• belphegor

köpa ridskolehäst

Är det någon här som köpt en ridskolehäst? Är det någon skillnad på en jämfört med en häst som alltid varit privathäst? 

Är nyfiken då jag hittat drömhästen - en vit liten donna som är rätt mycket häst i ett litet paket, ingen ridskolehäst alls, och skulle så gärna vilja köpa henne, frågan är bara hur man går till väga och sådant. Någon som vet? 

• Svar på tråden köpa ridskolehäst
  • voldis

Jag köpte min ponny från ridskolan. Hon gick där i 7 år. Världens bästa är hon. Har tävlat mycket hoppning och min syster har vunnit flera dressyrtävlingar. Är det en fin häst så tveka inte :)

• Anna85

Egentligen är de ju ingem skillnad på en privathäst o en ridskolehäst, häst som häst. De kan vara lika duktiga på tävlingar ect.

Skillnanderna kan vara att en häst som stått på ridskola en längre tid är van vid att vara med sin flock i stort sett dygnet runt. De kan krävas lite mer jobb innan man kan tex kan rida ut själv. Sen är en ridskolehäst van att kanske arbeta 2-4h per dag. En ridskolehäst är oftast mer van vid olika ryttare medans en priovathäst kan vara lite mer van vid en ryttare. Vilket kan göra att en ridskolehäst anpassar sig snabbare efter sin nya ryttare än en privathäst.

Men har du hittat din drömhäst så tycker jag inte du ska hacka upp dig på om det är en ridskolehäst eller ej.     

Svar på tråden köpa ridskolehäst