• Katitziii

Träna (hårt) med LCHF?

Jag ska från och med i morgon skola om till LCHF. Min träning är väl inte extrem men jag tränar i stort sett varje dag. 3 dagar hård gymträning i veckan samt 2-3 dagar lättare löpning.

Hur ska jag göra i samband med träningen? Ska jag börja med att testa strikt lchf eller ska jag äta någon typ av kolhydrat i samband med träningspassen? Hur i helsike förbättrar man återhämtningen efter passet som jag innan gjorde med snabba kolhydrater och en proteinshake?

• Svar på tråden Träna (hårt) med LCHF?
  • frågvis

Du skulle kunna börja med strikt LCHF, men räkna då med något fler omställningsbesvär samt lägre prestationsförmåga.
    Du kan också vara ganska liberal med grönsaker.
    För återhämtning fungerar det utmärkt med ett par nävar nötter om man tål det. Ett par bitar ost fungerar också.
    Om du gillar proteinshake finns det ett märke som heter Holistic. Många som tränar hårt och äter LCHF använder den sorten. 

• yena89

Sambon äter LCHF och tränar 5 dagar i veckan på gymmet. Det är skillnad på LCHF och LCHF. Han äter mellan 50-100g kolhydrater på ca 3000-3500 kcal, alltså liberal LCHF. Han är mycket piggare, har mer ork och styrka och är dessutom mycket lugnare i magen. Dom 2 dagar han inte tränar äter han samma mat som mig, alltså strikt LCHF eftersom jag håller på att gå ner i vikt.

Ta bara vanliga LCHF-måltider och lägg till kanske 1-2 msk råris, bulgur, quinoa eller 1-2 potatisar beroende på storlek. Sambon äter även banan, kvällsmusli från gymmet och knäckebröd efter gymmet när han kommer hem. Innan träning tar han en proteinshake.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Loreena

Jag kan varmt rekommendera den här föreläsningen:

• Katitziii

Jag ska börja idag med LCHF och kommer att börja med strikt för att komma in i det. Det känns väldigt konstigt att äta så fet mat. 2-3 matskedar per fast måltid då? Och du menar i kokt form? Jag undrar även, hur dåligt är det att göra undantag dvs att äta ute ibland eller kanske en hel helg? Tex om 3 veckor så ska jag på fjällvandring och kommer då att äta frystorkat fullproppat med kolhydrater. Det är lixom omöjligt stt ersätta det med annat...?

• Faile
    Katitziii skrev 2012-09-05 06:17:23 följande:
    Jag ska börja idag med LCHF och kommer att börja med strikt för att komma in i det. Det känns väldigt konstigt att äta så fet mat. 2-3 matskedar per fast måltid då? Och du menar i kokt form? Jag undrar även, hur dåligt är det att göra undantag dvs att äta ute ibland eller kanske en hel helg? Tex om 3 veckor så ska jag på fjällvandring och kommer då att äta frystorkat fullproppat med kolhydrater. Det är lixom omöjligt stt ersätta det med annat...?

Det enda som kommer hända är att du lägger på dig vätska, men det försvinner fort igen när du byter tillbaka. Även omställningsbesvären kan komma tillbaka efter, men det brukar gå snabbare över än första gången.

Jag har ätit lchf över 1,5 år nu och känner inte längre något av omställningsbesvär om jag ätit kolhydrater vissa perioder.  
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Katitziii

Även om man äter kolhydrater under 3-4 dagar?

Jag undrar även dehär med kokosfett ska ju va bra så jag tänkte baka på det. Duger cocosfett som man köper på affären? Har hört att de ska va skit.

Och vart köper man billigast nötmjöl i Göteborg?

Svar på tråden Träna (hårt) med LCHF?