• Kunigunda

HJÄLP! Rädd att gå upp i vikt under GI fas 1

Jag har gett mig den på att bli av med mina extrakilon och har inlett med en VLCD i två veckor. Jag har varit superduktig, inte fuskat och tränat flitigt (powerwalks, lätt jogg och styrketräning) och gått ner 2 kilo.

Nu är alltså tanken att jag ska köra GI fas 1 i två veckor och sedan gå över till fas 2 för att mer långsamt gå ner till min idealvikt. Men nu, en dag innan det är dags att dra igång fas 1, har jag blivit jättenojig att jag ska gå upp massor under fas 1. Jag har läst i trådar, bl.a. här på FL, att det finns många som går upp istället för ner. Jag har ju slitit som f-n i snart ett år med regelbunden träning och med bättre kost (inget godis, kakor etc) men ändå inte gått ner. Nu när jag äntligen lyckats pina av mig 2 kilo känns det ju öken om jag skulle landa på pluskilon.

Vad är era erfarenheter? Vad ska man tänka på när man går in i fas 1?

(Jag väger 79 kilo till mina 175 cm, något över 25 BMI alltså, men är ganska muskulös. Det är alltså inte så att det inte finns något att ta av...)

• Svar på tråden HJÄLP! Rädd att gå upp i vikt under GI fas 1
  • Hannah76

Visst kan du öka lite när du nu ska börja äta mat. men det blir ju isf bara tillfälligt.

Har du kommit på vad du gjort fel under året som gjort att du inte minskat i vikt?

• Kunigunda

Ja. Ätit för mycket. Flört
    Skämt åsido. Jag älskar bröd och pasta och äter för mycket av detta. Det är därför jag tänker att GI kan funka bra. GI gör att jag får äta mat jag gillar (grönsaker, bär, fisk, kyckling, ost) med gott samvete och äta mig mätt (hoppas jag). Bröd och pasta får så bli en lyxvara - en kalkylerad risk någon gång i månaden, när jag väl nått min målvikt. Hoppas jag.  

• Kunigunda

Jag äter inte kött och bor långt ifrån ett gym. Alla program med kostplaner är således bortkastade slantar och alla program som kräver regelbunden gymträning brukar falla på tidsaspekten. Jag är småbarnsförälder och måste just nu prioritera vardagspusslet. Jag tränar sena kvällar och tidiga mornar. Gymmet hinner jag max en till två gånger per vecka.

Har du provat GI förut? Vad fick dig att sluta?  

• Kunigunda

Finns det fler som lyckats eller misslyckats med GI?

När jag läser säger många "om du blir hungrig äter du för lite fett". Boven i min forna viktuppgång/misslyckade nedgång har varit just hunger och portionsstorlekar. Jag valde att köra 2 v VLCD just för att försöka minska magutrymmet lite. Jag är rädd att bli hungrig och använda fullfeta produkter. All logik säger mig att fett bygger fett...

• Loreena

Jag kan varmt rekommendera att du läser någon bra bok i ämnet så att du känner dig tryggare inför din viktminskning.

Bröd, pasta, ris, potatis och socker (ja även frukt) höjer blodsockret och ger insulinpåslag. Insulinet är ett fettinlagrande hormon. Insulinet blockerar även kroppens egna mättnadsignaler.

Om du skippar kolhydraterna och istället äter dig mätt på grönsaker, kött, fisk, ägg, kyckling, ost och naturliga fetter så kommer du att gå ner i vikt på kroppens egna villkor. Du kommer att få normala mättnadssignaler, få jämnare energi utan blodsockertoppar och dalar.

Det kanske tar en stund för din kropp att fatta vad som händer, du kanske rasar tre kilo, eller går upp 2 den första veckan, men vad gör det för i förlängningen så kommer din kropp att stadigt gå ner 0,5-1 kg/vecka tills du når din egen idealvikt. Men ge kroppen tid att bli trygg så att den vågar släppa ifrån sig kilona. Stress utsöndrar kortisol och är dåligt för viktminskning.

• Loreena

Lyssna på den här föreläsningen:

Den är riktigt bra!

Svar på tråden HJÄLP! Rädd att gå upp i vikt under GI fas 1