1600 per dag för viktnedgång med din träning så kommer du gå ner hälsosamt fort.

ÄT: Oraffinerad plantmat! Hela korn, quinoa, råris, matvete, råg osv. Havregrynsgröt är bra frukost men öka till 2,5 dl. Nästan alla korn kan kokas som ris (1 del korn + 3 delar vatten)! GRÖNSAKER! Sikta på 500-1000 gram per dag. En eller ett par frukter om dagen (istället för mellanmålet du nu äter). BALJVÄXTER såsom ärtor, bönor, linser, jättebra proteinkällor. Max 100 gram kött om dagen (dvs till ett av dina två mål), men det är bra för kroppen att köra helvegetariskt några gånger i veckan också.
    Tack för tipsen banansmoothie. Har alltid trott att jag äter för lite protein, men det kanske inte stämmer. Och det här med mejeri/mjölkprodukter har jag faktiskt läst (nu när du säger det) att de kan ha en inverkan på viktnedgången. Får helt enkelt byta ut mellanmålen till något annat, kanske en frukt. Men som alla vet så innehåller frukt en del socker (5 frukter innehåller  lika mycket socker som en halvliters cola flaska har jag läst). Men man behöver ju kanske inte äta 5 frukter om dagen, utan en frukt kanske räcker.
    Kolhydraterna har jag ökat något nu, har lagt till t.ex. matvete till lunchen, får kanske lägga till lite mer grönsaker också. Får avvakta och se nu någon vecka eller två hur det känns med dessa förändringar, om vågen rör på sig eller inte.
Svar på tråden Står stilla på samma vikt sedan en längre tid tillbaka *frustrerad*