• sanla

PCO?

Får panik, min gyn har stängt den här veckan och vet inte annars var jag ska ringa och rådfråga.

Läget är så här.

Min mens har alltid varit regelbunden, För fyra år sen fick jag diagnosen bipolär. Två år senare sattes jag på en medicin som heter Absenor (även valproat, ergenyl). Den hade jag under två års tid och gjorde min mens oregelbunden och att jag gick upp i vikt. 

För några månader sen slutade jag med den och min menscykel blev genast regelbunden. För en månad sen började vi försöka med barn, gick inte på första försäket, men det var ju inget man räkna med. 

Har nu börjat läsa lite om PCO och sökte på just medicin och det finns ett visst samband i användandet av det och framkallning av PCO.

Var hos gyn förra november och sa att jag ville göra en rutinkontroll för att skaffa barn. Gjorde vul och han sa att det såg bra ut för att skaffa barn. Visste inget om PCO då så frågade inte om hur mina äggstockar såg ut. Är det det de kollar på vid rutinkontroller tro?

Är livrädd att jag fått PCO av medicinen (kan ju haft innan, man vet aldrig). Arg på min psykiater som satte mig på en sån medicin i två år utan kontoller (har ny psykiater nu).

Min mens är ju regelbunden igen och gyn sa förra november att det "såg bra ut")

Tacksam för svar!!! 

• Svar på tråden PCO?
  • fnattig

Hej!
    Jag vet ingenting om huruvida din medicin kan ha påverkat, men tänkte försöka hjälpa dig så gott jag kan ändå. Jag har själv nyligen varit hos gynekologen och hon sa då, efter en vanlig undersökning med vaginalt ultraljud, att jag hade många små äggblåsor på ena äggstocken, det kan innebära att man har PCO, har jag fått reda på i efterhand. Har också fått lämna blodprover för att få veta mer, har dock inte fått svar på dessa än (imorgon!!). Jag är också orolig för hela PCO-grejen men utifrån det jag har fått veta hittills så verkar det inte alls vara en omöjlighet att bli gravid och det verkar finnas mycket hjälp att få. PCO är vanligt förekommande så det kanske är därför din gynekolog inte sa något, men jag kan tycka att det borde nämnas vid en undersökning, särskilt om det var just möjligheten att bli gravid som du undrade över. PCO kan ju helt klart påverka det.

• BuoBä

Man kan ha PCO utan att veta om det och utan att det skapar några som helst problem, eftersom PCO bara betyder att man har ett särskilt utseende på äggstockarna. Har du regelbunden mens nu har du troligen regelbunden ÄL också. Ge det åtminstone 6-7 månader innan du börjar oroa dig.

• fnattig

Kan du inte ringa till MVC eller någon kvinnoklinik så kanske de kan förklara lite mer för dig iallafall? Så slipper du oroa dig så mycket.. Och sen boka in en ny tid hos gynekologen och be dem kolla specifikt efter PCO.

• BuoBä

Mitt förra svar från mobilen blev lite kort. Här är den längre versionen, från en dator.

PCO betyder enbart att man har flera äggblåsor samtidigt på äggstockarna. Det är en variation av "vanliga" äggstockar, och påverkar i sig inte fertiliteten. Väldigt många har helt normal ÄL trots PCO, och då har man lika stor chans att bli gravid som alla andra. 

Om ÄL krånglar pga PCO har man egentligen PCO-S, men tom läkare slarvar och kallar det också för PCO. Ofta (men inte alltid) är det kopplat till övervikt så att man kan "bota" sig själv genom att gå ner i vikt. 

Nu till dig: Att du hade problem medan du medicinerade skulle kunna vara PCO-S eftersom du också gick upp i vikt, men det kan också ha 1000 andra orsaker eftersom kroppen är rätt märklig och kan spela massa spratt. 

Har du regelbunden mens nu har du troligen också ÄL, och då kvittar det egentligen hur dina äggstockar ser ut. Det enklaste är nästan att du köper hem ÄL-stickor och testar. Får du utslag på stickorna är det bara att köra på. Får du det inte kan en tur till gyn vara på sin plats. 

Sen är det helt normalt att det tar ett tag att bli gravid. Man hör mycket om de som lyckas på 1a försöket, men det är lika normalt att det tar upp till ett år utan att det är något som helst fel. Dröjer det längre än så kan det vara läge att kolla upp sig.

Även om det skulle visa sig att du har PCO eller tom PCO-S så är inte det en dom till evig barnlöshet. Många kan som sagt hjälpa sig själva genom att gå ner i vikt, andra kan behöva mediciner för att få igång ÄL, men det finns hjälp att få. Kommer man så långt som till ivf så är PCO:are ofta idealpatienter som reagerar bra på medicinerna och får ut många fina ägg. 

Så sluta oroa dig och gå och förför din man istället.

• sanla

Hej jag är den lyckliga sambon och håller fullständigt med det sista du nämnde

Svar på tråden PCO?