Om erat barn säger att den inte vill ha blöja på natten hur gör ni då?
Om erat barn säger att hon/Han inte vill ha blöja på natten vad gör ni då?
Förklarar gärna hur ni tänker en hur ni gör.
Om erat barn säger att hon/Han inte vill ha blöja på natten vad gör ni då?
Förklarar gärna hur ni tänker en hur ni gör.
Om barnet är stort nog att prata om saken och be att få slippa, är det stort nog att få slippa. So what om det blir lite olyckor. Det ger sig så småningom. Man får bädda med plastad frotte.
låter barnet slippa blöjor såklart. Nu har mina barn varit realtivt små när de blivit nattorra så vi har aldrig haft diskutionerna.
Finns väl fiffiga skydd att lägga under lakanet om olyckan är framme så inte sängen blir förstörd. Låter ju toppen med ett barn som själv vill, det hoppas jag att min lilla ska vilja när hon blir lite större.
Låt barnet vara utan blöja!! Jag hade inte tvekat. Om barnet själv ber om det så finns det väl ingen anledning att inte göra det?!
Äldste sonen sa just så när han var 2.5 år. Vi tog självklart bort nattblöjan då och han kissade ner sig VARJE natt (ibland två gånger/natt) i en veckas tid innan det började bli bättre.... Vi hade plastad frotte i massor och tvättade som tokar.. Efter en vecka blev det varannan var tredje dag typ och sen allt mer sällan...
Har plastad frotté OCH köpta kiss lakan. Över det har jag ett vanligt lakan. Vi tog bort blöjan i juli och det händer sällan olyckor nu.
Låter barnet kissa innan läggning och tar på trosor/kalsonger. Min son har aldrig kissat på sej sedan i sängen han ville sluta med nattblöja. Säger barnet att det vill prova så gör det ett tag!
Det är väl bara att låta barnet sova utan blöja då, med madrassskydd av något slag.
När min tjej sa det var hon 3,5. Då bäddade jag dubbelt i hennes säng. Alltså plastad frotté, lakan, plastad frotté och sist ett lakan högst upp. Sen tittade jag till henne innan jag la mig vid typ 00.00-01.00 och hade hon kissat då så var det smidigt att bara dra bort det översta lagret utan att hon vaknade.
Ett litet tips bara
Det där är inte helt lätt faktiskt. Risken med att prova ta bort nattblöjan är att man sen har ett barn som vägrar ta på den igen och fortsätter kissa i sängen. Min sexåring är sängvätare och efter att ha tvättat minst en omgång sängkläder (underlakan, lakan, täcke) _varje_ natt i snart 1.5 års tid är jag beredd att säga att blöja är rätt bra saker.
Vi tog bort blöjan för att han ville prova då lillebror som är 2 år yngre blev nattorr i samma veva och vi tänkte att han får prova och det kanske blir bättre om han får känna om det blir blött men det funkade inte på honom han vaknar inte ö h t när sängen blir blöt och blöjan vägrade han ta tillbaka när lillebror slapp och han en gång kommit från den.
Så jag skulle numera akta mig lite för att ta bort blöjan från ett barn som inte är torr på morgonen faktiskt. Vår nyfyllda tvååring skippade nattblöjan i somras då hon oftast var torr och det har funkat toppen men ett barn som sover hårt och man vet kissar ofta på natten hade jag avvaktat med om det inte är stort (typ 5 år eller över) och det känns som barnet verkligen borde få bestämma.
Vi bäddar dubblet/trippelt med kisskydd och handdukar och låter barnet sova utan blöja :)
Min dotter bad om det, då hade hon varit torr dagtid i ett halvår ca. Funkade superbra trots att blöjan hade varit blöt tidigare. Min son har också sagt att han vill vara utan blöja på natten nån gång, han är 2,5 och nyligen torr dagtid. Där har jag dock sagt nej eftersom han kissar mängder på natten och vi måste alltid byta blöja minst en gång per natt. Vaknar han till och säger att han vill kissa på toan så får han naturligtvis det.
Har varit med om det en gång när dottern var 2,5 och vill vara utan. Vi var hemma hos mina föräldrar och hade ingen frotté med oss så vi smög på en blöja när dottern somnat. Hon blev vansinnigt arg när hon vaknade (med torr blöja) på morgonen och upptäckte vad vi gjort . Sen dess har hon varit utan.
Om vi hade varit hemma hade hon självklart sluppit blöja helt och hållet.
beror på, är det enstaka gånger de kissar på sig så tycker jag absolut ta bort den och tvätta de gångerna.
Men är det som vi hade det en hel sommar här drygt nedkissat säng, 2-3 ggr per natt...ja då blev det inte lika självklart att ta bort blöjan och vi funderade många gånger på att sätta på den då han sov.
Lite beroende på hur gammalt barnet är också, spelar så klart in ( han var nästan fyra då det hände)
Nu hade vi dilemmat att tvillingbrorsan var helt torr sen 9 månader innan och det blev jobbigt för C att behöva ha blöja när brorsan var torr.
Så vi lät det faktiskt vara och han kissade och kissade och vi tvättade och tvättade och om jag inte vart ledig så länge i somras hade jag gett upp och tagit tillbaka den- Jag blev väckt så många gånger per natt för detta och vår sömn hade nyss återhämtat sig efter år av sömntortyr.
Nu i dagarna, dvs en bit in i september känner jag att det börjar reda sig och det blir mer och mer sällan en olycka.
Alltså höll vi på i över 3 månader.
Låter naturligtvis barnet få sova utan blöja. Bäddar med skydd under lakanen och så får det gå som det går.
Men den situationen har aldrig uppstått här hemma. Jag har själv tagit bort blöjan när jag märkt att dom inte kissat i den när dom vaknat på morgonen.
Inget bra alternativ för jag hade testat utan blöja med skydd under och då ser man ju om barnet är redo. Blir det blöt säng varje natt i flera dagar framåt så är dom inte riktigt redo att vara utan. Är sängen även torr en del av dom nätterna så börjar barnet bli redo att sova utan.
Har gjort alla alternativen, men mest nr 1 och 3. Ibland har nr 2 gått om man har varit på tillräckligt pedagogiskt humör, och dottern mottaglig för det
Vi har försökt i 2 år till och från att bli av med nattblöjan (hon blev dagtorr för 2½ år sen, är 4½ år nu). Men det har alltid kommit kiss i sängen när vi har försökt. Vi testade igen för 1 vecka sen, och NU var hon äntligen redo. Torr på natten sedan 1 vecka alltså