• elinos01

The clean eating diet

trillade över lite recept enligt 'clean eating'. Verkade väldigt gott och nyttigt. Det är väl mer en livsstil än någon bantningsmetod om jag fattat det rätt. Vikten kommer lägga sig där den skall ligga. Men det var inte i första hand en viktminskningsmetod jag var ute efter utan jag undrar om någon äter enligt clean eating och hur det fungerar, kroppen mår osv.

• Svar på tråden The clean eating diet
  • Tiger Fizz

Hur funkar det egentligen?Vad äter man då?Har aldrig hört ens.Men å andra sidan är det ju en djungel med såna metoder hit och dit,man orkar inte hålla koll på alla.=)

Even forever don´t seem like long enough
  • elinos01
    Tiger Fizz skrev 2012-08-28 10:59:12 följande:
    Hur funkar det egentligen?Vad äter man då?Har aldrig hört ens.Men å andra sidan är det ju en djungel med såna metoder hit och dit,man orkar inte hålla koll på alla.=)
    vad jag har förstått så går det ut på att äta så lite processrad mat som möjligt. Att äta maten nästan exakt så som den är och utan tillsatser. Mycket sallad, protein, frukt, grönt, quinoa osv. Lite som GI fast ändå inte. Det här är mer en hälsovinst livsstil verkar det som. Man boostar med vitaminer, mineraler och så mycket sådant iom att maten både är färsk, nyttig och 'ren'. Energi, hud, hälsa och mående mår ju såklart mycket bättre av den typ av kost men jag vet inte riktigt hur strikt man ska äta den, vad som är bättre att välja ang livsmedel och om det är så lätt att man bara ska hålla sig borta från stärkelsemat, processerad mat och mat med tillsatser. 
  • Tiger Fizz

Verkar lite svårt då allt mer eller mindre innehåller massor av tillsatser idag.Förvånad

Even forever don´t seem like long enough
  • elinos01
    Tiger Fizz skrev 2012-08-28 11:25:39 följande:
    Verkar lite svårt då allt mer eller mindre innehåller massor av tillsatser idag.Förvånad

Eat whole foods: Whole foods are foods that haven’t been tampered with, in the lab or the manufacturing plant. The foods you eat on this plan are straight from the farm: whole fruits and vegetables, whole grains, grass-fed and free-range meats, low fat dairy products, unsalted nuts, and seeds.

Avoid processed foods: Processed foods are any food that has a label. A label means that more than one ingredient was used to make that food. You don’t have to eliminate all processed foods (like whole grain pasta or natural cheeses), but if you can’t pronounce an ingredient on a label, don’t put that food in your shopping basket.

Eliminate refined sugar. Refined sugar provides nothing but calories. Other sweeteners can be used, but with all the good foods you add to your diet, refined sugar really has very little place in the eating clean plan.

Eat five or six small meals a day. By eating smaller meals throughout the day you can help rev up your metabolism and reduce the chance that you’ll eat some Funyuns rather than that whole grain cracker with nut butter and strawberries. You never get so hungry on this plan that you’ll feel deprived or feel the need to cheat.

Cook your own meals. Instead of buying meals in a box, cook meals from scratch. That’s not as hard as it sounds! Clean, whole foods need little preparation beyond chopping and sautéing to make satisfying, delicious meals your family will love.

Combine protein with carbs. When you do snack or eat a meal, make sure that meal is balanced. For the most satisfaction from your diet, and so you’ll be less tempted to eat junk food, combine protein with carbs or carbs and fat. This simple act will fuel your body and quash hunger pangs.

http://www.dummies.com/how-to/content/eating-clean-for-dummies-cheat-sheet.html

Det låter ju inte allt för svårt egentligen, men sen kanske det är frågan om det går att efterleva jämt med tanke på, som du sa, att det är tillsatser i det mesta :) Det här har tydligen exploderat i USA, men inte kommit till sverige än riktigt i samma utsträckning. Fast jag tror ganska många äter någorlunda såhär genom att välja 'det smartare valet'. Och ser det därför inte som en diet utan en hälsosam kost :)

• Ingridsmamma

Om man läser böckerna Den hemlige kocken, Äkta vara och döden i grytan är det inte så svårt att börja ;)

• elinos01
    Ingridsmamma skrev 2012-09-01 11:40:56 följande:
    Om man läser böckerna Den hemlige kocken, Äkta vara och döden i grytan är det inte så svårt att börja ;)
    tack för tipsen! :D
  • banansmoothie

Jag äter i princip så, dock äter jag inte 5-6 små mål om dagen utan 3 större och 2 mellanmål (frukt) för det fungerar bäst med mitt schema och min mage (blir bara frustrerad om jag inte får äta mig MÄTT).

Jag äter dock även helt veganskt och utan tillsatt olja (förutom nån gång ibland då jag går på resturang). Mår jättebra och tycker det är ett underbart sätt att äta på. Har gått lite upp och ner i vikt sen jag började men har gått ner totalt 7 kg.

Idag t.ex. har jag ätit:

Frukost:
    Havregrynsgröt med malda linfrön (för omega-3, jag mal själv och förvarar i frysen så inte fetterna förstörs!), lite sojamjölk och mixade bär (frysta, tinade).

Mellis: Apelsin och pak-choi juice (gjorde själv i mixern).

Mellis: Banan, 10 g mandlar och 10 g russin (lite glukos för att orka igenom föreläsningarna!)

Lunch: Grönsaksgryta av krossade tomater (burk, föredrar färska men det är inte sesong här just nu), broccoli, zuccini, aubergine och lök (åt typ en liter!)

Middag: 3 bakade potatisar med lite sojasås och hotsås.

Kvällsfika: 1 kopp té med lite sojamjölk.

Men just nu håller jag nere liiite på matintaget också för jag skulle vilja gå ner ett par kg till i vikt.

• elinos01
    banansmoothie skrev 2012-09-04 13:08:46 följande:
    Jag äter i princip så, dock äter jag inte 5-6 små mål om dagen utan 3 större och 2 mellanmål (frukt) för det fungerar bäst med mitt schema och min mage (blir bara frustrerad om jag inte får äta mig MÄTT).

Jag äter dock även helt veganskt och utan tillsatt olja (förutom nån gång ibland då jag går på resturang). Mår jättebra och tycker det är ett underbart sätt att äta på. Har gått lite upp och ner i vikt sen jag började men har gått ner totalt 7 kg.

Idag t.ex. har jag ätit:

Frukost:
    Havregrynsgröt med malda linfrön (för omega-3, jag mal själv och förvarar i frysen så inte fetterna förstörs!), lite sojamjölk och mixade bär (frysta, tinade).

Mellis: Apelsin och pak-choi juice (gjorde själv i mixern).

Mellis: Banan, 10 g mandlar och 10 g russin (lite glukos för att orka igenom föreläsningarna!)

Lunch: Grönsaksgryta av krossade tomater (burk, föredrar färska men det är inte sesong här just nu), broccoli, zuccini, aubergine och lök (åt typ en liter!)

Middag: 3 bakade potatisar med lite sojasås och hotsås.

Kvällsfika: 1 kopp té med lite sojamjölk.

Men just nu håller jag nere liiite på matintaget också för jag skulle vilja gå ner ett par kg till i vikt.
    Men det låter ju toppen :) Jag skulle ju inte äta veganskt då, men annars känns det som kroppen skulle må bra av att äta såhär :)
  • CleanTina

Hej!

Jag äter enligt Clean eating-principen. Jag gick över till det sättet att äta efter att ha kollat på en dokumentär som heter "Forks over knives" och jag har fått mycket inspiration av en personlighet på YouTube som kallar sig "Freelee - the bananagirl". Jag var inte ute efter att gå ner i vikt, utan minska inflammationen i kroppen och antalet skadliga ämnen som skräpmat och liknande processad mat ger. Jag hade hört att man kunde bli av med celluliter med hjälp av det. Kan säga att detta sätt att äta kräver en hel del planering och en hel del tålamod. Allting måste lagas från grunden. Bara naturliga råvaror. Jag har valt att utesluta mjölkprodukter, fläskkött, "vita kolhydrater" (typ pasta, ris, bröd) och alla konstgjorda drycker (jag dricker alltså bara vatten, färskpressad juice och smoothies). Jag gick som bonus ner 3 kg bara den första veckan. Jag känner mig aldrig hungrig då jag inte har någon restriktion på mina portioner. Jag äter när jag är hungrig tills jag känner mig nöjd. På denna typ av kost blir man aldrig så där extremt mätt, man blir lagom. Och det observeras ska att jag har varit jojo-bantare i större delen av mitt liv. Men jag tror äntligen att jag har hittat ett sätt att äta som passar mig i alla fall. Jag kan varmt rekommendera att man åtminstone testar.. ;)

• k girl

Jag äter clean, ett resultat av att jag tränar mycket och vill ge kroppen bra byggstenar... var inte medveten om det dock utan det är ett begrepp jag har stött på sedan jag började lägga upp matbilder på instagram, haha. :)

Jag äter t ex mycket grönsaker, bär, frukt, rotsaker, långsamma kolhydrater (t ex quinoa, sötpotatis, mathavre, matvete, matkorn, råris, havregryn), fisk, magert kött, ägg och bra fetter (avokado, olja, nötter och fröer). Jag är intresserad av matlagning och lagar det mesta från grunden även sedan tidigare. Vi köper det vi kan få tag på ekologiskt.

Jag undviker vitt mjöl och tillsatt socker (om jag inte gravar lax).

Sen tror jag att detta med att vikten lägger sig där den "ska" ligga beror lite på vilka proportioner man äter. Eat clean är populärt bland fitnessmänniskor och de, precis som jag, ligger på ett högt proteinintag för att bygga muskler.

Svar på tråden The clean eating diet