• PojkMaffia

Hon offentliggör mina barn mot min vilja!

Vad ska man göra?

Jag vill inte sedan en tid tillbaka att mina barn ska offentliggöras varken vid namn eller personligheter, deras problem eller bilder på dem.

Trots detta gör deras styvmamma detta hela tiden.

Jag har pratat med henne gång på gång men hennes försvar är att det är hennes familj och hon bestämmer själv vad hon skriver i sin blogg.

Själv skulle jag aldrig vara så respektlös mot någon, inte ens de jag ogillar att lägga ut deras barns namn eller bilder på barn.

Hur gör man?!

Jag är den jag är - like it or not
  • Svar på tråden Hon offentliggör mina barn mot min vilja!
  • Flickan och kråkan

Vänd dig till datainspektionen. Publicering på internet går under PUL, men huruvida det personen gör är lagligt eller inte beror lite på hur bilder och personuppgifter läggs fram.

• PojkMaffia

Det hon gör är att skriva ut deras förnamn.
    hon lägger ut bilder på dem
    hon skriver en del om deras personligheter om de har problematik osv.

• Helt virkad

Jag skulle som någon nämnde ovan, ringa till datainspektionen och eventuellt också polisen för att höra vad som gäller. Bästa vore att få fram nån form av skriftligt material från dem.
    Sedan maila kvinnan i fråga och kort och gott skriva att jag som vårdnadshavare inte tillåter att mina barn publiceras på nätet med namn och/eller bild. Bifoga skriftligt material från myndigheterna som förklarar din rätt som vårdnadshavare att förbjuda sån publicering (jag är rätt säker nämligen på att det krävs samtliga vårdnadshavares medgivanden för att få tillstånd). Fatta dig kort och koncist, som om du var en tjänsteman i ärendet. "Känslosnack" kan du nog lämna därhän, för jag anar av din inledning att du redan provat det?
    Se slutligen till att ställa in mailen så att du får ett läskvitto!
    Spara ditt mail, läskvittot och eventuell fortsatt mailväxling. Spara också ned de inlägg hon gjort i sin blogg om dina barn, ifall hon senare skulle ta bort dem för att "sopa igen spåren". Om hon försöker ta en diskussion om det hela muntligt, be henne maila istället.
    På detta vis får du skriftligt bevismaterial som du förhoppningsvis slipper använda, men om hon fortsätter så har du liksom upplägget färdigt för en polisanmälan. För jag tycker nog att det är den storsläggan du ska ta till om hon inte tar chansen att lägga ned när du viftat lite med myndighetsparagraferna :-P
    Lycka till!

• PojkMaffia

Pappan anser att det är OK

det roliga är att han inte tycker att det är okej att dagis och skola publicerar kort eller namn på barnen. detta anser jag är samma sak, jag vill inte heller att de ska göra detta.

när jag var på sjukan med minsta barnet så ville de filma enbart fingret på barnet och pappa sa nej.
    jag accepterade detta och sa nej.

så han vill inte att andra offentliggör barnen men hon får det.
    jag har försökt säga på många olika vis att det ej ska publiceras.

enligt henne är det hennes familj med och hon skriver vad hon vill i sin blogg.

• Björckan
    PojkMaffia skrev 2012-08-28 08:20:10 följande:
    Pappan anser att det är OK

det roliga är att han inte tycker att det är okej att dagis och skola publicerar kort eller namn på barnen. detta anser jag är samma sak, jag vill inte heller att de ska göra detta.

när jag var på sjukan med minsta barnet så ville de filma enbart fingret på barnet och pappa sa nej.
    jag accepterade detta och sa nej.

så han vill inte att andra offentliggör barnen men hon får det.
    jag har försökt säga på många olika vis att det ej ska publiceras.

enligt henne är det hennes familj med och hon skriver vad hon vill i sin blogg.
    Men pappan anser väl också då att hon tillhör familjen och uppenbarligen tycker han att det är ok att familjen publicerar bilder, men inga utomstående. Jag tror tyvärr inte att du kan göra så mycket åt detta. :/ Det enda är väl att försöka öppna upp en saklig dialog och kanske sätta dig ner med dem och prata om det, så att alla får säga sitt. Om de sedan ändå väljer att fortsätta med bloggen så tror jag du får acceptera det. 

Hade du reagerat lika starkt om det var pappan som bloggade om sina barn? 
  • skogsvitter

Låter som att detta eg handlar om något annat. Du känner att hon har tagit din familj ifrån dig, helt förståeligt. Men det kanske går att prata om detta utifrån vad det egentligen handlar om då istället för att "gå runt" ämnet genom att klanka ner på hennes bloggande? Jag tycker att ni borde kunna vara så pass vuxna att ni sätter er ner allihopa och tar tag i detta missnöje. Det är naturligtvis inte ok att hon tar ifrån dig allt som rör de barn som faktiskt är dina men du kommer ju aldrig få en lösning på detta om du inte tar tag i roten till problemet.

• YummyMami

Anmäl bilderna på face som olämpliga och skriv att hon är styvmamma och vägrar ta bort bilder.

Veckans vägning var UNDERBAR! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • PojkMaffia

Oj nej jag känner absolut INTE att hon tagit något ifrån mig
    Jag vill bara inte att någon inte pappan heller ska offentliggöra barnen.

Jag har min familj och trivs bra med den. trivs i mitt liv osv. Så vad de gör, hur de har det annars bekommer mig inte.
    detta handlar enbart om att jag ej vill att bilder på barnen ska bli offentliga eller deras namn.

Sedan visst han bestämmer 50% han med men samtidigt finns det något som heter respekt för varandra och skulle han säga till mig att inte skriva om eller lägga ut bilder på barnen skulle jag absolut respektera detta.

• Flickan och kråkan
    skogsvitter skrev 2012-08-28 09:15:35 följande:
    Låter som att detta eg handlar om något annat. Du känner att hon har tagit din familj ifrån dig, helt förståeligt. Men det kanske går att prata om detta utifrån vad det egentligen handlar om då istället för att "gå runt" ämnet genom att klanka ner på hennes bloggande? Jag tycker att ni borde kunna vara så pass vuxna att ni sätter er ner allihopa och tar tag i detta missnöje. Det är naturligtvis inte ok att hon tar ifrån dig allt som rör de barn som faktiskt är dina men du kommer ju aldrig få en lösning på detta om du inte tar tag i roten till problemet.
    ???

Nu är jag inte TS, men var i TS inläser du allt detta? Jag skulle själv aldrig lägga ut vare sig en massa bilder eller annan information kring mina barn på nätet. Jag tycker generellt att det är rätt osmakligt. Varför måste TS vara svartsjuk eller ha något annat problem med det hela än det hon skriver?
  • Flickan och kråkan

Om jag inte missuppfattat det hela så ger PUL inget skydd emot publicering av bild så länge det inte för personen i fråga är kränkande. Det samma gäller publicering av personuppgifter.

I TS fall hade jag nog ändå vänt mig till datainspektionen för att verkligen få klart för mig vad som gäller. Man säger ju att särskilt försiktighet gäller just kring barn.

• M166

Tråkigt att hon inte vill respektera dina önskemål, men om pappan ger sitt ok finns det inte mycket att göra

• Litet My

Min sons bonusmamma samt exets bros tjej lade ut massor med bilder på bla bildagboken på sonen, kontaktade bilddagboken som tog bort bilderna, bonusmamman fick en varning eftersom hon la upp nya bilder. Har ensam vårdnad så jag vet inte om mina ord väger lite tyngre då?

Överlag tycker jag det låter ganska respektlöst och onödigt att skapa en konfilkt för att man promt måste få lägga upp bilder på andras barn på nätet.  

Svar på tråden Hon offentliggör mina barn mot min vilja!