• Hallonpajen

Regn- och vinterkläder UTAN hängslen till utedagis - VAR?!

Min son har precis börjat på ny avdelning som är ett "halvt" utedagis. De vill att man inte ska ha regnkläder med hängslen och inte heller overall utan byxor + jacka - för att barnen ska kunna gå på toaletten själva.

Men jag hittar knappt några regn- eller vinterkläder utan hängslen!! Tycker jag har letat överallt, och åtminstone de "kända" märkena har hängslen på byxorna. Finns det någon annan förälder här som har samma "problem" och kan tipsa om märken/köpställen?

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Svar på tråden Regn- och vinterkläder UTAN hängslen till utedagis - VAR?!
  • Minza83
    Hallonpajen skrev 2012-08-28 10:26:01 följande:
    Min son har precis börjat på ny avdelning som är ett "halvt" utedagis. De vill att man inte ska ha regnkläder med hängslen och inte heller overall utan byxor + jacka - för att barnen ska kunna gå på toaletten själva.

Men jag hittar knappt några regn- eller vinterkläder utan hängslen!! Tycker jag har letat överallt, och åtminstone de "kända" märkena har hängslen på byxorna. Finns det någon annan förälder här som har samma "problem" och kan tipsa om märken/köpställen?
    har tyvärr inga tips, men du kan ju be pedagogerna om tips eftersom de har de kraven..... ;)
  • Echo

Vi har ett abeko-regnställ med vanliga byxor i alla fall. På vinterkläder är ju hängslen ofta avtagbara?

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Hallonpajen

Strl 110/116

Echo: det stämmer kanske! Har inte tittat så noga, men det låter som om jag får göra det :)

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • kivik

på mitt jobb ber vi om overall då det är lättare för barnen att klä på och av sig själva då.

regnväder är nog värre, håller med om att du nog får fråga personalen... tycker det verkar o praktiskt med tvådelat då regn och snö oftast letar sig in i midjan, särskilt som de verkar vara ute så mycket..?

• Hannah76
    Hallonpajen skrev 2012-08-28 10:31:24 följande:
    Strl 110/116

Echo: det stämmer kanske! Har inte tittat så noga, men det låter som om jag får göra det :)
    Då är jag helt säker på att det finns.
    Everest har regnkläder utan hängslen i olika material.
    Och på många vinterkläder kan man ta bort hängslen.
  • Hallonpajen

Kivik: Jag håller med dig, overall är ju det allra bästa när man är ute mycket och aktiva 4-5 åringar älskar ju att rulla sig i snö och bada i vattenpölar (iaf min son :)) så jag tycker oxå det verkar opraktiskt med tvådelat och glipor...

Ska genast undersöka vinterbyxor lite närmre, går de flesta hängslen att ta av är det ju inga problem!

Everest - det är Stadium va? Var inne där och kikade men hittade bara hängslebyxor på regnkläderna. Abeko ska jag oxå kolla. Tack för tips!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • BelindaL

Everest har ju skalkläder som även funkar som regnkläder då det är vind och vattentät plus att det andas..
    Min stora kille är 5år och har samma storlek till honom körde vi nu på

* Jacka: En vind/vattentät jacka från Everest (stadium)

* Vindflecce: För kallar dagar att ha under jackan från Everest (stadium)

*Byxor: Ett par skalbyxor från pop som då är vind/vattentäta och andas i ett slitstarkt material.

Vi är nöjda med det och även han och personalen som gärna rekomenderade just skalkläder där..

I vinter blir det overall när det är massa snö då han älskar att leka i snön, personalen där tycker overall är ok då det inte finns några springor där snön kommer in :P

• Hallonpajen

BelindaL: Hur länge tycker du skalbyxorna räcker värmemässigt? Har ett par ofodrade från PoP men tänkte att de kanske inte funkar så bra när det är riktigt kallt ute. Vindfleece + skaljacka har vi redan från PoP oxå men jag tänkte att det kanske behövs en fodrad jacka...eller så gör det kanske inte det! Bor i Skåne men här kan bli så jäkla kallt för det blåser som attan och vi bor vid havet dessutom

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Renstjärna

Suck, rackarns app!

Kapp Ahls Kaxs skalkläder är tvådelat utan hängslen (=regnkläder). Jag är jättenöjd med dem! Sen skulle jag nog satsa på ett tvådelat skidställ till vintern, med termobyxor och varmfodrad jacka. De flesta har avknäppbara axelband i skidbyxor och är så pass vattentäta att man inte behöver galonbyxor ovanpå. Kolla på Everest som det redan tipsats om.

Däremot tycker jag det låter märkligt att barnen inte kan ha overall på vintern. Skulle vilja se det barn som går på toa med vinterjacka på och termobyxor nere vid knäna - lär ju hamna både det ena och det andra på ärmar och jackkanter... Tror faktiskt att barnen får ta och ta av sig lite kläder på vintern när det är toadags och då går det ju fortare med overall!

• Hallonpajen

Roligt att det är så många som tycker overall är bäst - det gör verkligen jag oxå! Ska prata med personalen idag och fråga om det verkligen är ett måste med tvådelat under vintern. Blev lite putt då jag fick höra det eftersom jag är en reashoppare och har en finfin overall hängandes inför vintern... :)

Tack iaf för alla tips - ska kolla Everest, Abeko, PoP och KappAhl!

Adam 2008 ~ BF 6/10
Svar på tråden Regn- och vinterkläder UTAN hängslen till utedagis - VAR?!