Ni som lyckats få tillbaka lusten, hur gjorde ni?
Jag är i samma situation som så många andra här på forumet - min fru har tappat lusten till sex till största delen och vi har i bästa fall sex en gång i månaden, vilket är mycket mindre än jag skulle önska (jag har inget behov av sex dagligen men åtminstone en gång i veckan vore önskvärt...). Problemet är inte bara bristen på sex utan i lika hög grad bristen på initiativ från hennes sida och avskanaden av spontan ömhet i vårt förhållande - det händer nästan aldrig att hon kysser eller kramar mig spontant, och när jag kramar henne verkar hon ofta tycka det är mest jobbigt.
Vi har barn i tidig skolålder och det blir inte mycket tid över till oss själva, så jag har förståelse för att det inte blir en massa spontansex på köksbordet precis, men hennes brist på intresse har varit mer eller mindre konstant sedan vi fick barn och även om frekvensen på sex ökat något på senare år är det fortfarande mycket glest mellan och måste alltid planeras i förväg - alltid på mitt initiativ. När vi väl har sex vill hon inte ha förspel utan tycker om att gå rakt på sak, vill inte att jag smeker och oralsex, ge eller ta, har hon inget intresse av (vi hade det innan vi fick barn men nu tycker hon att det är äckligt och blir sur om jag ens för ämnet på tal). Hon säger själv att hon gillar sex när det blir av och jag tycker själv att det oftast är rätt bra fastän inte så äventyrligt kanske, men erkänner att hon aldrig tänker på sex och känner sig pressad av mig.
Under semestern ställdes saker på sin spets när jag efter flera veckors torka försökte förföra henne och blev avsnäst med "det känns som du bara tänker på sex hela tiden". Detta ledde till att vi hade en ganska argsint diskussion där hon erkände att hon gick omkring och var arg på mig för saker som hänt för många år sedan men också irritation över nuvarande småsaker i vårt förhållande. Det kan låta som vi har ett taskigt förhållande men i övrigt har vi roligt ihop, är intresserade av samma saker fast vi är olika, ett väldigt bra familjeliv med mycket glädje, och så länge vi inte pratar om sex är allt frid och fröjd. Till saken hör att hon uttryckligen inte vill prata om sina känslor för enligt henne börjar hon då tänka på det som är dåligt och blir arg och bitter, vilket naturligtvis inte gör henne mer intresserad av sex men också innebär att vi aldrig kan tala ut om problemen. Hennes senaste kommentar var bara "det behöver väl inte vara så bra jämt". Tidigare hade jag mest trott att hon bara hade mindre sexlust än jag, men sedan vår diskussion känns det som om problemet faktiskt är i hög grad hennes känslor för mig, fastän hon säger att hon älskar mig.
När jag skriver det här och läser alla inlägg och svar till andra som varit i liknande situation är det många kvinnor som verkar känt precis som min fru som sedan skilt sig och fått tillbaka sexlusten med en annan. Jag älskar min fru och vill absolut inte att det ska bli så och och hon vill inte heller skiljas eller separera, men jag är frustrerad och olycklig att vi har tappat passionen - eller att hon har det. Vi har funderat på att gå i familjeterapi av något slag för att reda ut hennes ilska eller vad det är som ligger emellan oss, men det skulle vara till stor hjälp att höra från andra som varit i liknande situation men lyckats få tillbaka passionen och lusten utan att skiljas.
Tacksam för svar, råd, eller allmäna visdomsord från er som varit där och lyckats komma tillbaka till varandra...