• Anonym

Måste jag ha hans godkännande för att flytta med barnen?

Ska snart flytta 300 meter. 

Måste jag ha faderns godkännande för att flytta med barnen som är skriva vid mig?
    De bor varannan vecka vid honom, jag har redan kollat med honom så det är okej :P
    Dom kommer inte byta nå skolor etc etc.. Utan det är en enkel flytt bara.

Tänkte bara om det är nå speciella papper jag måste fylla i, eller om det räcker med att jag lämnar in en flyttanmälan bara? 

• Svar på tråden Måste jag ha hans godkännande för att flytta med barnen?
  • Anonym (mm)

Ja om ni har gemensam vårdnad så måste han godkänna flytt

• MrsKnapa

Japp men de e adressändringspapprena du ändå fyller i o skriver under som han oxå ska skriva under!

• helenen

Jepp, han måste godkänna, men är ni överens så är det inga problem. Du gör en flyttanmälan för både dig och barnen helt enkelt, så skickar skatte hem papper till honom som han bara skriver på och skickar in. Lätt som en plätt!

• Anonym

Är man överens så kan man väl skriva på båda på samtidigt så slipper papprena gå ett varv i onödan, eller?

• helenen
    Anonym skrev 2012-08-25 22:30:47 följande:
    Är man överens så kan man väl skriva på båda på samtidigt så slipper papprena gå ett varv i onödan, eller?
    Ja men visst. Att jag skrev som jag gjorde berodde på att jag och exet bodde så pass långt ifrån varandra redan att "min" variant blev smidigast för oss - man kan absolut skriva på samma papper samtidigt om det funkar logistiskt. Jag blev visst lite hemmablind där... Flört
  • Anonym
    30 § För barn under 18 år ska anmälan enligt 25, 26 första eller andra stycket eller 27 § göras av barnets vårdnadshavare. Barn som har fyllt 16 år har dock rätt att själv göra sådan anmälan.
       För barn under 18 år får ansökan enligt 16 § göras av endast en vårdnadshavare, om syftet med ansökningen är att skydda mot den andre vårdnadshavaren. Lag (2010:1843).

Så svar ja, du behöver hans godkännande.
  • Anonym

Du kan vara glad att han godkänner... det gör inte mitt barns pappa. ändå har barnet varit folkbokförd hos mig i två år, men nu vill han ändra på det.En utredning är på gång

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-19 10:02:44 följande:
    Du kan vara glad att han godkänner... det gör inte mitt barns pappa. ändå har barnet varit folkbokförd hos mig i två år, men nu vill han ändra på det.En utredning är på gång
    Varför skulle han inte vilja ändra det om han är den som bor närmast förskola/skola?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-19 10:04:55 följande:
    Varför skulle han inte vilja ändra det om han är den som bor närmast förskola/skola?

Men i mitt fall bor han inte närmst... jag har ca 5 min närmare inte mycket jag vet men...
  • MrSmith

Avstånd i tid har inget med saken att göra, det är avståndet fågelvägen som avgör. Sen om skillnad av avståndet är mindre än 200 m så kan inte det heller användas!

• Anonym

Ja ok då blir det svårt... han går kortare dagar på förskolan när han är hos mig, har det betydelse?

• MrSmith

Nej inte om det rör sig om så lite.
    Det finns fall dör de som ej brukar dagiset alls och då barnet till bringat hela dagar hos den ena förälder fått barnen folkbokförda hos sig! Men då har avståndet var lika långt till skola eller barnomsorg!

• Anonym
    MrSmith skrev 2012-09-19 14:04:09 följande:
    Nej inte om det rör sig om så lite.
    Det finns fall dör de som ej brukar dagiset alls och då barnet till bringat hela dagar hos den ena förälder fått barnen folkbokförda hos sig! Men då har avståndet var lika långt till skola eller barnomsorg!

Jag har pratat med en kvinna på Skatteverket nu och hon säger att det har betydelse att jag jobbar 50% för då är ju mitt barn automatisk mer med mig
Svar på tråden Måste jag ha hans godkännande för att flytta med barnen?