• Konnässören

Hur skapar man en personlig klädstil?

Hej!

Jag undrar hur man skapar sig en klädstil? Min "stil" just nu är liksom, jeans, random topp och en tröja över det. Det blir liksom bara något ihopplock av det hela, ett gytter av vardaglighet och tråkighet. Jag har gått ner massor i vikt, och har ca 10 kilo kvar. Då ska jag skaffa ny garderob (längtar!) men en garderob med (personlig) stil!

Så, kära FL:are, hur skapar man sig en egen stil? Hur lär man sig kombinera och hitta plagg som blir snygga och personliga? Tack på förhand. 

• Svar på tråden Hur skapar man en personlig klädstil?
  • BymBym

Man köper det man verkligen tycker om. Tycker man att man har dålig smak så tar man hjälp av någon som ser vad man passar i och som känner en och tillsammans hittar man kläder som passar bra och som man tycker om. Till slut lär man sig.

• Vinterankan

Det viktigaste är att man känner sig bekväm i sin stil, annars funkar det aldrig. Jag har alltid haft min stil (vilket varit lite mer åt skejthållet). När jag "blev vuxen" så insåg jag att det inte funkade med tatueringar, piercingar, baggy jeans och nitbälden längre och blev faktiskt lite vilsen när jag skulle hitta kläder som passade in i mitt nya liv som akademiker på kontor med mycket kundkontakter. 

Då köpte jag kläder som var lite som "alla andra" hade och kände mig aldrig riktigt bekväm och oftast rätt ful, grå och tråkig. Det tog ett tag innan jag hittade "min" stil igen fast i vuxen tappning. Det började faktiskt med ett par skor Glad Hittade ett par skor som jag kände verkligen var jag. Lite tuffare än de vanliga kontorsskorna men fortfarande tillräckligt stilrena och vuxna för att passa in. Sedan så byggde jag på med det. Till de lite tuffare skorna så passade det bra med byxor som hade lite mer attityd också och som genom ett trollslag så hittade jag tillbaka till min egen stil igen.

Så mitt tips är att du försöker hitta ett plagg som du tycker känns helt rätt och sedan bygga på det. T.ex. om du hittar ett par byxor som känns bra så försöker du sedan hitta några toppar som passar till byxorna. Och sedan några andra byxor som passar till de topparna. Och sedan andra toppar som passar till byxor nummer 2. Och sedan komplettera detta med skor, väska och jacka. Och när du letar kläder som är din "stil" så kanske det är lite mer speciella saker som kan vara svåra att kombinera ihop så då får man komplettera med lite mer neutrala "stillösa" toppar och byxor också. Och sedan när man klär sig så kombinerar man aldrig ihop de stillösa baskläderna man köpt med varandra utan de är bara komplement till de kläder som är ens stil. 

Jag har aldrig varit speciellt modeintresserad och kollar inte alls efter vad som är modernt utan jag har min grundstil och sedan så anpassa den såklart efter modets svängningar. Ibland så är modet precis som jag är och då är det lätt att hitta kläder och ibland är modet helt annorlunda och då är det svårare. Brukar i alla fall få beröm för mina kläder så jag gör nog inte helt fel  

• AirborneUnicorn

Jag har sällan råd att köpa kläder, men vill också förändra min stil Har gått från svartklädd i yngre dagar till jenas-och-tshirt-tjej... astråkigt båda två. Eftersom jag är fattig lyfter jag vad jag har med läppstift, mycket armband, örhänge, håruppsättningar osv och det funkar jättebra tills pengarna behagar komma! Jag känner mig iallafall bättre och det är huvudsaken

• Konnässören
    oliversykes skrev 2012-08-25 10:43:31 följande:
    hur gammal är du? beskriv ungefär hur du ser ut!
    Jag är mellan 19 och 25 , medellängd (165 cm) och naturligt blond, långt spikrakt hår. Ganska ovalt ansikte och glasögon, rätt kort hals. Relativt breda axlar och höfter, lite kort i livet. Har markerad midja, men inte Dita von Teese-style. Ganska breda lår, lite drygt 75 cm långa ben. Ganska tjocka överarmar, men både armar, mage, rumpa och lår hänger efter att ha gått ner i vikt rätt snabbt, så det lär rätta till sig med tiden förmodligen, då jag tränar en del.

För att ge ett hum om min kroppsform kan jag ju avslöja att mina mått är 98/94- ~80 - 100 (B-M-H). Större måttet är med bh (utan push men med formpress), mindre utan. Midjan beror på när det var man åt senast, har mätt allt mellan 77 och 82 på samma dygn... x). 
    AirborneUnicorn skrev 2012-08-25 10:20:20 följande:
    Jag har sällan råd att köpa kläder, men vill också förändra min stil Har gått från svartklädd i yngre dagar till jenas-och-tshirt-tjej... astråkigt båda två. Eftersom jag är fattig lyfter jag vad jag har med läppstift, mycket armband, örhänge, håruppsättningar osv och det funkar jättebra tills pengarna behagar komma! Jag känner mig iallafall bättre och det är huvudsaken
    Får börja leta lite accessoarer då! Får gå till myrorna och se om jag hittar något jag gillar :P Tack för tipset!
    Vinterankan skrev 2012-08-25 10:09:44 följande:
    Det viktigaste är att man känner sig bekväm i sin stil, annars funkar det aldrig. Jag har alltid haft min stil (vilket varit lite mer åt skejthållet). När jag "blev vuxen" så insåg jag att det inte funkade med tatueringar, piercingar, baggy jeans och nitbälden längre och blev faktiskt lite vilsen när jag skulle hitta kläder som passade in i mitt nya liv som akademiker på kontor med mycket kundkontakter. 

Då köpte jag kläder som var lite som "alla andra" hade och kände mig aldrig riktigt bekväm och oftast rätt ful, grå och tråkig. Det tog ett tag innan jag hittade "min" stil igen fast i vuxen tappning. Det började faktiskt med ett par skor Glad Hittade ett par skor som jag kände verkligen var jag. Lite tuffare än de vanliga kontorsskorna men fortfarande tillräckligt stilrena och vuxna för att passa in. Sedan så byggde jag på med det. Till de lite tuffare skorna så passade det bra med byxor som hade lite mer attityd också och som genom ett trollslag så hittade jag tillbaka till min egen stil igen.

Så mitt tips är att du försöker hitta ett plagg som du tycker känns helt rätt och sedan bygga på det. T.ex. om du hittar ett par byxor som känns bra så försöker du sedan hitta några toppar som passar till byxorna. Och sedan några andra byxor som passar till de topparna. Och sedan andra toppar som passar till byxor nummer 2. Och sedan komplettera detta med skor, väska och jacka. Och när du letar kläder som är din "stil" så kanske det är lite mer speciella saker som kan vara svåra att kombinera ihop så då får man komplettera med lite mer neutrala "stillösa" toppar och byxor också. Och sedan när man klär sig så kombinerar man aldrig ihop de stillösa baskläderna man köpt med varandra utan de är bara komplement till de kläder som är ens stil. 

Jag har aldrig varit speciellt modeintresserad och kollar inte alls efter vad som är modernt utan jag har min grundstil och sedan så anpassa den såklart efter modets svängningar. Ibland så är modet precis som jag är och då är det lätt att hitta kläder och ibland är modet helt annorlunda och då är det svårare. Brukar i alla fall få beröm för mina kläder så jag gör nog inte helt fel  
    Ohh, det borde jag pröva, det var ju riktigt smart att bygga på det sättet! Ska se om jag kan hitta ett par snygga jeans att utgå ifrån då ;) (Är helsåld på jeans nämligen) Tack!

• oliversykes

Tänkte att eftersom du är så pass ung så vill jag länka ett par bloggar jag tycker att du borde skumma igenom.
    Främst för att deras stil är egen och otroligt snygg men också för att jag får massvis med inspiration från dem, och  kanske du med? 

nyheter24.se/modette/angelicablick/
    victoriatornegren.devote.se/
    blog.nelly.com/lisaplace/
    kenzas.se/

Kanske du får någon inspiration du med? Hur du ska mixa kläder eller vilka detaljer du vill ska finnas med i form av smycken och andra accessoarer. 

Vilka butiker handlar du kläder i? 

Svar på tråden Hur skapar man en personlig klädstil?