• JanaLiiN

Hur fortsätta nu?

Vår pojke, 2 år och 2 månader kan sitta på pottan och bajsa och kissa men säger inte till själv. Han har nu börjat be om att få blöjan bytt efter han kissat. När han är naken/utan byxor och ska kissa syns det att han fattar vad som är på gång, han ställer sig i "kissposition" med rumpan framåt (om ni förstår...) och väntar på att det ska komma.

Hur går vi vidare nu? Vi vill inte pressa honom men gärna spinna vidare på hans ökade medvetenhet. 

• Svar på tråden Hur fortsätta nu?
  • cosinus

Jag hade plockat bort blöjan helt faktiskt. Det gjorde jag på tvååring i början på sommaren. Fördelen med att ta bort blöjan helt är att de aldrig behöver fundera på om de har blöja utan kissar man inte på pottan blir det blött.

Men vi tog alltså bort blöjan helt och satte barnet på pottan med jämna mellanrum när jag trodde hon var nödig. Nu säger hon alltid till själv eller hämtar helt enkelt pottan men det tog nog ungefär en månad innan hon började säga till men eftersom hon kissade på kommando så blev det ändå få olyckor.

Jag har haft kiss-skydd i vagnen, i bilen, i kundvagnen o s v och pottan är med överallt. I bilen, under vagnen idag när jag hälsa på hos mitt jobb o s v. Men det funkar faktiskt jättebra och vi har inte haft många olyckor.

• JanaLiiN

Det var ett intressant tips, men inte så användbart för oss, då vi oftast rör oss på publika transportmedel och med lätt packning (utan vagn etc). Vi får nog prova på nåt annat sätt.

• cosinus
    JanaLiiN skrev 2012-08-25 19:57:54 följande:
    Det var ett intressant tips, men inte så användbart för oss, då vi oftast rör oss på publika transportmedel och med lätt packning (utan vagn etc). Vi får nog prova på nåt annat sätt.
    Ok, nä går det inte så går det inte men jag tror det är jätteviktigt att barnen får bli blöta för att öka medvetenheten och på sikt börja säga till innan. Kissar de i blöjan reflekterar de inte alltid vad som händer.

Isf hade jag nog antingen kört på typ såna här pott-träningsblöjor som blir blöta, tygblöjor eller helt enkelt satt blöjan utanpå kalsongerna när man är på ställen där det inte funkar att kissa ner sig och så tagit av blöjan så fort man är utomhus igen och en olycka inte är hela världen. Packa ombyten tar inte så stor plats och så påsar att ta hem blöta kläder i. Killar brukar ju ofta gå att kissa utomhus lättare än tjejer så en potta kanske inte här helt nödvändig att släpa med alltid heller, vi har aldrig haft det till killarna men lilltjejen fattar inte hur man kissar när man håller fram så här måste den med.
Svar på tråden Hur fortsätta nu?