• Lite Av Varje

Jobbigt att välja flytväst (stl)

Hej!
    Skulle ni på familjeliv kunna hjälpa mig angående flytväst?
    Vi kommer främst att behöva använda den när vi åker utomlands i slutet av Januari-februari.
    Vår flicka väger nu 17,2 kg.
    Hon kanske inte kommer gå upp supermycket tills dess, men något kilo i alla fall, eller kanske två?

Flytvästarna jag kikat på är 15-20 kg eller 20-30 kg.
    Dessa är på biltema.

Finns det några andra flytvästar/andra storlekar? Vad ska jag köpa, kan ni rekommendera ngt?

• Svar på tråden Jobbigt att välja flytväst (stl)
  • Vinterankan

Bättre att köpa en som är lite liten än en som är lite stor. Flytkraften är ungefär densamma i alla flytvästar men om man köper en som är för stor kan det resultera i att man när man hamnar i vattnet åker ner mer i västen så att huvudet inte hålls upp tillräckligt. 

Till barn tycker jag man ska ha en väst med krage och rem under rumpan.  

• Lite Av Varje
    Vinterankan skrev 2012-08-24 11:20:47 följande:
    Bättre att köpa en som är lite liten än en som är lite stor. Flytkraften är ungefär densamma i alla flytvästar men om man köper en som är för stor kan det resultera i att man när man hamnar i vattnet åker ner mer i västen så att huvudet inte hålls upp tillräckligt.  Till barn tycker jag man ska ha en väst med krage och rem under rumpan.  

Tack för svaret! Precis vad jag behövde höra. Då är det genast lättare att hitta en väst :) nu är frågan vilken bara..
  • Vinterankan

Om du googlar så finns det tester. Annars är det bara att åka till en affär och prova. Köp den som är bekvämast , är den obekväm så kanske den används mindre och blir mindre säker just eftersom att den inte är på.

Svar på tråden Jobbigt att välja flytväst (stl)